Fråga: Koppla in gps för att föra över filer?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av velonoir, 19 dec 2012.

1. velonoir

velonoir Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Funderar på en sådan mackapär, så jag slipper släpa på en dator vid resor. Och då brurkar jag efter cykelrundan koppla in min Garmin Edge 705 i datorn för att föra över gps-filen. För att sen ladda upp den på bla Funbeat.

Därmed har jag två frågor.
    1) kan jag koppla min Garmin Edge till en Nexus 7 och komma åt filerna via filsystemet?
    2) kan jag i chrome på en webbsida ladda upp (valfri) fil på exempelvis Funbeat (kommer från iOS-världen, å där går det ju inte).

Bonusfråga:
    3) klarar jag mig med bara wifi, om huvudsyftet är film, epost, surf och ovanstående? Har ju en iPhone 4S att appa på.

2. zaphyrdroid

zaphyrdroid Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

1)Vad skall du med en Garmin? N7 har ju GPS....
    2)känner inte funbeat...vad är det? Kan du göra det från en dator, så kan du oxo från N7
    3) ja

:-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Last edited: 19 dec 2012
  3. hellgun

hellgun Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A
    Man kan ju Googla!!!

Tror inte en Nexus 7 ersätter den mojängen på ett riktigt bra sätt :)

4. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Eventuellt kan det gå med en OTG-adapter men jag har inte provat själv så jag vågar inte lova. Sök lite på OTG här i forumet så hittar du nog tips på modell och användning, säg till om du inte hittar.

5. velonoir

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

6. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

7. Ondskan

Ondskan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    19

MINA ENHETER

8. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Nexus 7 har micro-usb och stödjer OTG med en standard OTG-adapter. Jag använder samma som till Galaxy Nexus.

Men för att montera ett filsystem på ett USB-minne eller annat som använder USB-storage så behöver man dock även roota vad jag vet, iaf med StickMount som jag använder.

Tillägg: Den du länkar till är för Galaxy S2 så den ska fungera. Adaptrar för Galaxy S3 är däremot inte kompatibla med Nexus 7.

9. UkuleleSolen

UkuleleSolen Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Går att använda "Nexus Media Importer" eller exakt vad appen heter, så slipper man roota för att komma åt filerna på ett usb-minne.

10. Fro

Fro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Bara din gps kan anlsutas i masslagringsläge så går det nog fint att tanka över filer till Nexus 7. Jag testade just med min Garmin 60CSx och en enkel otg-sladd (micro hane -- mini-B hane), det var inga problem att spara ner filer till plattan mha Nexus Media Importer (utan root).

11. velonoir

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Sådär, en Nexus 7 i familjen! Går utmärkt komma åt filmer från min 2.5" hd. Men läsa från min Garmin Edge 705 vill den inte göra. Hittar den inte ens. Vad göra bitte?

12. Fro

Fro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Som sagt - du måste nog sätta gps'en i masslagringsläge, går det? Jag har ingen Edge, på min 60csx görs det via Inställningar - > Gränssnitt - > "USB-minne".

Googlade lite:
    "To force the 705 into Mass Storage, Plug the device into the USB while pressing and holding UP on the thumbstick. Keep holding for about 10 seconds or so or until you see the drives mount on the desktop or the 705 display the Computer connection screen."

och

"On my unit, if you cycle the power button (press and hold for 2 seconds), you first get the little battery icon (charging mode) and on the next cycle you get to mass storage mode."

Last edited: 22 dec 2012
  13. velonoir

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Tack tack, men som någon på den forumet skrev, så fungerade det inte för mig heller.

Testade denna:
    On my unit, if you cycle the power button (press and hold for 2 seconds), you first get the little battery icon (charging mode) and on the next cycle you get to mass storage mode.

Den går över till mass storage mode (bild på dator med sladd) men flippar sen över till charging mode (batterisymbol).

En av förutsättningarna för inköpet av denna, var just att kunna koppla in min Garmin. Uppenbarligen ska det gå, men jag lyckas inte. Känner mig som en nolla.

14. hellgun

hellgun Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 4A
    Använder du någon app för att komma åt filerna? Nexus Media Importer funkar utan root.

15. velonoir

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ja, jag körde Nexus Media Importer, men inget hände och den syntes inte. testade med en 2.5" hd och det kom både en fråga upp om att öppna NMI och jag kunde streama film. Funkade även med usb-sticka, och sd-card med adapter. Men inte min Garmin.

Testade alla ovanstående prylar, hd, usb-sticka, och garmin på sonens Samsung Galaxy SIII. Alla funkade utom just Garmin.

Jag drar slutsatsen att det är min Garmin som inte vill. Nu gäller det bara att komma förbi det hela. Fler tips mottages tacksamt som en bonusjulklapp. Så slipper jag lämna tebax _min_ julklapp (Nexus:en). Även om jag gillar formatet osv.

16. Fro

Fro Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Dum fråga kanske, men gps'en ansluter snällt i masslagringsläge om du kopplar den till en PC? Annars är det ju inte direkt Nexusen som är ansvarig.

Ett alternativ kanske kunde vara att sätta gps'en minneskort i en kortläsare, och ansluta den till plattan i stället, om du kan välja att gps'en sparar de data du vill åt på kortet?

17. velonoir

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Finns väl inga dumma frågor, bara dumma svar? Jo, det testade jag, för att försäkra mig om att det inte var jättefel på gps:n.

GPS-spåren sparas i gps:ns minne, jag har inte hittat nån inställning där jag kan spara på sd-kortet (där kartan ligger). Isåfall har jag kommit runt problemet.

18. velonoir

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ring Garmins support och fått svaret att det inte går eller finns app för det. Men så började jag Googla lite och hittade en app i Play: Sportablet: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.carlopescio.sportablet

Men på app-leverantörens hemsida: http://www.sportablet.com/help.html står det att det inte funkar med Nexus 7, då Edge 705 vill mounta sig som en flash-disk. Lösningen enligt denne är att roota plattan.

Jag kan inget om roota, så genast uppstår en del frågor. Förstår att det handlar om att öppna och komma åt rootadminkontot (som i Linux). Men hur gör jag? Får jag behålla alla mina appar, inställningar och utseende? Eller måste jag börja om men allt blir som vanligt? Kan jag återställa om jag ångrar mig?

19. mikma

mikma Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

MINA ENHETER

Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Finns väl trådar om rootning av N7, men kortfattat så kommer du förlora dina inställningar och annat du sparat när du låser upp den. (Därför låser många upp Nexus-enheterna direkt när de köpt dem.)

20. velonoir

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Ok, men den uppför sig som vanligt efteråt?
    Hittade en tråd - tror jag.