Intressant. Jag är en Androidutvecklare som nu även börjat utveckla för iOS.
Om man vill utveckla en iOS-app som har ett standardutseende, dvs. man använder alla komponenter rakt av med minimala ändringar, då går det nog väldigt snabbt att utveckla för iOS och då det till ett lägre pris. Det beror på att så mycket finns färdigt att använda out-of-box. iPhone-användare verkar också tycka att det är helt ok att allt ser ut som default och helt utan styling.
I den app jag utvecklar för iOS ska allt ha ett annat utseende än default. Det är krångligt och jobbigt. iOS kämpar emot, men det går att vinna 
Att göra samma sak på Android tycker jag är betydligt enklare. Det känns som att allt är byggt för att enkelt kunna ändras.
En mycket stor fördel på Android är det dynamiska layout-systemet där allt skalar automatiskt och anpassar sig till alla olika storlekar på skärmar.
iOS är inte byggt för att hantera särskilt många olika storlekar på skärmar vilket gör det jobbigt nu när det faktiskt finns 3 olika storlekar på iPhone och 2 på iPad.
Edit:
Det jag kom fram till är alltså att på iOS kan det bli mycket billigare om man inte vill göra något särskilt snyggt utan bara köra standard-standard.
Om man vill göra något snyggt så går det nog jämnt ut mellan iOS och Android...även om det nog är lite jobbigare på iOS, men jag är relativt ny på iOS och med mer erfarenhet så blir det nog helt jämnt.
Last edited: 30 oktober 2013