Fråga: Kontatker i S3

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av wrazxc, 3 mar 2013.

1. wrazxc

wrazxc Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej

Flickvänen fick sin Galaxy S3 igår och idag skulle hon försöka lägga över sina kontakter. Hon har loggat in på Facebook på telefonen så alla hennes vänner ligger ju med där men få av dom har ju lagt in sitt mobilnummer.

Hur gör man för att lägga till numrena på FB kontakterna?

Sen när man lägger till övriga kontakter måste man verkligen ändra från sim till telefon för varje kontakt? Finns det ingenstans där man kan ställa in att det skall lagras i telefonen från början?

2. vulfgar

vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Enklaste sättet att hantera kontakter är att spara dom på ett googlekonto. Då sparas dom där och man behöver inte fundera alls på det om/när man byter telefon.

Jag förslår att hon först fixar ett googlekonto, det behövs ju ändå för att plocka hem appar, loggar in på det. Gå se in på kontakter, klicka på inställningar, välj Import/export, importera från SIM-kortet (om jag fattat rätt så ligger kontakterna där idag) och välj att importera till googlekontot. Du ska inte behöva välja ett och ett utan kunna ta alla på en gång.

3. wrazxc

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

I hennes gamla telefon så sitter ju ett vanligt SIM-kort och nu är det ju ett micro så hon har inga kontakter alls på simkortet. Därför hon först syncade med FB. Vore ju bra om man kunde knyta ett nummer till fb kontot istället för att göra en kopia till med samma namn :S

Sen när man lägger till kontakt så är ju förstavalet SIM, Kan man inte ändra det så förstavalet är telefon?

4. tcntad

tcntad Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    184
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Synkade med FB? helt åt helvete fel eftersom, som du själv skrev, alla har inte sina nummer på FB, den synkar meddelanden, FB kontakter, kalender.

Enklast är att synka till Google och exportera till minneskort och/eller sedan dela via gmal och spara som utkast..

PS. Skär hennes SIM till ett Micro-SIM.

5. wrazxc

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ojdå, det här var omständigt. Varför kan man inte bara lägga till numrena på fb kontakterna? Är väl lite bortskämd med Iphone :P

Får kolla om jag kan få till det med googlekonto på den gamla telefonen då annars får jag väll sitta och lägga över dom manuellt.

6. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Kolla om du kan exportera från den gamla telefonen till en textfil. Om det går så kan du förhoppningsvis importera den sen till ett googlekonto. :)

Fö så tror jag kanppast det hade hjälpt med en iphone heller att använda fb-kontakterna om inte telefonnumrena finns där. :innocent:

7. wrazxc

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ska kolla sen. Ja men i iPhonen är det bara att lägga till numren men det går ju ej på Samsungen

8. wrazxc

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testade nu och jag kunde exportera till googlekontot vi wifi från den gamla telefonen men kunde givetvis inte importera dom till Samsungen. Den hittade ingenting på googlekontot bla bla så jag får sätta mig och skriva in alla manuellt.

Tack för hjälpen ändå

Med vänlig hälsning, Niklas

9. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Men om dom finns på googlekontot så ska du få in dom i mobilen om du loggar in på kontot i luren och synkar. Hur gör du?

10. wrazxc

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Trycker på slå samman med googlekonto?

11. vulfgar

Mottagna gillanden:
    232
    Telefon:
    OP 9

MINA ENHETER

Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Hmm, har du importerat till googlekontot? Det skafunka med en CSV eller vCard-fil. Kanske enklast att göra detta på datorn.

Du kanske måste lägga in alla kontakter i en grupp kontakter efteråt, är lite osäker på det (har själv aldrig haft problem med detta, men har för mej att jag sett något om det någonstans).