Kostnader med tethering?!

Diskussion i 'Allmänt' startad av Nepsir, 11 aug 2009.

1. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu går jag kanske lite OT här men...

Ringde och snackade lite med telia idag eftersom de hade glömt koppla på Mobilsurf Alltid för mig.

Människan säger då till mig att jag bara kan surfa gratis via mobilen och att om jag tethrar med USB/Wifi så kan de avläsa det och kommer då debitera mig för detta.

Snälla, säg att detta är skitsnack...

2. phete

phete Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

skitsnack

3. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Haha, precis vad jag trodde men jag vågade ju inte riktigt testa...

Tack för det snabba svaret, dår är det dags att testa aNetShare nu och se om det funkar på Heron.

4. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag tror de kan läsa av nätverkstrafiken och debitera en annan summa för tethrad data.

5. PatrikS

PatrikS Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

hur då?

6. Frojd

Frojd Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Valde tre just för att de skrev att man fick använda surfen via vilken enhet som helst och alla typer av program som behövde kopplas upp...Hur de läser av det vet jag dock inte, kanske ser man på paketen om de kommer från en speciell webläsare lr mailprogram osv?

7. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Men att gå in och titta på innehållet i paketen kan väll ändå inte vara lagligt? Klart att de kan kolla på vilka portar som används men om det bara är vanlig surfning så....

Någon som är mer kunnig än mig som har någon tanke (var så länge sen jag läste CCNA)?

8. J0cke

J0cke Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter att ha sökt runt lite så verkar detta problem bara gälla för våra amerikanska vänner, då så tog det extra betalt om det såg att iPhonen var tethrad.

9. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jag tror det handlar om när en viss typ av trafik blir tethrad som det blir problem.
    Så länge du surfar "vanligt", kollar på youtube klipp, laddar hem någon fil via http osv är det lugnt.
    Däremot så ska du inte syssla med p2p eller VOIP telefoni. Det är två saker som jag vet att de inte vill ha i sina mobilnät och som att går lätt att upptäcka med diverse paketfilter/analyser.
    De har inget att hämta på att dissakera enstaka paket däremot så är nog inte olagligt att kategorisera olika typer av trafik, som tex voip, ftp, p2p.

Last edited: 12 aug 2009
  10. phete

phete Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

att kolla User-Agent på browsern funkar ju enbart om användarn surfar... och att dom skulle filtrera trafiken beroende på User-Agent (http-trafiken då) tvivlar jag på, åtminstone tills jag får se ett användarvillkor som tydligt säger att dom avlyssnar all trafik :)

Och det finns ju inget sätt för dem att se ifall torrent-trafik eller ftp-trafik kommer från mobilen eller en dator bakom mobilen. Ingen User-Agent där att titta på :) Har aldrig sett någonstans att man endast får surfa med sitt 3g :P

11. droidgren

droidgren Senior Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Näe.. Men det är nog inte där skon klämmer heller. Grejen är ju det att PC-"typisk" trafik oftast är "tyngre" än mobiltrafik. Det blir lättare att man använder "tunga" program med pc än med mobil. Du kan inte maxa en anlutning på samma sätt med en mobil som med en pc. Om du lyckas generera samma trafik från mobilen som på datorn så kan de nog påstå att du har använt tethering.
    Kolla här punkt 3
    http://www.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?channelId=&pageType=detailed&OID=1238058499&tabId=
    Sen så pratar vi inte om "mobilt-internet-till-datorn abbonomang" här utan "mobilt-internet-till telefon abbonomang". (Även om det är i princip samma sak)

Hur som helst så skulle jag vilja säga att på det stora hela så är detta något som en normal användare _inte_ behöver oroa sig för. Jag vill påstå att det är mest scaretactics som operatörerna kör med ;)

12. chrios

chrios Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ser ut att vara fritt fram, fast viss trafik blockeras.

13. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu finns det risk för att jag säger något dumt här (med tanke på min rostiga nätverkskunskap) men får telia verkligen läsa av header-fältet för att kunna se user agent?

Hur plockar de VOIP? På in/utgående port?

14. Gonz

Gonz Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har tankat torrents med både pdanet och azilink kom upp 250kb ner och 40 upp så tror ej det är spärrat alls tbh, har inte testat VOIP än dock.

EDIT:
    Såg inte att det var telia ni pratade om än, jag har ju 3 dem kanske har inte spärrat alls, varken fildelning eller VOIP.

15. MrLeopoldStotch

MrLeopoldStotch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Som sagt, de spärrar de portar de inte vill du skall använda (IP-telefoni och fildelning) och drar ned på hastigheten ifall du överskrider taket i ditt avtal.

16. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu har jag dålig koll på på tex skype, men är det verkligen bundet till en viss port? Kan man inte bara byta utgående port?

17. Smergo

Smergo Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

De kollar inte bara på portarna utan något som är poppis är att operatörerna har deep packet inspection i sina GGSNs för att kunna filtrera bort/debitera.

Kan inte säga hur utbrett det är bland svenska operatörer.

18. MrLeopoldStotch

MrLeopoldStotch Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Jag kan ha fel, de kan använda en mer avancerad metod än bara portnummer, skrev bara vad jag hört på andra forum.
    Det telia skriver är ju att VOIP och fildelning är vad som inte ingår från telefonen när du tecknar "alltid", det står inget om att inte använda mobilen som modem (tethering).
    Själv har jag använt min mobil (ingen android ännu tyvärr) som modem med telia-abonnemang utan att betala mer än 9kr/dag (max avgiften). Men jag har inte kört fildelning eller VOIP.

19. Nepsir

Nepsir Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skönta att höra. Man får väll köra ett litet test och se vad som händer. Tack för informationen!

20. recman

recman Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Jag kan bara bekräfta att operatören KAN se att du använder mobilen som 3G-modem till datorn, fråga mig inte hur. När jag skaffade mitt mobilabbonemang till min Magic så kollade säljaren (El-giganten) upp en extra gång att det verkligen var OK med den operatör jag skulle välja (Telenor fastpris på data) att använda mobilen som modem eftersom han själv varit med om att en kund med liknande abbonemang kommit tillbaka med en mobilräkning på flera tusen kronor, han hade nämligen använt mobilen som modem och då hade operatören debiterat per MB eftersom det inte var ok enligt deras avtal (kommer inte ihåg vilken operatör han sa detta var).