Krachar Sense för er efter uppdateringen till 2.1?

Diskussion i 'Hero' startad av xterm, 7 jul 2010.

1. xterm

xterm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter uppdateringen till 2.1 så har min och en kollegas Hero börjat strula. Det är allt som oftast så att Sense krachar och startar om (Den gröna HTC texten kommer fram först).

Det vi har konstaterat är att vi fått betydligt mindre RAM ledigt på telefonen sedan uppdateringen och vi har därför spekulerat i att detta kanske är orsaken. Innan har vi legat på ca 100MB ledigt efter att ha lekt runt sparsamt med telefonen (facebook, kolla mail etc). Nu ligger vi istället på ca 30MB ledigt.

Lösningen på detta heter "Memory Booster". Programmet lovar tunga saker som att den letar efter minnesläckor i program som körs etc... hur det är med den saken låter jag vara osagt.

Den har dock en väldigt bra funktion och det är att när minnet når en kritisk låg nivå så kastat applikationer som körs men inte är aktiva ut från ramminnet. Om man slänger ut 25 spänn så kan man vit-lista applikationer som "Sense" och "klockan".

Jag har kört denna applikation i två dagar nu. Sense har inte krachat en gång och telefonen känns lika rapp vid alla tillfällen. Vid de tillfällerna då jag har startat programmets gränssnitt så har jag haft ca 95MB ledigt ram istället för 30-50MB ledigt innan jag installerade detta program. Det negativa är väl att inte alla program som körts för en liten stund sen finns kvar i minnet och därmäd tar det något längre tid att ladda in dem igen.

Programmet har en processdödare så nu åker den andra pplikationen jag haft för detta ut och därmed kommer detta program i sig inte bidra till att slösa bort mitt ramminne nämnvärt.

Programmet finns i lite version på Market men vill ni ha whitelisting (så man inte missar väckarklockan) så kan man med fördel köpa applikationen via slideMe (rekommenderas varmt i väntan på att Google ploppar ut tummen ur rumpan och ger oss betal apps).

"Memory booster" var namnet alltså

2. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Kolla om han kör nå task killers apps, dom brukar strula till det. Oavsett om uppdateringen behåller allt från förra versionen så ville jag rekommenderat en nollställning.

3. xterm

xterm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nu läste du nog inte hela mitt inlägg....

Jag har använt min taskkiller sparsamt... så det är inte det som är problemet. Jag tror inte heller det är något fel på 2.1 uppdateringen i sig.

som jag skrev i mitt inlägg... det är betydligt mindre ledigt RAM minne när man kör 2.1 än när man kör 1.5... Vad jag har läst (inte satt mig in så mycket i det) så fungerar Android, väldigt förenklat, så att den kastar ut en applikation som är inaktiv om du startar en ny app och det inte finns minne till denna...

Men om ett program som körs har minnesläcka eller om det av någon annan anleding skulle faliera att undersöka minnestillgången/minnesåtgången kan teoretiskt android missa att frigöra minne....

Detta skulle förklara att Sense krachar. Vi har gjort, helt ovetenskapliga, undersökningar där vi kollat minnestillgången vid de tillfällen då Sense har krachat och mycket riktigt så är tillgången extremt låg (kanske 10-20MB). Det program jag tippsar om går vid dessa tillfällen in och försöker frigöra minne och, om detta inte går, så kastar den ut en av de applikationer som är inaktiva...

Detta är alltså inte riktigt samma sak som en taskkiller gör... Således får detta program ersätta den taskkiller jag hade....

4. Leffep

Leffep Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ett kort svar på din fråga:
    64 timmar efter senaste start har jag 102 Mb fritt, och inget problem sedan uppgaderingen. Allt jag använt funkar perfekt
    Detta är för mej den bästa romen (jag har testat många!)

5. xterm

xterm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Detta bekräftar väl min teori? Att telefonen fungerar prickfritt om man har sisådär 100MB ledigt.

Kan också förklara att det hjälper att man gör en Factory Reset för då försvinner ju alla widgets och program som autostartar...

Jag kom dock aldrig över 30MB ledigt efter uppgraderingen... Startade jag ett program så var jag nere i ca 20MB... Jag kan dock inte begripa vad det är som stjäl mitt minne för jag har inga direkta program installerade.. Jag pillar dock väldigt mycket med min telefon.. Spotify, facebook, twitter + en hel del widgets.. Men jag har inte tillfört nya program sedan uppgradering till 2.1 och i 1.5 hade jag alltid runt 100MB ledigt...

Hur som haver... Programmet jag tipsar om fungerar för mig och håller ledigt minne uppe... Det verkar faktiskt som att det löst problemet med att Market är så otroligt segt att man med fördel fått starta det på morgonen och det har laddat klart när man kommer till jobbet... Med 80MB ledigt vid uppstart är market inte segare än på 1.5 för mig...

Verkar som att Hero har på gränsen till för lite ram för 2.1....

Last edited: 7 jul 2010
  6. fregor

fregor Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Men då är väl inte problemet 2.1? Då är det väl nån tredjeparts app som strular kanske?

7. xterm

xterm Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Som jag sa... Jag har inte installerat några nya apps sedan uppgraderingen till 2.1... det är inte det tråden handlar om heller... Läs igen ;-)

Det som är problemet är att Sense krachar och startar om sig och det troliga är att detta beror på för dålig tillgång på RAM minne i min telefon. Anledningen till att RAM-minnet är så lågt har jag inte sagt något om... Jag har faktiskt inte en susning. Jag kör ganska basic appar.. använder nästan bara HTCs egna appar och widgets + spotify, facebook och twitter...

Det jag tipsar om är att om din HTC Hero startar om sitt gränssnitt och verkar allmänt seg (typ i market) så kan det ha med dålig tillgång på RAM att göra. Och i så fall kan den applikation jag tipsade om lösa detta problem!

Läs igen...

8. Ewr

Ewr Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Vodafone+Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 10 Pro
    Platta:
    Xiaomi MI Pad 4
    Dessa inlägg har ju inget att göra med tråden!

De xterm skriver är:

Har man för lite minne i Heron efter uppdateringen hjälper Memory booster.