Konvertera POI?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Sigma, 28 jun 2010.

1. Sigma

Sigma Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej
    Jag ska ut och resa i Europa i sommar, vi ska bo tält och bila runt.
    Så jag bestämde mig för att köpa en HTC Desire istället för att köpa en dyr "bil GPS"

Jag posta tidigare en tråd om tips på nåt bra offline GPS program och har fått mycket kött på bena tackar och bugar för tipsen.

Jag provar Navigon just nu (bra app men känns aning avskalad och största felet är att jag saknar en massa POI, för få inställningar, fattar inte riktigt interfacet o_O )

Läsar man forum och recensioner talar många gott om CoPilot Vilket jag funderar på att köpa, jag vill dock vara säker på att det finns en massa POI bla camping platser innan jag köper eller att det går att trycka in i efterhand

http://www.poihandler.com/ finns en massa POI för att trycka in extra POI i GPS appen.
    Kikar man på "Download POI" kan man välja bla CoPilot men den har bara Supported Types, ALK CoPilot Live 4, ALK CoPilot Live 5 och ALK CoPilot Live 6.

Min fråga går det att konvertera så man kan använda i Live 8 versionen?
    Eller har ni något annat tips på mitt problem?

2. Toneloc

Toneloc Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    311
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    På supportsidan för Copilot står det "Can I download additional points of interest?
    You can download any OV2 file format add-on POI from the internet and integrate these into your device by copying the BMP and OV2 files into the \CoPilot\Save folder and launching CoPilot to integrate them.
    " enligt http://www.alk.eu.com/support/copilot-support/copilot8-uk.htm

3. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

OV2 är det filformat som brukar användas av TomTom navigatörer. Om man tankar hem en zip-fil med pois för TomTom brukar den zip-filen innehålla just en .ov2-fil tillsammans med tillhörande .bmp-fil.

m v h Henrik

4. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    CoPilot tar garmin filer utan problem, dvs .csv filer.

5. Sigma

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okej tack så mycket igen.

.csv filer kan man ju ladda ner från poihandler. Och tack för tipset om TomTom filerna

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

I en annan tråd nämndes ett nytt program: Navdroyd. Kanske värt att prova också?

7. Sigma

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för tipset jag tog och kollade på recensionen och det verkar vara ett lovande program med tanke på att detta är release 1, ska nog ta och prova det innan man lägger en massa pengar på ett annat program.

Jag läste här "Are you looking for a full-featured on-board navigation software that can use maps from both commercial providers and OpenStreetMap sources?"

Betyder detta altså att man kan ladda hem Navigons 30 dagars trial kartor och använda :) eller? hehe

8. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Jag kan rekommendera CoPilot, det ser lite barnsligt ut om man visar alla POI's då de är väldigt färgglada :) Men programmet fungerar utmärkt. Det kostar heller inte skjortan.

Mitt nästa tips är ett Windows program som heter Tyre. I detta gör du all planering och lägger upp rutter. Detta exporteras sedan antingen till en fil eller direkt till GPS/Telefon. MEN jag har inte hunnit testa direktexporten till Android. Men det fungerade väldigt smidigt till min WinMobile. I värsta fall får man göra det via filer.

9. Gustav_H78

Gustav_H78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Navigons 30 dagars trial kräver datauppkoppling inför varje navigering, dvs inte så bra utomlands. Jag köpte precis Navigon till min Hero då ajg tycker det är mycket snyggare än Copilot. Det sistnämnda funkar bra, har ltie fler funktioner men är lite för plåttrigt tycker jag. Men smaken är som baken, hårig.

Har tyvärr inte koll på om man kan ladda ner POI's till Navigon, men det borde väl gå.