Kopiera kontakter från SE Aino?

Diskussion i 'Legend' startad av Jocce81, 20 maj 2010.

1. Jocce81

Jocce81 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Har en Aino som jag har alla mina kontakter på just nu.
    Alldeles för många för att få plats med dem på Sim-kortet (+ flera av dem har flera telnummer osv!)

Hur flyttar jag smidigast över detta till min nya Legend?
    (Med bibehållet att kontakterna har fler nummer etc)

Gjorde en backup på Minneskortet och stoppade i det i Legenden, och tänkte använda VcardIO, men den hittar ingen fil alls på det minneskortet :(

(Var tvungen att installera en FileManager oxo och även via denna hittar jag inget på kortet).

Nån som vet med säkerhet vad filen heter? Har ingen minneskortsläsare här så kan inte gå in och rota "manuellt" på kortet heller :(

/Jocce

Last edited: 20 maj 2010
  2. söder

söder Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Med andra SE-mobiler, funkar Myphoneexplorer sjukt bra.

http://www.fjsoft.at/en/

Där kan du välja att synca dina kontakter till gmail. Du kan även innan du gör det, snygga till det hela lite. När kontakterna väl är på gmail, kan du välja att merge:a dina kontakter med de du kanske redan har där.

Det hela kan ta ett litet tag, men när det väl är gjort, så har du EN bra adressbok, med ALLT, för alla dina kontakter, som du kan komma åt från var du vill.

Tips. Skapa en grupp på gmail contacts som heter tex PHONE, som du väljer att synca dina telefonkontakter till. Var också noga när du syncar att se till att inga nummer försvinner. Antingen från gmail eller från telefonen.

Om man hittills bara haft nummer på sina kontakter på telefonen, och bara haft mailadress på sina kontakter på google contacts, så bör det inte bli några problem.

/Söder

3. Jocce81

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Lyckades skramla fram en minneskortsläsare i gömmorna här på jobbet...

Hittade kontaktfilen, och satte den på att importera! (Vcardio)

Gick upp så stapeln var nånstans mellan 80-90%, sen släckte den skärmen, när jag tände den igen så var stapeln borta, men står fortfarande "importing contacts" längst ner....men har gått typ 10 min nu utan att nått mer hänt?

/Jocce

4. Jocce81

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Har egentligen inget behov av att ha dem o gmail, då det är en funktion/tjänst jag troligen inte kommer använda alls.

Räcker med att ha kontakterna i telefonen för min del!

/Jocce

5. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Du har alltså köpt en Androidtelefon, och hade inte tänkt att använda gmail och deras contacts? OK!

/Söder

6. Jocce81

Mottagna gillanden:
    60

MINA ENHETER

Kanske finns någon anledning att göra det, men har inte köpt luren för att använda gmail-biten i första hand, finns mycket annat i den som lockade!

Men förklara gärna för mig vad som är bra med G-Mail biten!

Löste för övrigt att kopiera in kontakterna, fanns juh en funktion för detta i Android ;)

/Jocce

7. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Skapar du två grupper i Google Contacts med samtliga kontakter i båda, synkar enbart mot den ena men väljer varje gång du lägger till en ny kontakt att lägga till den i båda, slipper du oroa dig över att någonsin bli av med en kontakt.

8. söder

Mottagna gillanden:
    71

MINA ENHETER

Bara grejen med att allt är i sync. Du slipper ta backup på dina kontakter. Du kan köpa en ny Androidtelefon utan att behöva göra något speciellt med dina kontakter sedan. Bara att logga in med sitt google-konto så kommer de kontakter man vill ha.

För mig kändes det naturligt att ha alla kontakter på ett sätt så att jag kommer åt de från var som helst.

Sedan om det gäller en hemadress, telefonnummer eller email, så finns allt där.

Man använder ju inte så pass modern telefon till att bara ringa på, så att se sina kontakter som ett nummer på ett gammalt SIM känns lite fel.

Jag tycker det är väl värt den tid det tar att fixa till sina kontakter på Google Contacts, och sedan enkelt välja vilka man ska ha i sin "telefonbok" på sin nya Androidtelefon.

Men man gör som man vill. :)

/Söder