Koppla ihop Samsung Galaxy S med PC.... någon som vet hur man gör?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av MattiasBredberg, 25 dec 2010.

1. MattiasBredberg

MattiasBredberg Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en ny Samsung Galaxy S som jag ville koppla ihop med PC mest för att kunna uppgradera android 2.1 till 2.2

Det är bara det att det verkar omöjligt att få Samsung Kies att känna av telefonen. Det verkar vara ett universellt problem, jag har hittat mängder med trådar om det men inte några svar på hur gör man verkligen lyckas.

Jag har fått datorn att hitta enheterna. Visserligen så säger datorn att man skall stoppa i disk när man dubbelklickar på enheten i den här datorn men den känner ju av den i alla fall. Därmed lever man ju i tron att det inte är något fel på drivrutinen för USB kabeln?
    Det verkar fungera när man ställt in telefonen på masslagring.

Men för att uppgradera android så måste man ju gå via Samsung Kies och den programmet hittar aldrig telefonen. Även när telefonen är inställd på just det.
    Jag har testat på två olika Vista och en Windows 7. Windows 7 verkar inte ens kunna installera USB drivrutinen.
    Någon som nu när telefonen funntis på marknaden i något halvår kan tala om för mig att lösningen är att: .....?
    Jag kör AVG free virusskydd på alla.

Orsaken till att jag vill uppgradera android är för att få flash i telefonen. Som jag fattar det så måste man ha android 2.2, stämmer det?

2. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    700
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Ett tips kan vara att man behöver ha igång touchwiz launchern för att det skall funka. Har du installerat någon annan launcher på telefonen, typ Launcher Pro eller liknande?

Om så är fallet dra igång touch wiz launcern med tex home switcher från market.

Hur ser det ut i enhetshanteraren på datorn då telefonen är ansluten? Det skall inte finnas några utropstecken på Samsungenheterna.

har du 64-bitars operativ på datorn kan du testa dessa drivers:
    Nedladdningslänken är lite svår att se, det står längst ned "Save file to your PC"

http://www.2shared.com/file/y_XR2tT9/usb_drivers_GalaxyS_x64.html

På frågan om flash så stämmer din misstanke.

/qsec

Last edited: 25 dec 2010
  3. MattiasBredberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej, tack för svaret. Jag är väldigt ny på smarta telefoner så ärligt talat så vet jag inte något om någon launcher. Men troligen nej, eftersom jag inte gjort något alls egentligen.

I enhetshanteraren så ser man två nya enheter när man har telefonen inställd på masslagring. Inga utropstecken. Men när man klickar på enheterna så säger datorn att man skall sätta in en disk. När jag har den inställd på Kies så ser man inte enheterna i den här datorn.
    Jag har 64 bitars operativ.
    I och med att man måste ha 2.2 för att köra flash så har man ju inget val annat än att lyckas med att uppdatera. Annars kan man ju inte se tex web-tv på den, eller hur?

4. qsecofr

qsecofr Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    700
    Telefon:
    S24 ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Ok,
    Vad menar du med "klickar på enheterna" gör du det i Kies?
    Du skall inte ha telefonen inställd på masslagring utan på Kies.
    Ställ in telefonen på det och anslut igen, testa även att återställa drivrutiner. Det gör du under Kies-knappen längst upp till vänster.

Det skall komma upp en ny meny på telefonen då den får kontakt i Kies-läge. Det står typ MTP mode elelr något liknande.

/qsec

Last edited: 25 dec 2010
  5. Ajjtwr

Ajjtwr Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23

MINA ENHETER

Kika inställningar-> om telefonen-> usb inställningar-> välj kies

6. Edici

Edici Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    33

MINA ENHETER

På en av det två som kommer upp när du väljer masslagring ska datorn säga åt dig att sätta i en disk, då det är ditt externa sdkort som du kan ha i telefonen som också dyker upp, men den andra av dessa två ska gå att rulla in i....

Prova även att starta om telefonen med usbkabeln i, och så att den automatiskt väljer Kies när du ansluter kabel, det fungerade för mig och sen dess har det alltid fungerat.
    (Du kan behöva skriva in din PIN-kod om du har någon aktiverad innan telefonen vill ansluta med Kies.)

Inställningar -> Trådlös och nätverk -> USB-inställningar, där väljer du Samsung Kies.

7. p1er

p1er Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Jag sitter väl i liknande sits jag med. Har även jag köpt ny SGS (första smartphone).

Jag blev förvånad att det inte fanns någon cdskiva för att installera Kies, måste man göra detta på egen hand på samsungmobile.com?
    Sen undrar jag om masslagringsläget endast är till för ett externt sd-minne, kommer man inte åt det interna utan Kies? Min dator kan heller inte hitta någon lagringsenhet i det läget, men det är kanske för att jag inte har något externt sd-minne än?

Jag har alltså inte laddat hem Kies än, kanske är ett måste om man saknar externt sd-minne då?

Last edited: 26 dec 2010
  8. will

will Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Nexus 7
    Kies är värdelöst, det enda du behöver det till är om du vill uppdatera telefonen men eftersom din är ny gissar jag att du redan har senaste programvaran installerad.

Gå in i inställningar - trådlöst & nätverk - usb-inställningar och välj masslagring. När du sen kopplar in telefonen med usb till datorn bör det komma upp ett meddelande i telefonen om att usb har anslutits och så får du trycka för att välja att kopiera filer till och från datorn. Då bör det interna och ett eventuellt externt sd-kort dyka upp som flyttbar disk på datorn.

9. Ceder_78

Ceder_78 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tyvärr så är ju Kies bland de sämsta programmen som nånsin skapats men du ska ju kunna se alla minneskort vid masslagringsläget..

10. p1er

p1er Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Min lur kom förvisso installerad med 2.2 ja, men jag vill ju installera 2.2.1 direkt.

Nu lyckades jag hitta telefonen på datorn via masslagring.

11. will

will Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Nexus 7
    Det finns ingen 2.2.1 via kies

12. MattiasBredberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns en bra guide på samsung.se för att installera Kies, sök på android 2.2 uppe i högra hörnet så kommer man till en guide.

Igår lyckades jag på en ny dator, inte hemma, få Kies att försöka uppdatera telefonen. Men när jag väl lyckats med det får jag svaret att telefonen inte går att uppgradera. Frågan är varför bara? Den har android 2.1 enligt telefonen själv och att jag inte lyckats installera flash stärker ju den tesen.
    Har telefonen operativet inbränt på moderkortet??? Eller ett nytt fel på Kies?

13. Jaroma

Jaroma Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mattias!

Vilken version har Du på Kies?
    /Jaroma!

14. MattiasBredberg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Bra fråga. Saken är den att jag först testade utan att välja att uppgradera programmet. Tänkte att en nyare version hade problem som den äldre inte hade. Det var då jag lyckades få datorn att hitta telefone. Det var också då som Kies sa att det inte gick att uppgradera.
    Då fick jag snilleblixten att välja att uppgrader Kies och då gick det bättre. Jag kom så långt att den hämtade hem filerna och skulle börja uppdatera telefonen.....

Då säger datorn att den helt plötsligt inte känner igen USB-enheten....
    Det kan i bästa fall bero på att jag körde på vår äldsta dator som har XP och 750 mb internminne och ruggigt gammal processor. Kanske fick den nog just i den situationen, kanske inte. Jag håller på att testa igen på vår näst nyaste dator igen, en Vista 64 bit. Har testat att installera de USB drivrutiner som någon nämnde högre upp i den här tråden.

15. Dikkie

Dikkie Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Kör in myphoneexplorer-appen samt mjukvaran till datorn, helt enkelt suverän!

16. Tiny Turtle

Tiny Turtle Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Poco F3
    Info:
    Vit 256GB / 8GB
    Mitt bidrag till Kies-tipsen är att ansluta telefonen utan minneskortet i den. Gör så här för det:
    1. Klicka på meny-knappen och välj "Inställningar"
    2. Välj "SD-kort och telefonminne"
    3. Välj "Avinstallera SD-kort"
    4. Stäng av luren och öppna baksidan och ta ur SD-kortet.
    5. Starta telefonen och prova att ansluta till Kies.

Beträffande att du inte kommer åt enheterna i masslagringsläge så kika här

17. Lucen666

Lucen666 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

JAG KAN OCKSÅ MEDDELA ATT DÅ MAN FÖRSÖKT ALLA SÄTT!!!
    Så kommer man fram till att vissa datorer oavsett 64 el 32 bit kan inte telefonen ansluta till!
    har hållit på med datorer sedan 20 år och kan en del, men min burk funkar inte hur än jag vrider och vänder på det!!
    men på frugans gamla vista 32 funkar det utan att blinka!!!
    Mvh
    Mats

18. teknocide

teknocide Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28

MINA ENHETER

Jag är också en av dem som inte kan ansluta telefonen genom Kies. Det är ytterst märkligt och jag har försökt med allt jag kan tänka mig. Kör touchwiz och har alla drivrutiner aktiva. Windows 7 x64.

Det enda jag kan tänka mig just nu är att min version av Kies förväntar sig en svensk version av windows 7 istället för den engelska som jag kör. (original, fick den genom en utbildning i england)

19. Ult

Ult Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Har du rätt inställningar på telefonen?
    Tror den har masslagring som defualt.

Ibland kan det vara andra program som stör också.

Men har samma OS som dig så det skall inte va nått strul.

20. Akillles

Akillles Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    413

MINA ENHETER

Detta kan funka för Kies har problem med långa namn på mappar. Vet dock ej om det är fixat med de nya versionerna av programmet.