Konfigurera Gmail auto sync?

Diskussion i 'Allmänt' startad av antto77, 18 aug 2009.

1. antto77

antto77 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hejsan,

köpte min Magic förra veckan och är helnöjd. Har varit Nokia freak hur länge som helst, men det tog mig en dag att omvända :)

Till frågan. Vet någon om man kan ställa in/ladda ner en app så man kan konfigurera Gmail/calender/contacts auto syncen i? Jag vill inte att den skall synca HELA tiden, det går åt en massa batteritid som från förr är riktigt kass.

Därför önskar jag ställa in så att den syncar mail och annat typ 1 gång per tredje timme eller så. Anyone?

Tackar på förhand...

Mvh, Andreas

2. bridgemill

bridgemill Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

http://www.cyrket.com/package/mobi.gearsoft.android.wifisync

3. antto77

antto77 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

4. bridgemill

bridgemill Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har själv inte testat den men om jag inte missminner mig så har jag för mig att min kollega använder den och enligt honom kunde man skapa profiler baserat på egna kriterier.

Har du tittat runt bland alla inställningar och verkligen testat applikationen? Om du inte finner det så får jag i så fall be om ursäkt för vilseledande information!

5. eGGe

eGGe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Skulle också vara intresserad av ett program som antto77 söker efter.
    Någon som testat programet som bridgemill tipsade om?

6. firetech

firetech Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Det här är ganska mycket lögn. Telefonen kollar visserligen hela tiden efter nya mail, men det fungerar inte (som de flesta tror) så att den periodiskt frågar servern efter nya mail, utan det är servern som säger till telefonen att det finns nya mail att hämta, som den då hämtar direkt. Detta fungerar eftersom telefonen har en session öppen mot servern, men detta drar i princip ingen batterikraft alls, eftersom det inte skickas något i den förutom när det händer saker i din mailbox.

Att synka periodiskt och/eller on-demand behöver också en startad session. Skillnaden är att den sessionen i så fall startar när du påtvingar synkningen, och stängs ner direkt efter. I nästan alla fall är det här mer data (och batterianvändning) än att ha sessionen öppen mot servern hela tiden, åtminstone är det inte tillräckligt mycket mindre för att man skulle märka det på batteritiden.

Det jag sagt gäller alltså Gmail. För separata mailkonton kan även detta gälla vissa IMAP-konton (beror på servern), men inte POP3-konton. Vad som gäller för kalendern och kontakter vet jag faktiskt inte, men Google själva har sagt att Gmail-klienten använder "Push-synkning", som det jag beskrev heter.

7. mmanson

mmanson Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Experimenterade lite med Google-calenar på PC.. dvs gjorde lite ändringar, skrev in födelsedagar osv, och märkte att några minuter efter alla ändringar var med i mobilen. Nu till fråga: om jag raderar alla mina kontakter som jag har i gmailm kommer de att försvinna även i mobilen??

8. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Hur mycket bandbredd går det åt att synka mailen via Gmail appen? Samt telefonboken? Kanske en dum och luddig fråga men. :o

Jag får ju en hel del mail om dagen så jag vill inte behöva oroa mig för kostnaden. Går det även att ändra så den inte hämtar så ofta? Lite drygt när den plingar till titt som tätt hela tiden.

9. antto77

antto77 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Hur mycket data det går åt att kolla beror väl på hur stort mailet är, dvs om det innehåller bilagor osv. Samt såklart hur många mail det dimper ner per gång, omöjligt att säga hur mycket data som överförs.

Jag har installerat denna

http://www.cyrket.com/package/com.curvefish.widgets.autosynconoff

det är en widget som du lägger på nån av homescreensen och det är simpel knapp som tillåter dig stänga av/starta autosyncen. Fungerar perfekt då jag sitter på jobbet och har tillgång till Gmail via datorn. Då vill man inte att det dimper ner en massa mail också till mobilen. Lycka till!