Korrupt SDkort

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av DSD, 22 apr 2010.

1. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Upptäckte precis till min förskräckelse att mitt sdkort håller på att bli korrupt.
    Jag skulle ta kort med kameran och fick ett felmeddelande om att det gick inte att lagra några bilder.

När jag sedan försökte att titta på tagna bilder i galleriet så fanns det inga bilder. Alla var borta. Tyvärr verkar det även som att Copilot inte kan läsa kartorna som ligger på sdkortet.

Jag börjar att bli lite mörkrädd när det gäller android. Först fick jag problemet med Wifi och 3G (dvs. att telefonen inte kan återgå tilll 3G när det tappar wifin) och nu korrupt sdkort.

Jag hittade en felanmälan hos Google där väldigt många är drabbade av samma fel. Tyvärr verkar många ha skaffat nya sdkort, men även fått dem förstörda.

http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=2500

Tyvärr är tråden ett år gammal och Google har inte gjort något åt det.
    Intressant när det finns en gemensam nämnare Andorid, men telefonerna och tillverkarna skiljer sig åt...:ehm:

Någon som har råkat ut för samma problem och har en lösning?

Jag har bara haft min HTC Desire i en vecka och jag börjar redan störa mig på flera allvarliga fel som uppenbarligen ingen vill åtgärda...

2. lurman

lurman Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fick också upp det idag! Skulle visa nårra bilder för en polare men gick inte ladda. Sen försökte jag gå in via kameran till fotoalbumet. När jag skulle ta kort så stod det nått om att jag inte hade filbehörighet o så nått med sd-kortet. Startade om luren sen funka det!

3. erikla2002

erikla2002 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mitt sd-kort blev korrupt när jag var oförsiktig och inte avmonterade det när jag kopplad telefonen till dator. Man måste köra "säker borttagning av hårdvara" eller vad det heter i windows. Det borde gå att rätta felen i filsystemet om man kopplar sd-kortet till datorn via en extern kortläsare.

4. aneben

aneben Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det finns program som man kan använda på datorn för att rädda filer från ett korrupt filsystem på minneskortet.

5. laserhenrik

laserhenrik Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma här. Köpte nytt 16gb class4 och hoppas det funkar bättre :S

6. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

känns konstigt att man måste avmontera i Windows.
    Det behöver jag varken göra med usb minnen, usb diskar eller med min HTC Touch Diamond 2.

7. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    495

MINA ENHETER

är det kortet ni fick med i desire? för mitt kort som jag fick med i min desire blev "korupt" eller något, när jag flyttade över kortet till min gamla magic och formaterade det.

8. axup

axup Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag har samma problem, helt plötsligt så går det inte att ta kort och det går inte att komma åt bilderna på sd-kortet. Det kommer upp ett felmeddelande som säger att jag inte har behörighet eller något liknande, sanslöst irriterande. Det fungerar igen efter omstart dock.

Hade varit bra om man kunde ta ut och sätta in minneskortet igen utan att behöva plocka ut batteriet. Om någon kommer på vad detta beror på eller har en smidigare lösning på det så är jag tacksam för förslag.

9. humble

humble Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s8
    jag fick det med. surt! framför allt om det kan ske igen. fotar mycket vardagliga händelser med mobben. satte in mitt kort från min htc touch och det funkade men det korrupta kortet gick inte på min gamla touch heller.

gällande montera ur sd kortet så kan man inte ta ut det med mobilen påslagen iom batteriet lustigt nog sitter i vägen. så det bör inte bli ett problem för desire

10. Wolfy

Wolfy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    109

MINA ENHETER

Jag har bytt ut mitt minneskort direkt, pga att jag köpte ett 16 gb.
    Men det kan vara så att minneskortet är av dålig kvalite.
    När det kommer till att ta ut minneskortet under drift så står det i
    manualen att man måste "urmontera chipet före i telefonen", men jag
    tänkte precis som Humble. Hur fan har de tänkt här? Man kan ju inte ta
    ut chipet utan att ta bort batteriet. Det skulle vara om man kör på ren ström.

För övrigt har jag haft mitt nya chip kopplat mobilen till datorn flera gånger
    bara dragit usb kabeln trots att jag valt "öppna diskenhet". Inga fel än.
    Tror dock att de skickat med skit-chip. Köp ett 16/32 istället. :)

11. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

ja då var det dags igen...
    Andra gången som jag får korrupt sdkort, denna gång har jag inte ens kopplat in telefonen till datorn och valt diskenhet.

Det höll i två veckor sedan blev sdkortet korrupt. Tyvärr börjar jag att ångra att jag skaffat en Android telefon. Sådana här problem hade jag inte med min Touch Diamond 2.

Min kontakt med HTC angående korrupt sdkort gav inget. De ville få det att det var dålig kvalité på mitt sdkort. Det sdkort som jag har fått korrupt två gånger är ett Sandisk 8gb sdkort som jag tidigare haft till min Touch Diamond 2. Till den telefonen fungerade det utmärkt.

Vad jag kunde utläsa ifrån den felanmälningstråd hos Google så har de inte brytt sig om problemet då första anmälan är över ett år gammal.

Lite skrämmande att sådana här fel kan uppstå.

Nu kommer jag att trycka in det 4gb sdkort som följde med telefonen.
    Jag känner mig inte motiverad att köpa ett 16gb sdkort om problemen kommer att fortsätta.

12. pike

pike Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

@ DSD, du kanske ska kolla så minneskortet är ett ÄKTA sandisk och inte nått skumt fejk. tips:

http://fake-memory.com/

13. peppo

peppo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Fick liknande fel på mitt original-SD-kort (4GB). Illa, illa, illa. Detta verkar symptomatiskt.
    Får se hur mitt 8gb fungerar...

14. peppo

peppo Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    41

MINA ENHETER

Fick liknande fel på mitt original-SD-kort (4GB). Illa, illa, illa. Detta verkar symptomatiskt.
    Får se hur mitt 8gb fungerar...

15. Johnny

Johnny Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    46

MINA ENHETER

Mitt SD kort jag fick till Min Magic blev korrupt efter drygt 7 månaders användning, dock uppstod det nästan direkt efter jag började köra APP2SD och hade swap på minneskortet.

Bytte sen till en nytt 8GB med högre klass och sen dess funkade det felfritt, bytte även till Desiren med samma minneskort, och det har funkat fint, så det låter lite som att det är en dålig batch till Desiren, har själv inte använt mitt 4gb som kom med Desiren.

16. freiendahl

freiendahl Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Min brorsas flickvän fick det, jag böt SD-kort när jag fick den samma dag hade ett större tidigare från min hjälte, har funkat skitbra för mig. det måste vara så att dom som kommer med mobilen är måndags exemplar nästan allihopa, men hon åkte till butiken hon köpte den och fick ett nytt direkt

17. freiendahl

freiendahl Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det någon som har löst problemet med att den inte återgår till 3G efter WiFi?

18. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

Jag skulle inte tro att minneskortet (8gb Sandisk) är en kopia då det är köpt hos NetonNet. Dessutom är det inte mer än ett år gammalt.

Skall bli intressant och se ifall det minneskortet som följde med telefonen också blir korrupt...

19. DSD

DSD Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    84

MINA ENHETER

jag har inbillat mig att det fungerar bättre nu, men jag har inte ändrat eller gjort något. Jag skall hålla ett öga på detta och se ifall det blir bättre eller om det bara var en tillfällighet.

20. Andresin

Andresin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    114

MINA ENHETER

Jag har också haft problem med minneskortet. Det kan ju vara någon app som är boven men jag har haft problem även direkt efter återställning.