Mina reflektioner:
- Om det är tonåringar det handlar om så antar jag att de har smarta telefoner och då är det inga problem för dem att använda tethering för att koppla upp sina datorer den vägen så en sån här lösning blir tandlös.
- Många routers har redan funktioner för att schemalägga och styra access till nätverket. Jag gjorde en snabb sökning och hittade en tjänst som förenklar hanteringen: https://www.webcurfew.com
- För att det ska bli en effektiv metod för att begränsa access så måste ett program installeras på varje dator. Vad tycker tonåringarna om det? Är det skoldatorer? Då får och kan man ofta inte göra precis vad som helst med dem.
- Windows Live Family Safety kan användas om alla datorer har Windows. Fungerar inte med Android och iOS.
Jag tror att det går att hitta mängder med färdiga tjänster som gör precis det du vill och mycket mer.
WebCurfew stödjer min router så jag testade att sätta upp den tjänsten. Jag hade lite problem med registreringen. Efter att jag matat in IP-adressen till min router så fungerar det (fältet är för IP-adress, men ibland fungerar det ju att mata in host + domän). Inte så bra eftersom jag har dynamisk IP, men jag byter kanske inte särskilt ofta. Tjänsten fungerar som man kan förvänta sig.
Last edited: 8 december 2015