Konsumentköplagen

Diskussion i 'Allmänt' startad av hugonystrand, 26 maj 2014.

  1. hugonystrand

    hugonystrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag äger sedan knappt 1 år tillbaka en Sony Xperia Z, allt fungerade bra fram tills någon månad sen då den började krångla. Jag har nu lämnat in den två gånger på Sony's egna service men nu har det kommit ett tredje problem. Jag börjar bli väldigt trött på att behöva skicka in den hela tiden. Då min fråga är, vad står de i konsumentköplagen? Kan jag få pengarna tillbaka eller hur fungerar det?

    Är väldigt tacksam för svar!

    // Hugo
     
  2. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 864
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 15
    Tre ggr med samma problem. Om du har skickat in den för samma fel två gånger och får ett annat fel, börjar räkningen om.
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 349
    Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du kan begära att häva köpet, men säljaren har rätt att försöka reparera den.
    Praxis är att säljaren har 2 försök på sig att åtgärda varje problem.
    Om avhjälpande av felet inte kan ske inom skälig tid eller utan väsentlig olägenhet för dig så har du rätt till prisavdrag eller att häva köpet.

    Edit:
    Ändrade från 3 försök till 2 försök.
     
    Last edited: 2 jun 2014
  4. hugonystrand

    hugonystrand Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så, tror ni att det är möjligt att häva köpet? Ska jag ta kontakt med Sony eller NetOnNet där jag köpte den?
     
  5. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    NetOnNet blir det. För det var från dem du inhandlade varan. Om du köpt den direkt från Sony hade det varit en annan femma.
     
  6. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 921
    Mottagna gillanden:
    2 219

    MINA ENHETER

  7. Adr1aniii

    Adr1aniii Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    178
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Säljaren har 2 gånger på sig och försöka laga samma fel, har dom försökt 2 gånger och felet återstår kan köpet hävas.

    Jag hade en HTC One M7 som jag köpte hos Komplett, under ett år var den på service två gånger för samma fel och dom lyckades inte åtgärda felet, då pratade jag med konsumentrådgivaren i min kommun och hon sa att jag kunde häva köpet.

    Jag pratade med Komplett först hävda dom att dom hade rätt och laga samma fel tre gånger, men när jag berättade vad konsumentrådgivaren sa så gav dom upp och hävde köpet på direkten och jag fick mina pengar tillbaka.
     
    e7andy gillar detta.
  8. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 349
    Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Det här hittade jag kring om de har 2 eller 3 försök på sig:
    "Om felet återkommer, eller reparationen inte lyckas, behöver du normalt inte acceptera mer än två reparationsförsök av samma fel. Företaget har dock rätt att felsöka varan en tredje gång för att konstatera att det faktiskt rör sig om samma fel."
    http://www.falun.se/www/vem/konsument.nsf/doc/24AE540465AFFAA2C125786100300C2D

    De kan alltså kräva att man skickar in varan 3 ggr, men om det är samma fel alla 3 ggr så ska det bli ny vara eller hävning av köpet.

    "Om säljaren väljer att reparera varan och felet finns kvar efter två reparationsförsök har du rätt att tacka nej till fler försök. Men om det är flera olika fel på varan kan säljaren ha rätt att utföra fler än två reparationer. Säljaren ska alltid reparera eller byta varan utan kostnad för dig."
    http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Fel-pa-vara/
     
  9. Gnutteh

    Gnutteh Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Då passar jag på att låna tråden...

    Min S3 har fått ett fel, ett garantiärende.
    Tele2 skickade in telefonen idag till verkstaden, om ca en månad går garantitiden ut.
    Vad gäller för mig om samma fel uppstår igen?

    Tack!
     
  10. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    Kolla igenom avtalen, ibland kan det finnas garanti på själva reparationen en viss tid. Men det framkommer isf i avtalen.

    För jag lämnade en gång in en telefon efter att ursprungsgarantin var slut, men det var garanti på en reparation som de utfört och samma sak hade gått sönder, så de var tvungna att reparera det igen.
    Och dessutom så gäller KPL längre tid än garanti i regel, så du kan lämna in den och hänvisa till kpl. visst, det blir något jobbigare när du inte har garanti. Men det går.
     
  11. Naruto

    Naruto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    418
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Google Pixel 4a

    När jag skickade in min första 5S så stod det på garantisedeln jag fick tebax att det var 3 månaders reperationsgaranti eller återstående garanti för min telefon.


    Tapatalkat från min iPhone 5s

    EDIT: Var hos Telia*
     
  12. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 349
    Mottagna gillanden:
    835
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Om det är ett fel på telefonen så går det på den 3-åriga reklamationsrätten och då kvittar det om garantin gått ut.