Problem: Kopplar upp till fel WiFi-nät efter uppdatering till JB

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Bo_B, 13 feb 2013.

1. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Jag uppdaterade via Kies när det blev möjligt så nu har jag 4.1.2 på luren.
    Igår upptäckte jag att den inte hade kontakt med Internet när jag var hemma och en undersökning visade att den hade kopplat upp till fel nätverk....
    Saken är den att jag har två WiFi-nät igång hemma, ett som är krypterat och som går till min Internet-router och ett som är öppet och som är en gateway till ett elektronikprojekt jag jobbar med.
    Så snart jag varit borta ett tag och kommer hem så kopplar telefonen in sig automatiskt på det här öppna nätet, vilket ju är helt fel.
    Det hjälper inte att jag kopplar in mitt riktiga nät för så snart jag varit ute ur huset och kommer hem så är den uppe mot det öppna nätet igen!

Fråga:
    Hur ställer man in de nät som den får koppla upp sig mot automatiskt?
    Jag hittar ingen property på näten där man kan ange ifall man vill tillåta automatinkoppling....
    Om jag trycker "Forget" på ett nät så glömmer den ju inloggningsdata, så det vill jag inte heller.
    På en del jobb-ställen har de två-tre olika nät, internt, gäst och R&D alla med inloggning (och jättelånga passwords). Så jag vill bestämma själv vilket av dessa som skall användas utan att förlora inloggningsuppgifterna till de två andra.
    Hur gör man??

2. anton_mjor

anton_mjor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Det är ju bara trycka på det nätet du vill koppla upp på och koppla upp.
    Min telefon kopplade upp på "fel" nät när jag precis uppdaterat, men jag valde mitt andra nät och sen dess gör den "rätt".

3. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Det är bara det att min telefon inte gör det utan den verkar koppla upp till det nät den tycker är lättast, dvs det öppna som inte har någon internetanslutning. :(
    Dvs har jag nån gång kopplat upp mig till detta nät och sen bytt till det "riktiga" nätet och sedan lämnar huset så att jag är utanför räckvidden då när jag kommer tillbaka kopplar den inte in på det nät den senast var ansluten till utan till det öppna nätet....
    Och det märker man ju inte, bortsett från att det blir konstigt tyst i mailkorgen.
    NOTERA:
    Jag kopplar inte upp WiFi genom att gå in i settings och aktivt välja nät etc. Det gör man ju bara en gång, sen förväntas telefonen koppla in automatiskt. Och det var alltså detta jag undrade om:
    Hur anger man vilka nät den får koppla upp automatiskt mot???

4. Appel72

Appel72 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    13

MINA ENHETER

Det kan ju vara så att det ena nätet har längre räckvidd och därföt ansluts först när du kommer hem.

Sendt fra min GT-I9100 med Tapatalk2

5. DaddyCool

DaddyCool Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    När du är hemma och är uppkopplad mot "fel" nät. Gå in i inställningar, wi-fi, *långtryck* på det felatiga nätet och välj "glöm nätverk". Kan det vara nåt?

6. DaddyCool

DaddyCool Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Sorry, nu läste jag ditt inlägg igen och såg att du inte ville "glömma". Såg också att du har Engelskt menyspråk på din lur. Är den köpt utanför Sverige?

7. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Funkar bara i scenariot att det oönskade nätet är öppet. Om det är som jag beskrev i mitt startinlägg att man har flera stängda nät och det är besvärliga lösenord på vart och ett så är det ju inte så kul att behöva "glömma" de för tillfället oönskade näten. När man sen behöver koppla upp sig mot ett av dem så är det ju till att leta rätt på lösen och mata in igen. Inte så vidare bra.
    Bättre vore om man kan spara inloggningen men tala om att nätet inte skall automatinkopplas utan bara kopplas manuellt.
    Men jag hittar som sagt ingen sådan inställning på nätnivå.
    Har för mig att i Windows kan man ställa in detta i nätverksproperties....

8. Bo_B

Bo_B Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    31

MINA ENHETER

Nej, köpt på Media Markt i Barkarby för ett år sen. Men jag har som princip att köra all datautrustning på engelska. Har gjort så sedan urminnes tider bl.a. pga de otroligt dåliga översättningar som görs.
    På en Android-enhet kan man ju iofs lätt byta språk, det gör jag när jag skall kolla hur våra appar funkar med olika språk. På Windows-sidan är det värre, där får man installera olika språkversioner av Windows för att kunna kolla fullt ut.
    Men nu blev det Off Topic.....

9. anton_mjor

anton_mjor Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Det enkla alternativet är ju att skaffa lösenord på nätverken du själv kommer ihåg ;)