Kontaktfoton saknas i sms-program

Diskussion i 'Allmänt' startad av Waldemar Brisk, 21 maj 2011.

1. Waldemar Brisk

Waldemar Brisk Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

Hoppas ni ursäktar en novis om min fråga redan behandlats umptielva gånger; det är inte så lätt alla gånger att försöka hitta just sitt eget problem i alla webbdiskussioner, än mindre ett svar på det.

Mitt problem gäller kontaktfoton. Min kontaktlista är synkad med Gmail, och bilderna visas vid samtal. Men inte i sms: varken Androids inbyggda program, Handcent eller GoSMS Pro visar annat än en grå bild av Androidroboten. Det funkade förr, men sedan försvann bilderna efter att jag tömde adresslistan från telefonen och kopierade den på nytt från simkortet (och försåg den med bilder på nytt). Det måste göra eftersom kontakterna hade strulat till sig och låg fördelade på olika "System Goups", varvid somliga inte syntes på listan medan andra fanns som dubbletter. Nu finns alla i systemgruppen "Mina kontakter" och visas som de ska. Utom, som sagt, i sms-programmen.

Hoppas nån kan ge råd. Jag har en ZTE Blade med Android 2.1.

WB

2. wannebe

wannebe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

jag har samma problem... men nu har jag kört in Gosms på min lur och då funkar det med bilder igen.
    kör sgs med senaste uppdateringen (vad den nu heter)

3. Waldemar Brisk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Blir inte helt klok på om du har problemet eller inte... Hur som helst: jag prövade att avinstallera GoSMS Pro och installera det på nytt, men fortfarande inga bilder. Inte heller i Androids eget sms-program Meddelanden. Handcent har jag nu avinstallerat: jag behöver inte tre program för att verifiera ett uppenbart problem. Kör helst med GoSMS Pro.

Nån till som har kloka råd? Jag har inte rootat luren och är inte särskilt duktig på nördiga ingrepp, men klarar av ett och annat med lite vägledning. Helst begriplig sådan; förkortningar gör mig yr.

WB

4. Iamfree

Iamfree Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Har du sparat bilder för alla kontakter själv eller har du syncat bilderna mot Facebook och nu tappat syncen? Om det är deta senare alternativen så kan du ladda hem appen SyncMyPix som fixar syncningen mot Facebook igen. Om du inte är intresserad av syncning mot Facebook så kan du logga in på ditt google-konto via en webbläsare (på en dator) och spara in bilder för alla kontakter den vägen. På så vis bör de inte kunna försvinna.

5. Waldemar Brisk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ingen FB-synk. Jag har sparat bilderna själva, de flesta finns på telefonen, några på datorn via Gmail-kontot precis som du föreslår. Allt funkar i själva kontaktlistan och vid samtal, men inte i ett enda sms-program: där syns bara grådaskiga Android-robotar.

WB

6. toxic76

toxic76 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
  7. Waldemar Brisk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Prövade, men programmet är ju avsett för att synka kontaktfotona med FB - och inte ens det lyckades det med.

Jag bryr mig inte om att synka med FB, utan väljer hellre själv vilka foton jag förser mina kontakter med. Det finns ju neurotiker som byter FB-profilbild tre gånger i veckan; då funkar bilden inte som en åskådlig identifikation, vilket jag vill att den ska göra.

Men tack i alla fall. - NÄSTA!

WB

8. Iamfree

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Skumt problem. Syns bilderna i kontakter? Låter riktigt skumt att det skall synas där men inte i SMS. De bör väl använda samma kontaktdata?

9. Waldemar Brisk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, bilderna visas korrekt både i kontaktlistan och vid inkommande och utgående samtal. I sanning skumt, ja, speciellt då det förekommer i alla sms-program, dvs. det inbyggda Meddelanden (vilket eländigt namn de valt!), Handcent och GoSMS Pro. Har inte testat fler. Det där Meddelanden funkar väl som något slags plattform eller referensram för alla andra sms-program, så man kunde tänka sig att det är där skurken gömmer sig... men var där? Jag har inte hittat nån inställning i Meddelanden som skulle ha med kontaktbilder att göra...

WB

10. Iamfree

Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Det är bara och roota och lägga in en ny fräsh ROM ;)

11. Waldemar Brisk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

NEEEEEEEEEJ!! Det måste finnas en lösning! Där är fullt med goda forummedlemmar out there som ingenting annat har gjort de senaste dagarna än funderat på hur mitt problem kan lösas. Vänta bara, snart kommer nån av dem som en god fe och trollar fram sagoligt vackra bilder på alla mina vänner! Bilder som syns och visas i alla program i alla manicker i evigheters evighet. Klart att det kommer att gå så!

WB

Last edited: 23 maj 2011
  12. Waldemar Brisk

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jaha, nu har jag då bilder i sms-programmen. Om jag bara förstod hur! Installerade alternativa kontaktappen GO Contacts, eftersom jag också kör med GO SMS Pro. I detta GO Contacts visade det sig vara möjligt att välja mellan fyra visningar av kontakter: Phone, Google, SIM och Facebook.

Just så. Kan nån förklara för en dummie varför det i Androids interna kontaktprogram bara går att välja mellan "Lokala kontakter" och "Kontakter på SIM-kortet", medan Google-kontot finns nedanför dessa som en skenbart egen kategori? Varför blandas kategorierna ihop och varför visas inte telefonens internminne som en separat kontaktplats?

Jag levde i föreställningen att "Lokala kontakter" = telefonens minne = Google-kontot (via synk). Men nu visade det sig då att Google-kontot och "lokala" trots allt var två skilda. Och förklaringen till att mina sms-program inte visat bilder är då att de har hämtat sina kontakter från telefonen, medan jag har satt bilder på Google-kontakterna (som jag alltså trodde var samma sak som telefonen)! Och liksom för att fullborda denna absurda cirkus visade det sig att EN av de kontakter jag hade försett med bild faktiskt var en kontakt i telefonminnet - trots att jag inte borde ha kunnat välja det i Androids interna kontaktprogram och trots att ALLA ANDRA bilder finns i Googla-kontakterna (eller vad fan det nu sedan är...). Jag hade inte upptäckt denna ena bild tidigare av den enkla anledningen att jag inte hade sms:at till denna person.

Puh! Och jag som inbillade mig att allt skulle bli enkelt och användarvänligt när jag lämnade Nokia för en Androidlur. Om nån känner sig manad att försöka förklara nånting av allt detta, var så vänlig. Jag lovar att lyssna, låt vara trött & uppgiven.

WB