Korrupt micro SDHC, hur formatera?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Skerved, 27 maj 2010.

1. Skerved

Skerved Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Jag köpte ett Sandisk 16 GB micro SDHC till min Nexus One och har varit väldigt nöjd med det hittills. Men idag när jag startade om telefonen så kom det upp något i stil med att det var fel på SD-kortet och att jag kanske behövde formatera det. Jag stängde då av telefonen, satt i kortet i minneskortläsaren till datorn. Varken min dator med Windows 7 eller min sambos dator med Widows XP kan läsa kortet. Det kommer inte upp något alls. Det funkar utmärkt med kortet som följde med min Nexus, vilket sitter i telefonen igen. När jag provar att formatera det felaktiga kortet i telefonen så hänger den sig och jag måste ta ur batteriet.

Så frågan är om någon har tips på vad jag kan göra för att formatera och/eller komma åt data på kortet? Jag har några bilder jag skulle vilja ha, men inget jätteviktigt. Finns det några möjligheter eller är det bara att skicka in det till återförsäljaren?

Tack på förhand!

2. osmium

osmium Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Fick samma bekymmer med mitt 8Gb till min Hero.
    Lyckades läsa stora delar av innehållet i Ubuntu men fick aldrig någon ordning på minneskortet utan det var bara att lämna tillbaka och få ett nytt på garantin. Jag kunde formatera det men det blev bara nya fel på det så fort jag satte i det i telefonen.

3. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Okej, tack för tipset! Ska försöka hitta någon dator med Ubuntu eller kanske försöka installera någon variant.

4. peppo

peppo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Det här verkar vara ett rejält jävla problem för Android. Gör systemet något katastrofalt dumt med SD-korten? Ohållbart i det långa loppet... oroväckande många som har felande kort...

5. dubalizer

dubalizer Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Jag fick mitt SanDisk 8gb microSDHC kort idag. Funkade bra första timmarna. Men nu får jag bara upp meddelanden på min telefon, om att kortet är skadat och att jag måste formatera det. Jag klickar på "formatera" men ingenting händer. Jag har en HTC Magic med 1.5.

6. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Det är nog inte systemet man skall skylla på utan användarna som inte inser vikten av att säkert avmontera enheten efter att ha haft den inkopplad till PCn, se även https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=12330

Att fumla med ovanstående skall dock inte leda till några fysiska fel på minnet, det skall då hjälpa att formattera om minnet (dock till priset av dataförlust).

m v h Henrik

7. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

I mitt fall startade jag bara om telefonen. Jag funderar på om någon applikation skrev till det samtidigt... Men det är ju svårt för mig att veta, det borde systemet reglera tycker jag.

8. erikla2002

erikla2002 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Problemet är att filsystemet är FAT vilket innebär att det lätt blir korrupt när man inte avmonterar på ett korrekt sätt. Jag fick korrupt data när jag slarvade och sen dess är jag försiktig.

9. iodemek

iodemek Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har exakt samma problem. Jag kan dock inte lämna tillbaka kortet då återförsäljaren gått i konkurs.

Det måste ju finnas något sätt att fixa det.

10. Anyone

Anyone Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Man kan göra en low level format på datorn om inget annat funkar.
    Klicka bort krysset för Snabbformatering i menyn så blir det "riktigt" formaterat.

11. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Om enheten inte ens kommer upp så blir detta svårt. Jag har provat på en Linux-variant som jag hade på en skiva. Där får jag upp en enhet, men det tar tid att läsa och den hittar konstiga filer som inte finns. Jag antar att något är väldigt fel.

12. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Att den hittar konstiga filer är ett gott tecken, det tyder på att minnet är friskt rent hårdvarumässigt. Sådana fenomen kan du få med ett trasigt filsystem. Vad Linux egentligen tycker om minnesenheten (och vad Linux tycker om en massa annat) kan du få fram genom att skriva

dmesg

m v h Henrik

13. Skerved

Mottagna gillanden:
    37

MINA ENHETER

Okej, tackar. Ska se om jag lyckas fixa till det. Jag kan inte något om Linux dock.

14. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Till att börja med måste du ta reda på device-namnet på partitionen som skall formatteras. Återigen är

Kod:
    dmesg
    ett bra kommando. Efter att du kopplat in sd-kortet till datorn visar antagligen dmesg att den hittat en disk och att denna disk har en partition.

Som root kan du också skriva

Kod:
    fdisk -l
    För att se vilka diskar och partitioner som datorn ser.

Disken heter antagligen någon i stil med

/dev/sdb

...där den sista bokstaven "b" kan vara någon annan bokstav, t ex a om detta är den första disken som ser "scsi-lik" ut eller c om du har flera scsi-lika diskar i datorn.

Partitionen som skall formatteras är antagligen den första partitionen numrerad nr 1. Om disken verkligen hette /dev/sdb heter då partitionen

/dev/sdb1

När du väl identifierat vilken partition som skall formatteras är nästa steg att se till att partitionen inte är monterad. Du kan kontrollera vilka partitioner som är monterade med kommandot

Kod:
    df
    Man kan också kontrollera vilka partitioner som är monterade med kommandot

Kod:
    mount
    Om /dev/sdb1 (eller vad din partition nu heter) finns med i utmatningen från något av dessa två kommandon måste du först avmontera den. Beroende på vilken Linux-distribution du kör kanske det kan göra med något peka-och-klicka-interface i en grafisk filhanterare, annars kan man ta till kommandot umount.

När du vet att vilken partition du skall formattera och är säker på att den inte är monterad kan du göra själva formatteringen. Eftersom den skall formatteras till DOS-formatet FAT32 används kommandot mkdosfs. Raden för att formattera blir något i stil med:

Kod:
    mkdosfs -F 32 /dev/sdb1
    Då skrivandet till en partition med mkdosfs har potential att sumpa hela innehållet på diskar krävs det att man är root då man kör mkdosfs.

m v h Henrik

15. osmium

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Ett alternativ till alla terminalkommandon som henca skrev om är GParted.
    Det finns troligtvis i förrådet hos de flesta distributioner. Det är grafiskt och inte lika "skrämmande" som en terminal kan vara. :)

16. Talisman

Talisman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Problemet är troligen att korten är fake? Jag hade samma problem med ett ebay 16GB Sandisk kort.. lyckligtvis fick jag tillbaka pengarna och köpte ett riktigt och problemen upphörde.

17. osmium

Mottagna gillanden:
    27

MINA ENHETER

Alla kort som går sönder är inte fake. Mitt Sandisk 16Gb gick också sönder och det köpte jag på netonnet. Tror inte dom säljer piratkopior där.
    Även om Sandisk brukar hålla väldigt bra kvalitet så kan även dom gå sönder ibland. Det är ju trots allt väldigt mycket elektronik på en väldigt liten yta.

18. Joppeflopp

Joppeflopp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Även jag har precis fått problem med mitt scandisk 16 gb minneskort i min nexus nyligen. Precis som TS säger så frågar den om jag vill formatera. Jag har dock inte försökt detta då jag hoppas kunna få tillbaka det som finns på minneskortet. Jag har alltid unmountat kortet innan jag kopplat ur telefonen från dator, de få gånger jag haft den inkopplad. Fysiskt har jag inte rört kortet sedan jag stoppade i det i telefonen. I förrgår, när detta inträffade, så hade jag inte haft mobilen inkopplad i datorn på veckor heller. Problemet uppdagades när jag försökte starta spotify som jag aldrig tidigare haft problem med, men nu hängde det sig. Efter ett tag tog jag FC på det och startade om. Samma problem igen. Jag startade om telefonen och då sa den att det var något fel på minneskortet. Kortet är köpt på katshing, har väldigt svårt att tro att det skulle vara piratkopia...

19. Buzz

Buzz Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    2 228

MINA ENHETER

Är innehållet tillräckligt värdefullt för dig så kan det vara bättre att kontakta Ibas (eller något liknande) och be dem rädda innehållet.

20. Joppeflopp

Joppeflopp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Google Fi
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    och Cola
    Så värdefullt är det inte, det är mest bilder och sånt som jag gärna vill ha. Tänkte mest om jag kunde mecka lite med det i datorn, förutsatt att det inte är hårdvarufel men det blir nog till att höra av sig till katshing och se vad de säger.