Kontaktsykronisering

Diskussion i 'Frågor och support' startad av botze, 3 sept 2010.

1. botze

botze Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Nån som vet hur google -synkningen med kontaktboken funkar?? Jag har avaktiverat denna, provade nu att aktivera den och satt samtidigt och tittade på kontakterna på min gmail, såg då att kontakterna försvann en efter en! Det kan väl inte vara så att alla kontakter som inte finns i telefonen även tas bort från gmail? Hittar inga inställningar för hur synkroniseringen sker, vad ersätter vad liksom? Tacksam för input!

2. Fractalogic

Fractalogic Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Kan du skriva ner alla steg du tar så att jag ser vad du gör?

3. Dockland

Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    848
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    låter otroligt att de skulle försvinna från gmail.

4. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Jag förstår inte heller.

Det låter mer som att han har kopplat telefonen till datorn för att synkronisera kontakter som finns lokalt lagrade på antingen datorn eller telefonen.

Det låter mer som det än att han försöker synkronisera kontakter som finns på olika nättjänster från leverantörer som Google och Yahoo. Därför skulle det vara intressant att veta vad exakt han gör för att vi ska kunna återskapa det här problemet.

5. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Allmänt om synkronisering av lokalt lagrade kontakter

Synkroniseringsprogram som Nokia PC Sync har i regel ett alternativ där man kan välja åt vilket håll man vill synkronisera uppgifter mellan två enheter (dator och telefon). Man kan välja att synkronisera från punkt A till punkt B, eller från punkt B till punkt A. Man kan även välja att synkronisera åt båda hållen vilket är vanligast.

Anta att punkt A är datorn och att punkt B är telefonen.

Om man då synkroniserar från punkt A till punkt B så innebär det att när man lägger till nya kontakter på datorn eller ändrar befintliga kontakter på datorn så reflekteras dessa ändringar till telefonen vid en synkronisering. Men de kontakter man lägger till eller ändrar uppgifter för på telefonen kommer inte att reflekteras till datorn.

Om man synkroniserar från punkt B till punkt A så gäller det omvända till det jag skrev ovan.

Om man synkroniserar från punkt A till punkt B, och från punkt B till punkt A så fungerar det åt båda hållen.

Min erfarenhet som en trogen Nokia användare är att när man pillar för mycket på dessa inställningar så brukar man ställa till det för sig själv.

Det finns ett scenario där man med Nokia PC Sync skulle kunna åstadkomma det han beskriver. I Nokia PC Sync ställer man då in att synkronisera från dator till telefon. Strax under det alternativet ska det finnas en kryssruta där det står ungefär "radera kontakter på telefonen". Kryssar man för denna ruta så kommer det att bli så som han beskrev det. Det vill säga för varje synkronisering (från dator till telefon) eller under en pågående synkronisering så kommer kontakterna på telefonen att raderas, strax innan en kopiering av kontakterna från datorn till telefonen inleds.

Den här kryssrutan är ett bra alternativ om man råkar få in dubbletter av vissa kontakter. Man liksom ha en "primär" källa där man vet att alla kontakter står rätt till, som man sedan utgår från och kopierar kontakter från till alla andra enheter.

6. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Hej forumvänner och tack för era svar. Ja jag vet att det låter osannorlikt men det är dagens sanning! Det enda jag gjort är att aktivera i telefonen Inställningar -> Datasynkronisering och däri aktivera kontakter. Tidigare hade jag denna avaktiverad eftersom jag inte ville ha alla mina gmail -kontakter i telefonen. Men nu satt jag alltså framför kontakterna i gmail när jag aktiverade denna ruta och döm om min förvåning när en efter en försvann från gmail. Jag trodde det var något med att den kanske slog ihop dubletter eller så, jag hade aldrig trott att kontakterna skulle försvinna för evigt men så var alltså fallet! Det tog ca 20 kontakter innan jag fattade att den faktiskt raderade kontakterna för gott och snabbt slog av synkroniseringen! Nu är det flera viktiga kontakter som jag tappat och en viktig maillista som är fragmenterad :(

I min förra telefon kunde jag synka med Outlook, och då kunde man som Fractalogic skriver ovan ställa in exakt hur synkroniseringen skulle funka. Jag har letat som en tok men inte hittat någon inställning eller förklaring någonstans för hur gmails kontaktsynkronisering funkar. Jag har heller inte hittat någon på hela nätet som varit med om samma sak, att gmail -kontakter raderas.

Jag vågar inte prova att synka igen nu av rädsla att fler viktiga kontakter ska försvinna. Det jag ska prova är att helt radera telefonboken i telefonen (efter en backup) och därefter prova att synka med gmail igen och se vad som händer. Förhoppningsvis borde väl telefonen då importera alla gmail -kontakter. Om jag sen kör en recovery från min backup kanske det funkar...

Last edited: 8 sept 2010
  7. Fractalogic

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Ja, det där låter ju riktigt tokigt.

Hade du några kontakter i telefonboken innan du satte igång synkroniseringen?

De 20 kontakter som du säger har försvunnit från ditt Google Mail konto, har de dykt upp i telefonen?

Det bästa är som jag sa innan att man har en "primär" källa där man vet att alla kontakter står rätt till, som man sedan utgår från och kopierar kontakter från till alla andra enheter. Jag har haft det så i flera år och min primära källa har varit mina kontakter i Microsoft Outlook.

Förutom att jag använder kontakterna i Outlook som min primära källa för kontakter när jag vill ladda in dessa i t.ex. en ny telefon så har jag även ett antal PST filer i en mapp. PST filer används av Outlook och de innehåller alla mina e-postmeddelanden, kalenderhändelser, kontakter och anteckningar. Jag tar nämligen säkerhetskopior på dessa då och då och när jag ska installera om Outlook eller installera om hela Windows. Så här har jag använt Outlook längre än vad Google och ännu mindre Google Mail ens har existerat.

Det du alltid kan göra är att skapa ett nytt Google Mail konto som du kan använda för att experimentera med. Då riskerar du inte att förlora viktig information.

Du kan behöva kontakta Google för att få hjälp med att återställa dina kontakter om du inte redan har de sparade på något sätt någonstans.

Jag ska titta närmare på det här imorgon.

8. Hiero

Hiero Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Min kontakter på Gmail kan jag ju synka till mobilen, men går det inte att synka kontaker i mobilen till Gmail? Dvs om jag lägger till en kontakt i mobilen så syns inte den på gmail-kontakterna på webben.

9. botze

Mottagna gillanden:
    82

MINA ENHETER

Jag blir inte klok på den häringa kontaktsynkroniseringen. Har en X10 mini som jag nu uppdaterat till 2.1, tänkte att de kanske hade kommit tillrätta med detta fel då. Men icke - samma sak hände igen - den började plocka bort kontakter från gmail för mig!! Som tur var satt jag och kollade på mina kontakter på gmail samtidigt och hann avbryta synkningen innan alltför många kontakter hade försvunnit. Dock har jag ingen aning om vilka kontakter som försvann :-( tog ett bra tag att återställa kontakterna sist...

Det verkar bli någon krock mellan de olika synkningstjänsterna. Innan sw-uppdateringen hade jag gjort en backup på kontakterna mha SE egna program. Efter uppdateringen synkade jag först med gmail så alla mina gmail kontakter fanns i telefonen. So far, so good. Det var när jag sen började återställa kontakter från backupen som det började haverera.

Nu har jag gett upp och kör uteslutande på mina gmail kontakter. Jag har lagt in manuellt de kontakter jag verkligen behövde i gmail, då hamnar de i mobilen och allt blir rätt. Hädanefter ska jag inte synka med någonting annat än gmail. Då verkar det iaf funka och jag slipper bli av med kontakter.

Tilläggsfråga: Det verkar som att gmail dunkar över ALLA mina kontakter till telefonen (många hundra, kanske fler än tusen? gmail lägger ju till alla man någonsin mejlat i kontaktboken), sen kan jag i telefonens kontaktbok välja vilka jag ska visa ("mina kontakter" innehåller drygt 100 kontakter som jag aktivt använder). Detta borde slöa ner telefonboken rejält som är rätt seg att öppna. Nån som vet hur man fixar så att de bara synkar "mina kontakter"?

Last edited: 2 nov 2010
  10. ormetkruper

ormetkruper Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    153
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Jag har också stora problem med kontaktsynkningen. gör man det minsta fel så raderas även de på gmail. Fick se nu när jag skulle ta kopia på telefonkontakterna att dessa var borta och det bara var gmails som fanns där. Gjorde visst fel för när jag tog bort alla kontakter i telefonen pga att jag fått in facebookstatus i listan så vips så var allt på googles konto borta med. Kom på att jag skulle avbockat synkningen innan men det var ju så dags då... Hade gjort en export i google för nån dag sedan som en extra säkerhet med men den hade blivit lite korrupt för det har lagts till ett extra - mitt i alla telefonnummer vilket är gott störande.

Finns det någon som är villig att göra en guide eller liknade hur man SKA göra för att synkningen mot google fungerar? Man vill ju att det ska fungera utan att det ska kännas som ett lotteri om man har kvar kontakterna. Som det är nu känns det bara som google synkning är rena skiten. Förmodligen gör jag helt fel. Har ju inte tänkt att ha gmailkontots kontakter till annat än för telefonlistan.

Måste säga att det var bättre förr med backup av kontakter i telefonen... eller?