Konstigt problem med android

Diskussion i 'Allmänt' startad av multiple, 12 jul 2013.

1. multiple

multiple Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har googlat och hittat liknande frågor, men utan riktigt svar.

I dag började min LG-E975 spela musik så fort jag avslutade ett samtal eller stängde ner ett program. Den spelade ca 1 minut av en låt jag inte känner till eller har på telefonen.

Innan detta hände dök det upp en ruta på skärmen. Det var utomhus så det gick inte att se vad det stod. Men där var ett kryss uppe i hörnet så jag stängde ner det.

Därefter ringde jag någon och när jag lade på så började låten spela. Jag trodde kanske att det var FM-radio eller något sånt som startat. Inget program är i gång som man kan se. Jag hade tidigare avinstallerat TV4 Play, som startade av sig själv och ville att jag skulle registrera mig till något jag aldrig använt. Jag betraktar alla program som beter sig som TV4 Play som spam eller t o m malware.

Jag kunde inte hitta vad som spelade och började därefter avinstallera samtliga program jag inte använde eller visste vad de var. Musiken dök fortfarande upp.

Slutligen startade jag om telefonen och problemet försvann.

Men filen måste fortfarande finnas kvar på telefonen någonstans. Något spamware måste ha installerat den på min telefon. Jag laddade ner ASTRO file/cloud manager. Men det visade sig vara spamware och slutförde aldrig installeringen.

Hur hittar jag filen eller programmet som är skyldig till detta? Jag vill inte behöva återställa telefonen och stänga av alla uppdateringar.

Google har redan bevisat sig vara ett genomruttet företag. Ingenting Google gör förvånar mig, trodde jag. Android är 1000 miljarder gånger värre än jag kunde föreställa mig. Som användare har jag 0 kontroll över min telefon medan app-utvecklarna har 100% kontroll! Hela Android OS är inget annat än ett stort spamware.

Ursäkta det sista. Men jag känner mig lurad av Google och är jävligt förbannad.

2. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    När musiken spelar så kolla vilka appar som är igång och kör. Du hittar det under Settings->Apps->Running.

Det sista du skriver tar bort fokus från ditt problem. Vad är det Google har bevisat och hur har de gjort det?
    Du har tydligen installerat något skräp. Du har godkänt de rättigheter som appen vill ha. Jag vet inte riktigt vad Google gjorde för fel. Jämför när du installerar program på en vanlig dator. Är det tillverkaren av operativsystemet som gör att du installerar virus och olika typer av malware?

3. jnsson

jnsson Operatörsnörd Moderator

Mottagna gillanden:
    20 404
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Håller med ovanstående. Med Android så ser du vad appen kräver och då ska man kolla om appen verkligen ska kräva dem rättigheter det står. Är man osäker, söker man på nätet

4. Dirk Diggler

Dirk Diggler Android Medlem

Mottagna gillanden:
    523

MINA ENHETER

Ta kontroll över din telefon då. Det verkar inte riktigt som att du har det.

Det är lite som att känna sig lurad av Microsoft när man får ett virus genom internet när man sitter på en PC.

Och sen när är Astro är spamware? Jag laddade ner ASTRO file/cloud manager. Men det visade sig vara spamware och slutförde aldrig installeringen. Wtf? Och vad är egentligen "spamware"!?

Om du laddat ner något så får du försöka hitta det. Telefonen gör inte så här automatiskt.

jnsson gillar detta.
  5. multiple

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag litar inte tillräckligt på Google för att ladda ner något okänt program.

Det enda program jag kan minnas att jag har installerat förutom uppdateringar är LinkedIn. Det är inte väldigt troligt att LinkedIn har installerat första minuten från en rock/poplåt från 1990-talet.

Jag vill alltså få bort den här låten/filen från min telefon. Eller det program eller vad det nu är som spelar den här låten.

Låten spelar förvisso inte längre. Men den måste finnas på telefonen.

Jag inser nu att det enda som återstår är att återställa telefonen (ett av de största felköp jag någonsin gjort--LG-skit) och stänga av uppdateringar. Men det är också helt jävla sjukt.

Som sagt, jag känner mig lurad.

6. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 404
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Du kan inte skylla någon annan än du själv

Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4 Beta

7. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Jösses.. Sälj telefonen och köp en Nokia 3210. Uppenbarligen är du inte redo för 2000-talet och du besitter varken kunskap eller allmänt vett för teknik.

~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~

jnsson gillar detta.
  8. multiple

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag är här för att få den kunskapen.

1. Hur hittar jag ljudfilen på min telefon?
    Eller 2. Hur hittar jag programmet som är orsaken till att filen finns på min telefon?

Du har uppenbarligen kunskaper.

Tillägg: Det är inte bara en fråga om att jag inte vill ha oönskade saker på min telefon, utan de drar batteri om skiten börjar spela igen när jag är ute.

Last edited: 14 jul 2013
  9. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Hur kan du skylla detta på Google? Det är ju uppenbarligen något du gjort och inget som Google är ansvariga för. När du installerar en så får du som sagt upp en lista på rättigheter den vill ha. Genom att installera appen så godkänner du dessa rättigheter. Sen att filhanteraren du pratar om skulle vara "spamware", är ju total bullsh*t. Använt appen hur länge som helst och har inga som helst problem med den.

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

jnsson gillar detta.
  10. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Bra, då är du på rätt väg. Vi hjälper dig mer än gärna med alla problem och funderingar, men döm inte ut ett företag/operativsystem baserat på din okunskap tillsammans med en dålig attityd. Det kommer bara göra att folk vänder taggarna utåt mot dig.

11. multiple

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Mitt svar kom inte med av någon anledning.

Jag betraktar TV4 Play som malware eftersom det bad mig registrera utan att jag ens använt programmet. Där är min toleransnivå för såna saker. Så jag avinstallerade eller inaktiverade det.

Jag har inte installerat några appar på min telefon, med undatag för LinkedIn och liknande. Jag kan inte tro att det är LinkedIn som spelar den här låten på min telefon varje gång jag stänger ner en app eller avslutar ett samtal. Jag litar helt enkelt inte tillräckligt på Google Play för att installera någon app.

Problemet är inte bara att låten spelar, utan att den drar batteri. Dessutom så känns det som om jag har ett malware, virus eller vad ni vill kalla det på min telefon. Det är en olustig känsla. Det är därför jag är så förbannad.

Att avinstallera alla uppdateringar är inte realistiskt. Då kan jag lika bra återställa till fabriksinställningar. Jag tog en säkerhetskopia i går för det. Men jag vet inte exakt vad som kommer att återställas och inte. Risken är att det blir en massa jobb.

------------
    Och varför jag tycker LG är skit? Det kan tyckas logiskt att ha på/av-knappen på en sida a ljudkontrollen på den andra. I praktiken betyder det att man riskerar stänga av telefonen när man höjer eller sänker ljudet. LG har antingen inte testat detta i praktiken eller också tycker de att lösningen är så snygg att de inte bryr sig om de praktiska aspekterna. Min nästa telefon kommer inte att ha knapparna på motsatt sida.

Last edited: 14 jul 2013
    jnsson gillar detta.
  12. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 404
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag använder den appen en hel del också då den har en bra backup program inbyggt

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4. Eventuella stavfel kan förekomma

13. jnsson

Mottagna gillanden:
    20 404
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Nokia G42 5G
    Telefon 2:
    Pixel 3a
    Telefon 3:
    Google Pixel
    ROM:
    Lineage OS 21
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Övrigt:
    Jag har en LG telefon med power knapp på ena sidan och volym knapparna på andra. Jag har inte stängt av telefonen när jag höjer eller sänker.

Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4. Eventuella stavfel kan förekomma

14. Hund

Mottagna gillanden:
    1 003
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    ROM:
    GrapheneOS
    Enda sättet du kan få virus etc är om du själv installerar det.

Om du inte litar på Google, varför i hela fridens dagar köpte du en Google-telefon? :D

Sleepwalk gillar detta.
  15. Sorid

Sorid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    42

MINA ENHETER

Min Galaxy S2 har volymknappen på vänster sida och powerknappen på höger sida. Aldrig lyckats komma åt powerknappen när jag trycker på volymknappen.

Android kanske var ett riktigt dåligt val om du nu varken gillar eller litar på Google?

Skickat från min Galaxy S2 via Tapatalk 2

16. multiple

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som sagt, jag har inte installerat några program, utom uppgraderingar till Youtube och liknande och LinkedIn. Om dessa program har installerat virus på min telefon så är vi bortom vansinne.

Telefonen och abonnemanget är billig. Jag behöver inga appar. Jag ringer och smsar. I bland använder jag internettjänster.

Men detta är meningslöst. Jag får gå tillbaka till fabriksinställningarna och denna gång stänga av uppdateringarna.

Tack för inget.

17. e7andy

e7andy Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

MINA ENHETER

Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Jag tipsade dig om att kolla under Settings->Apps->Running när ljudet spelades och se vilka appar som körde just då. Gav det inget?

För att se alla installerade appar kollar du under Settings->Apps->Downloaded. Kolla där om det finns några misstänkta. Att bara kolla i App Drawern räcker inte eftersom det finns många appar som inte visas där av olika skäl.

18. googleye

googleye Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Hej, tråkigt att du har problem, också tråkigt att du vägrar ta tag i det och istället bara klagar.

Det är inte Play du behöver lita på, det är apparna du installerar. Som det redan sagts bör du kolla upp listan med behörigheter som varje app kräver innan du installerar något. Så vitt jag, och antagligen alla andra användare vet, har Play i sig aldrig orsakat vare sig spam, malware, virus eller okända låtar som spelas upp i bakgrunden.

Det första du borde göra är att installera en app(ja, det är säkert) som listar alla ljudfiler du har på telefonen, eventuellt klarar den inbyggda filhanteraren av det. Sen kollar du om någon av dessa ljudfiler är låten du hör. Om inte är det garanterat en app som antingen streamar musiken eller har ljudfilen inbyggd i installationsfilen för appen(en .apk). Enklast att kolla upp då är som någon sa, kolla upp running services när du hör ljudet.

Eftersom du nu säger att det inte dyker upp längre kan du också testa att installera en app som listar vilka appar som har tillgång till vilka rättigheter, och sen kontrollera alla appar som har tillgång till att spela upp ljud. Hoppas det hjälper.

EDIT: En av världens bäst säljande telefonserie, Samsungs galaxy, har alla powerknappen på sidan :)

19. multiple

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har kollat Settings->Apps->Running när ljudet spelades. Men låten spelade inte tillräckligt för att jag skulle hinna hitta vad det var. "Musik" är alltid aktiv, som exempel.

Jag kan inte hitta någon .apk-fil, förutom mappen med det namnet. Det finns i princip ingenting i mapparna i telefonen. Som sagt, jag har aldrig laddat ner något. Jag använder telefonen i huvudsak som en telefon.

Men jag ser nu att där är mycket skräp jag kan slänga ut. Media, SmartShare, Hangouts, Fildelning, Headweb, mm. som jag aldrig använder.

Jag har nu rensat ut alla uppdateringar utom ordlista och quick translator. De är stora och jag har ingen fri surf. Resten kommer jag inte att ominstallera. Får se hur det funkar.

Funkar inte det får det bli fabriksinställningar. Jag tänker inte lägga ner mer tid på något jag igentligen inte bryr mig om, dvs telefonen.

Tack och adjö.

20. ZiMMeN

ZiMMeN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Tagga ner och andas vet ja!

Du har ju gjort nått med din telefon som gör att den spelar ljud.
    Har du ens gjort en sökning på ljudfiler på telefonen så du kan utesluta att filen finns med?