Problem: Konton som tillhör ... först "Ägare" sedan en siffra

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tripod, 28 apr 2024.

1. Tripod

Tripod Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    484
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    En lite märklig situation som jag inte vet hur jag löser, även om funktioner inte verkar vara påverkade.
    Jag har blivit reducerad till en siffra. (I någon mån är vi förvisso alla det.)

På en ny mobil gick jag genom den initiala konfigurationen utan SIM (resp. wifi), d.v.s. i detta fall (efter språkval & ev. nätverksanslutning):
    - Sekretess & uppdateringar (tillverkarens inst.)
    - (Inga uppd. i detta skede, då ej datalänk.)
    - (Ingen kopiering av appar, data, Google-konto etc.)
    - (Hoppade i detta läge över att logga in på Google-kontot (eller för den delen skapa nytt), då körde utan datalänk.)
    - Nästa steg i setup, inställningar som gicks i genom, var Googles tjänster (Plats, wifi-sökning, installera uppd, diagnostik/användningsdata)
    - (Inget val av sökmotor & app, i detta skede, då ej inloggad, eller datalänk.)
    - Sen lite allmänt, PIN, ev. fingeravtryck.
    - (Sista konfig. av Googles tjänster hoppades också över till senare tillfälle.)
    - (Ev. pren. på tillverkarens nyhetsbrev.)
    - Navigeringsinställningar.
    - Klart (så långt).

Under t.ex. Inställningar > Om mobilen: stod det "Ägare".

Någon dag senare så wifi-anslutning, diverse tillverkarspecifika appar trillar in, resp. väntande säk.uppd.
    Fortsätter med konfigurationen; "Fortsätt med installationsguiden. Gå tillbaka till stegen du hoppade över tidigare".
    (Kopierar inga data, då ej aktuellt, och förs över separat för vissa appar.)
    Slutför den i och med inloggning på Google-kontot, och svarar igen på kvarvarande av Googles tjänster (från ovan första), dvs ev. säkerhetskopiering. Därefter val av sökmotor. Diverse appar uppdateras (frivilligt eller ofrivilligt).

Ytterligare en dag senare åker SIM-kort i, och allt verkar helt OK. (Överför i första skedet viss lokal backup av kontakter, samtal och meddelanden.) Så långt allt väl.

Men noterar under Inställningar > Lösenord och konton (där vi även finner sådant som lösenordshanterare, autofyll) att det står "Konton som tillhör 2", följt av (f.n. fler kan ju komma över tid) mitt Google-konto. Och går jag nu in under Inställningar > Om mobilen står det inte längre "Ägare" utan "2".

(I övrigt fungerade allt enligt förväntat; äldre mobil fick notis om inloggning på ny enhet etc.)

Känns ju lite beigt. (På en gammal Sony var det ingen tvekan om vem som var "husse" :) under "Användare och konton" stod det korrekt namn (även inloggad som... vid sidan av alt. som "Gäst"), och därefter följde som i exemplet ovan "Konton som tillhör [korrekt namn]" med de konton som var kopplade; inte som nu en siffra).

Vilka är alternativen? Logga ut, blåsa mobilen och börja om?

2. N6290

N6290 Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 045

MINA ENHETER

Efter att du upptäckte "2" på det stället, hur länge har du väntat, en dag eller mer?

Jag minns att just vissa såna kontodetaljer - ens namn, profilbild - kunde dröja ett tag innan det uppdaterats i telefonens menyer, om man gjort ändringar av sådan information i sitt google-konto i webbläsaren. Typ en ny profilbild dök inte upp i telefonens menyer förrän några dagar senare, minns jag, likaså när jag redigerade efternamnet i kontot. Verkade vara en synk som bara skedde nån gång då och då. Detta var något jag noterade för ett flertal år sedan, så vet inte om det är likadant längre. Jag tänker spontant att du kan vänta några dagar, och se om ditt namn dyker upp då, ifall det är en sådan fördröjning fortfarande i vissa fall.
    Annars fabriksåterställa, är nog bäst, om du stör dig på detta vill säga.

Kristy gillar detta.
  3. Tripod

Mottagna gillanden:
    484
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det var väl knappt en dag. :) "Ägare" baserat på ej inloggad vid initial konfig. hann jag se några dagar. Men det är åtgärdat nu.

Ja, det var lite märkligt, men kanske ändå inte. (Jag nämnde inte, i den redan lite långa frågan), att jag förstås *inte* justerat någon inställning under System > Tillåt flera användare, eller dyl. Det är bara en användare.)

Blev lite förvånad just över "2" (hade alltså inte gjort några ändringar av information i Google-kontot under tiden, inte rört det över huvud taget, samma namn som alltid), när man efter grundkonfig. väljer att logga in inför uppdateringar etc. (I princip ska ju alla de val, inställningar, information, som lämnas under startkonfigurationen kunna ändras i ett senare skede, och det är nog så i stort.)

Ja, vissa synkningar kan nog dröja en stund ibland (är ju normalt inloggad hela tiden; det är väl möjligtvis i en eller två appar jag inte ser behov av att koppla användningen till kontot, Messages & Telefon, och i många appar finns som bekant ingen koppling).

Det var absolut enklast att fabriksåterställa (och kanske enda sättet), i synnerhet som min konfiguration inte kommit så långt. Dvs hade inte installerat ett antal, som e-postklient, anteckningar etc. och deras resp. backup/konfig.filer.

(Dessa små filöverföringar kan vara ett kapitel i sig; det är så sällan man gör det att man ibland glömmer att Bluetooth enbart accepterar vissa filändelser, suffix, ett tillfälligt byte fixar det; men då kan det därtill hända att mottagande mobil vid överföringen trycker in några extra siffror i namnet [klockslag], säkert bra, vilket innebär att vissa appar kanske inte accepterar konfig.filen, om man inte har ögonen med sig. Men det var snabbt löst.)

Så allt är som det ska nu; återstår några installationer resp. rensa ev. ointressant. :)
    (Nu fick jag även se vad tillverkaren/Google valde att slumpa fram för nya skräpspel att ladda ned.)

(Apropå "kontodetaljer" så är det lite märkligt att Google Play, under de inställningar som görs där, verkar skilja ngt mellan enheter. Om det tidigare var valt t.ex. inga auto-uppdateringar, och enbart wifi etc. så är dessa återställda till whatever "auto allt"; trots att det är samma konto.)

4. Tripod

Mottagna gillanden:
    484
    Telefon:
    Motorola moto g84

MINA ENHETER

Telefon:
    Motorola moto g84
    Det finns, om man så vill, ett starkt argument för att använda inställningen "uppdatera appar automatiskt" i Google Play, vid sidan av att förhoppningsvis ha en version där upptäckta säkerhetsbrister åtgärdats (å i bästa fall nyttiga finesser adderats): man slipper återkommande konstatera att en del av de appar man alldeles nyss uppdaterade för mindre än 24 timmar sedan har nu nya uppdateringar.

Säg, som exempel, Messages: i går 28/4 fanns "messages.android_20240409_00_RC02.phone_dynamic", från 2024-04-15 redo att ersätta en version från mars. Fine, blev installerad. Men mindre än 24 timmar senare ligger "messages.android_20240416_00_RC02.phone_dynamic", "uppdaterad den 22/4" ute. Det vore bra om de tryckte ut dessa lite kvickare.

Firefox (var ju ett tag på datorsidan kända för att trycka ut säkerhetsuppdateringar i snabb följd x.0.1, x.0.2 etc.); samma där: i går 28/4 inst. 125.2.0 ("uppdaterad 2024-04-19"). Mindre än 24 h senare, 29/4: 125.3.0, "uppdaterad 2024-04-27". Tätt på, de lyckades i alla fall göra den tillgänglig lite snabbare.

Jo, utförs saker delvis, till stor del, eller helt, manuellt har tajming viss betydelse. Det kan bli som att handla ena veckan för att finna att sakerna/livsmedlen ingår i rea veckan efter.

Det är väl lika bra att kapitulera, slå på auto på allt, och säga: här, här mina 256 GB (whatever), gör vad ni vill med det! (Jag får vara glad om ni undviker att köra i diket, så länge det går att ringa med mobilen.)