Kontaktproblem vid sms

Discussion in 'Legend' started by Merkurius, Aug 12, 2010.

1. Merkurius

Merkurius Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har en Legend och fick ett vcard från en kompis, Olle Olsson. Bra så. Men när jag ska välja mottagare till ett SMS, finns det 10-15 rader med Olle Olsson. 3 mobilnummer, 2 hemnummer, postadress, 2 epostadresser, osv... jag vill ju bara ha primära mobilnumret? Hur löser jag detta?

2. Kreew

Kreew Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har samma problem, men hos mig har rätt många kontakter, t.ex. Aron Johansson blivit ca. 20 stycken Aron Johansson... Hur fixar man det?

3. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

För det första dyker dom upp en gång för varje telefonnummer som de har (hem, mobil,jobb ,osv). Sen dyker alla dessa upp igen för varje kontaktlista de finns i, alltså Google contacts, sim, telefon, Facebook? Osv.

Jag har löst detta genom att börja se på mina kontakter på ett nytt sätt. Förr sparade jag alla i sim-kortet. Nu har jag alla i Google contacts enbart (alla med nummer dvs). Från datorn kan jag nu redigera, slå samman och lägga till info om kontakter. När jag efter några månader har fått några nya fulformatterade kontakter går jag återigen in och redigerar och lägger in all info i rätt fält. Det går snabbt, det blir snyggt, och man får äntligen ordning.

Se sedan till att välja att bara visa kontakter från Google contacts i din telefons kontakt-alternativ.

4. porsche968

porsche968 Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Håller med Kame_boy, enklast att göra så!
    Fick mer problem än jag ville ha när jag importerade från SIM (Sony Ericsson kontakter)!!!
    Det verkar som om Google kontakter tar över. Funkar bra men vet inte varför man ska länka dem mellan telefonen och Google?

En annan fråga är hur man kopierar från Google till SIM? Eller från Phone till SIM?
    Det har HTC inte tänkt på verkar det som?!!!

5. Eureniuz

Eureniuz Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Mina Ericsson kontakter blir typ /Ericsson;Erik/1

6. fredrikjulin

fredrikjulin Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

jag har precis likadant på min legend. fast när jag går in på kontaktboken när jag ska skicka sms, så kommer det upp 3 kontakter. men det enda som visas är deras mailadress, och den visas 78(!) gånger på varje kontakt. sen låser sig mobilen och det poppar upp en ruta som det står att man ska tvinga fram en stängning av programmet. och det värsta är att jag inte ens har deras mobilnr, för det är ett par polare på FB..

hur f**n gör jag för att få bort alla FB-kontakter på mobilen?

vill inte ha det, tycker att det strular precis hela tiden.. funderar starkt på att byta till en iphone snart. har fått köra om legenden 2 gånger i sommar nu, bara för att vissa "standard" tjänster (typ väder m.m) bara slutar funka..

är inte alls imponerad av den här längre :-(

7. Eureniuz

Eureniuz Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Ja, strular på tok för mycket, man blir vansinnig till slut.

8. Thyg0d

Thyg0d Adult Droid Medlem

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Note20 Ultra
    Kolla kontaker i Gmail... Där finns en "merge" funktion...
    Det fick bort några av mina dubletter..

9. Kreew

Kreew Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag hade samma problem tills igår. Det är den nya versionen av Facebook (den officiella klienten) som krånglar, börja med att ta bort den, för den är värdelös. Sedan går du in i Meny > inställningar > sekretess > Säkerhetskopiera mina data > klicka i rutan om du inte redan har gjort det. Efter det går du in i Kontakter > Menu > Importera/exportera > Exportera till SD-kort och välj ett av alternativen, jag tog både Google och Telefon för att vara på säkra sidan.
    Efter detta går du in i Sekretess igen och fabriksåterställer telefonen och viola! Den funkar som vanligt igen. Alla apps och så kommer inte finnas kvar på telefonen, men de finns på Market under Hämtningar/Downloads, se till att du tankar alla direkt, för annars försvinner de från listan.

Hoppas det hjälper.
    //Kreew

10. Kame_boy

Kame_boy Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Ni vet väl att ni kan välja vilka kontaktlistor ni ska ha synliga? Gå in i applikationen kontakter, ta meny och hitta den inställningen. Bocka ur alla kontaktlistor som ni inte vill ha. t.ex. har jag bara google contacts där. Ingen ide att ha facebook-kontakter tillgängliga när man ska ringa ett samtal t.ex.

11. Kreew

Kreew Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Det funkar ju så länge man inte ska ringa till någon som man bara har numret som står i facebook-listan. Kanske inte händer så ofta, men det händer! :)

//Kreew

12. Pazo

Pazo Infant Droid Medlem

MINA ENHETER

Har haft precis samma problem och allting löstes genom att inte synca kontona till facebook.
    Problemet började först med nya facebookklienten har jag för mig. Löste problemet genom att "rensa data" från kontakter och sen inte synca facebook längre.