Går i tankarna att i mitt hem bygga upp hela hemmet med wifi-bulbs och sensorer som tänder och släcker saker. Jag bor på landet i en 1,5 plans villa på 124kvm och 5 meter från huset står även ett garage (99kvm 1,5plan) med gästrum & spaavdelning.
Min tanke är att jag skall införskaffa mig Google WiFi och jag tror att jag med 3 puckar kommer kunna täcka upp alla ytor och även större delen av tomten (ca 2200kvm) med dessa. Kommer jag ha dålig täckning på något ställe kommer jag således uppgradera med ytterligare puckar.
Det jag egentligen har fastnat på är följande:
På garagets utsida har jag ytterbelysning på 3 ställen, (över garageporten, en vardera över ingångar till förråd & garrage/gästrum). Det jag skulle vilja ha på dessa är som jag idag har närhetssensorer som tänder och släcker när man går förbi ställena, men även möjlighet att kunna styra dessa via appen så att jag kanske på vintertid kunna ha dem tända under kvällen när man fortfarande är vaken för att gå över till sensorn vid övrig tid.
Det jag har kollat på och jag är rätt intresserad av är Xiaomis produkter, jag tycker de är prisvärda och vad jag hört från många håller en hög kvalitet. De har ju en såkallad Smart Gateway man måste koppla närhetssensorer, door-window sensor och alla sådana till för att sen kunna koppla den till appen och styra.
Nu till mina frågor:
- Kan man ha flertalet gateways uppkopplade hemma? (T.ex en i garaget och en inne i huset?)
- Kan man sätta deras närhetssensor utomhus?
- Kan man ha flera sensorer kopplade så de styr samma lampor?
Det är dem frågorna som jag brottas med just nu, kan säkert vid smarta svar uppstå flera andra frågor. Har googlat omkring men hittar liksom ingen bra guide what so ever på ämnet. Anledningen att jag även tittat på Xiaomi är ju att de använder Zigbee protokollet så då kan man ju kanske hoppa på Google Home Asssistant när den väl börjar förstå svenska!

*
Tack så länge...
Click to expand...