Koppla jobb eller privat google konto??

Diskussion i 'Allmänt' startad av billybragg, 21 dec 2011.

1. billybragg

billybragg Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Halloj!

Jag har lyckats övertala chefen att jag behöver en Galaxy Nexus till jobbet (har en gammal htc med wm6 nu så jag antar att det blir ett lyft) som nu är skickad och ska komma imorn...... Min första andriod (wee)!

Jag undrar då vilket google konto jag ska koppla till den, mitt privata eller mitt jobb konto (vi använder google apps)? Jag har flat-rate ab. så jag får använda telefonen privat.

Jag förstår att jag kan koppla flera mailar etc. till den, men om jag har förstått rätt så blir det bara ett default konto?

De jag använder kontona till för tjänster är:

Arbete:
    Mail (mkt)
    Kalender (mkt)
    Google docs (mkt)
    Kontakter
    Google Maps

Privat:
    Mail (mest skräp)
    Kalender (lite)
    Chrome synk
    Google music
    Google nyheter
    Google+
    Android market (gör jag självklart inte än, men vill helst använda privat konto där när det blir aktuellt)

Jag vore väldigt tacksam för lite vägledning :)

Ps. Fan vad google grejer jag använder märker jag nu!!!

2. ZiMMeN

ZiMMeN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Du kan ju göra så att du kopplar ditt privata konto till Market (hade jag gjort)
    Utifall att du skulle skaffa dig någon privat android telefon.

Sedan sätter du upp jobbkontot på telefonen med. Så att du kan använda mailen och kalendern och så.

Bara att Ladda ner någon Kalender app (Jag kör med "Pure Grid calendar widget" och sedan lägga upp dom på olika sidor å visa jobbet på ena och privata på andra om du nu så vill ha de.

Blabert och billybragg gillar detta.
  3. billybragg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det låter klokt :)

Men kan man logga in på Market med ett annat konto än det man har satt default? Eller är det bara det som gäller?? För i så fall blir det nog det privata kontot.

Förresten kan man synka kontakter från två konton eller är det också bara det man sätter default?

4. ZiMMeN

ZiMMeN Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    115

MINA ENHETER

Näe du kan ha 2 konton aktiva på Market, men de är bara de ena som du använder så att säga.
    Tror man måste byta mellan dom om man ska ladda ner emellan dom.

Näe de ska gå att synka kontakter med 2 konton, vad jag vet. Har inte varit i behov av att göra de själv.

5. Marianne

Marianne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Det går att synka kontakter med flera konton. Jag har ett Exchange-konto och två Google-konton som jag synkar.

6. billybragg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Okey men då låter det smidigast att använda mitt privata i så fall, även om det inte spelar någon större roll.

Hur funkar det med duplicerade kontakter då? Jag har flera kontakter som jag har på båda kontona, kommer jag få dubletter då??

7. Marianne

Marianne Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 10"
    Du kan länka ihop dublettkontakter till en kontakt. Dels får man förslag på kontakter med frågan om man vill länka dem, dels kan man göra det manuellt (via den lilla kedjesymbolen uppe i högra hörnet i kontakten).

Var försiktigt bara så du inte länkar ihop fel personer om du har kontakter med samma namn. :)

8. billybragg

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag fått den och lekt lite. Jag använde mitt privata och sen la jag till mitt jobb konto, men jag tror inte det hade spelat någon roll!! Allt har funkat så jäävla bra. Mailen är ju bara att växla mellan kontona hur smidigt som helst, samma med kalender etc. Resten (typ market) så har den frågat vilket konto jag vill logga in med, och sen har jag inte behövt bytt!

Kontakterna som jag har i båda kontona har sammanfogats automatiskt utan att jag behövde göra någonting!! Helt smärtfritt, helt fantastiskt :)

Jag oroade mig verkligen i onödan :)

Tack för hjälpen!

9. Turritops

Turritops Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36

MINA ENHETER

...och Facebook och Twitter och Skype och LinkedIn och... :) Telefonen är helt klart navet i min kommunikation, det är bara där alla mina kontakter möts och synkas.