Konstigt ljud vid dålig mottagning

Discussion in 'Desire - Allmänt' started by jocef, Jul 23, 2011.

1. jocef

jocef Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

När jag har dålig mottagning eller när telefonen byter mast kan jag få ett väldigt konstigt ljud i telefonen. Både jag och motparten hör detta. Jag kan inte förklara hur det låter men dom som varit ute för det vet vad jag menar.

Jag har Telenor som operatör. Någon annan som varit ute för detta?

2. Loony

Loony Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har också Telenor som operatör, och har upplevt precis samma sak senast imorse. Har precis gått från Telia till Telenor, och undrar om det är Telenor eller telefonen det är fel på. Hade aldrig sådana problem med min Desire HD med Telia.

3. jocef

jocef Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag tror att det kan vara nätet i kombination med telefonen. Har för mig att min Nokia N8 som jag hade innan gjorde detta vid något enstaka tillfälle. Dock gör min htc det nästan varje dag.

4. jocef

jocef Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Pratade med en kompis som har en HTC Desire och han hade också varit med om detta problemet, även han har Telenor som operatör.

5. jocef

jocef Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Har precis pratat med Telenors kundtjänst och dom ville byta ut mitt simkort för jag hade ett gammalt. Dock så hade hon som jag pratade med varit med om detta innan så då är man i alla fall inte ensam.

6. jocef

jocef Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu har jag pratat med Telenor igen och under samtalet så uppträder mitt konstiga ljud. Han jag pratar med säger direkt att detta har han hört innan och Telenor har något fel i sitt nät som dom jobbar på att lösa. Men jag tycker att alla som hör detta "kalle anka" ljud ska ringa in och klaga så att dom fixar det snabbare....

7. 45acp

45acp Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Tror dom snackar skit, jag har haft ljudet sedan i början på April.
    Skulle dom "jobba på det" borde det vara löst vid det här laget.

Hörde aldrig ljudet i telefonen (Iphone) innan jag bytte till ARC, så det är inget unikt för HTC.

8. jocef

jocef Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jo jag har haft det ett tag också men den senaste månaden har det blivit ännu värre. Kan komma ett par gånger under ett kort samtal och som sagt det är väldigt irriterande.

9. 45acp

45acp Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag håller med!

10. Speedmaster

Speedmaster Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

"Telenorrelatarat"? Inte telefonen som sådan?
    Kan bli lite missvisande om ARC och Desire är inblandade...
    Någon med annan operatör som upplever samma fenomen?
    Inte jag ialla fall.

11. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jag har Telenor själv och hamnar jag i "skuggsidan" så är det bara att beklaga och lägga på..... inget problem som jag ser det.

Sen är jag ganska säker på att "Radion" inte är optimerad än och det är ju bara att påpeka detta hos Telenor samt HTC, mycket enkelt !

Just "radion" är det en hel del diskussion om just nu hos XDA.

Radiofilerna innehåller då allting som en lur behöver för att kommunicera, 3G, GPS, WiFi etc.

12. Mungoslungos

Mungoslungos Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Haft samma problem med flera telefoner när jag har telenor-sim i dem, även provat byta till nytt sim men på samma abonnemang och problemet kvarstår. Slutsats: Det är hos telenor felet ligger :).. jobbigt som fan.

13. Babyblue

Babyblue Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Känner igen ljudet. Typ Alien-öjud med en massa blipp och skit.. Asdrygt. Har Telenor och HTC.. Har dock precis bytt till Sensation från Desire, och har än inte råkat ut för ljudet på Sensation.

14. jocef

jocef Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag håller på att bli tokig!!!

Har varit i kontakt med telenor igen och äntligen var det någon som kunde prata med de "tekniska" personerna. Tydligen är det så här att detta problem funnits ett tag och man har börjat felsöka på detta, men sen kom semestern och då slutade man att felsöka för att ta lite ledigt... Enligt vad jag fick veta så började man felsöka på detta problemet igen i måndags. Dock så blir det ett samtal till telenor i morgon igen, dom får en vecka till på sig att lösa problemet gör dom inte det så får dom bryta min bindningstid och avsluta abonnemanget.

Jag har dessa j-vla ljud i nästa varje samtal. Stänger jag av 3G är det inga problem, men då kan jag ju inte surfa för då är det bara gprs...

15. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Har du lagt på senaste OTA uppdateringen ??

Med den så kom det nya radio-filer ("radion" sköter då en lurs kommunikation)

Kolla inställningar > Om telefonen > Programvaruinformation > Mer

Kolla vad du har för basbandsversion:

Den man ska köra på nu är då 10.56.9035.00U_10.14.9035.01

Jag upplever den som mycket stabilare men har aldrig upplevt dina "oljud".....

16. jocef

jocef Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Den versionen kör jag.

Kollar jag min signalstyrka när jag ligger på 3G nätet -107 dBm 3 asu går jag över till 2G har jag -75 dBm 19 asu. Jag bor 1 km från masten och har några enstaka villor och en golfbana mellan mig och masten.

En av personerna jag pratade med på supporten hade också haft detta problem och hade en äppelskrutt, det har förövrigt min sambo också, även hon har detta problemet men inte så ofta.

17. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

OK... troligen nåt lokalt nättrubbel. Jag har aldrig haft några oljud.

Däremot så märkte jag det tydligt till/från jobbet att "radion" är stabilare.(åker buss så då kan man "pillra" loss ;))

Bara att ligga på mot Telenor, helst behövs det flera som upplever samma sak.Utmaningen är att just nu så läggs nog de mesta resurserna på 4G-nätet som snabbt byggs ut.

Jag har bedrövlig mottagning där jag jobbar och det skiter Telenor totalt i (samt alla andra som klagat)....(mycket stor arbetsplats) :P

Men "Vägra Telia"....:D

18. jocef

jocef Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag vägrar helst också Telia men får dom inte rätt på detta är det inte mycket att välja på.

Jag har faktiskt haft problemet på ett annat ställe också när jag kör bil, men det är alltid på exakt samma ställe så där är säkert något trubel där också..

19. plun

plun Android Medlem

MINA ENHETER

Jo operatörerna fjärrstyr ju sina master från driftcentraler, ligg på hårdare om dina problem, det kanske syns att det är problem där ?

Sen kostar det pengar att operatören skulle behöva skicka ut någon till masten för noggrannare kontroll samt kanske antennbyten/justeringar och då får du tjata ännu mer....;)

20. 45acp

45acp Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Var gör jag det på Sensation? Hittar det f*n inte.

Mvh
    J