Kongo - Scam!

Diskussion i 'Allmänt' startad av dt33, 17 november 2013.

1. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Mer att läsa här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17857006.ab

Blev faktiskt uppringd från 242 nummer på morronen vid 4 tiden och när det stod Kongo, så brydde jag mig inte om att svara. Tänkte att det var nån typ av scam, som förrut från nån indisk kvinna som låtsades vara från Microsoft.
    Svarar aldrig från okända samtal och dolda nummer.

Men det jag undrar är hur kan man bli debiterad en hög summa, om man ringer upp det Kongo numret och förstår inte riktigt hur dom tjänar pengar på det? :ehm:

2. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ifall det dras massiva summor ifrån ditt konto är det väl rätt uppenbart hur de tjänar på det?

3. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Ah, glömde bort betalsamtal och omöjligt att veta från en Kongo utlandsnr att det är betalsamtal man ringer upp.

Skickat från min GT-N8000 med Tapatalk 4

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Dyrt verkar det vara också...

Rätt enkel scam och bor man där de gör hade jag också försökt tjäna pengar på vilket sätt som helst. Ringa random nummer, spela upp nån brud och vänta på :money:

5. guerillerox

guerillerox Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    69

MINA ENHETER

Fick en samtal från Kongo igår, hade som tur Truecaller appen så man fick direkt veta på skärmen att det var från Kongo. Så man förstådd ganska direkt att det var nån scammer. Var bara att blocka numret och radera så att man inte ringer upp av misstag.

6. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Staff Member

Mottagna gillanden:
    8.403
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Detta problem är ganska stort och utbrett mellan alla operatörer för tillfället och man jobbar med att spärra de nummer som ringer upp.

Tyvärr så är det inte lika lätt som man hoppats.

Bara under morgonen idag hade 3 fått över 200 samtal kring detta och Telia hade fått 174 samtal gällande detta. På grund av detta så ökar ju även tiden det tar att komma fram till kundtjänsten.

Generella tips, som man alltid bör ha i åtanke
    • Svara in på okända nummer från utlandet, ring framförallt inte upp dessa
    • Om någon anhörig ska utomlands, ta reda på landsnumret dit så vet du om det kan vara någon från det landet som behöver få tag på er.
    • Om någon är väldigt lysten på att komma i kontakt med er, rings det garanterat fler än ett samtal inom någon timme.
    • Ring endast upp nummer som du vet var de går.
    • Rent juridiskt är det de som ringer upp nummer som dessa som är ansvariga för kostnaderna som uppstår.