kräver alla appar uppkoppling för att fungera?

Diskussion i 'Applikationer' startad av issa.83, 12 april 2010.

1. issa.83

issa.83 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej
    Jag är ny här och funderar nu på atta skaffa min första android-nalle(blir nog en HTC Desire)
    Det jag funderar lite på är om alla appar behöver kontakt med internet för att fungera. Vet att vissa appar kräver att du ständigt är online för att fungera och kunna uppdatera sig. Och vissa appar kanske bara behöver nån uppdatering mot nätet nån gång om dagen eller(som tex google kalender om man vill ha den syncad med datorn)? Har jag förstått det rätt då?

Men finns det appar som man kan ladda ner, tex planeringsappar(todo-listor)/kalendrar/olika sms designers och "teman" till mobilen som efter nedladdning av själva appen, inte behöver ha kontakt med nätet sen för att funka?

Hoppas ni förstod vad jag menade :)

2. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Nu har jag bara haft min android i en vecka. Men jag kan säkert säga att alla appar kräver inte att du är uppkopplad hela tiden. Det är lite som du tror teman och likande appar behöver inte vara uppkopplade för att fungera och en del appar kan du uppdatera via wifi och säga till dem att inte använda sig av 3g. Misstänker att du vill inte ha ett dyrt data abonemang till din telefon.

3. yrara

yrara Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Apparna behöver bara internet när de ska använda information som bara finns på internet!

Appar som Spotify och Google Listen strömmar ju ljud från nätet, och då behövs såklart internet. Just de två apparna har alternativ för att ladda ner ljud i förväg och lyssna sen, men det är ju en tillfällighet att de har den informationen.

Wikipedia-appen och Facebook-appen är inte mkt att ha utan internet.

Men allt som inte behöver internet för att kunna leverera sitt innehåll, fungerar toppen utan internet. Kalendern synkar mot internet en gång i kvarten, om du inte ställer in något annat intervall. Finns inte tillgång till internet då, så synkar den inte, men innehållet finns kvar och den fungerar toppen. Lägger du till nånting, så läggs det till i kalendern direkt, och dyker upp på google calendar online så fort du synkar nästa gång.

4. issa.83

issa.83 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

-

Oki tack för era svar. Jo det är ju lite så att jag satt och klurade på hur pass mycke internetuppkoppling jag tror jag kommer behöva...

men då jag inte är sååå tekniskt lagt och inte så avancerad i mitt mobilanvändande så kanske jag istället ska satsa på en billigare modell av android-nalle(typ samsung galaxy spica tex) och via wifi ladda ner de ja behöver och vill ha för att få nallen mer personlig.

Det jag mest eftersöker är riktigt bra appar för planering , kom-i-håg och kalender och inga vanliga mobiler har sådant. Och om jag förstått er rätt så borde det nästan räcka med att ladda ner appar för planering/kalender/snygga designer för mobilen och sms funktioner via mitt trådlösa hemma och sen se till att stäng av kontakten med 3g så telefonen inte kopplar upp sig däremot om den skulle vilja uppdatera något när man är iväg nånstans och inte kan gå via wifi?

5. Varazir

Varazir Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    Jag har Telia Internet för 69 kr . då får jag 500MB / månad och det räcker för mig då jag laddar ner det mest över wifi

6. mooxie

mooxie Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    45

MINA ENHETER

Som yrara säger du kan klara dig fint med att ha applikationer som du syncar när du har WIFI och sedan kör offline. De uppdaterar sig när de har uppkoppling och inte annars.

Vilken telefon du ska köpa kan jag inte säga. Finns ju några att välja på samt att det kommer en del mindre i framtiden också. Även en del "enklare" modeller. Tror dock det kan vara bra att klämma lite på telefonen innan du köper den testa hur det är att skriva med den. Då du verkar vilja göra en del noteringar och likande så kan det vara en bra utgångspunkt.

Det finns en uppsjö med appar att välja mellan och det finns många här som kan tipsa dig om vilka som är bra. Själv kör jag googles egna kalender app just nu men känner att man behöver ställa in den lite för att få den lite vettigare. Något saknas.
    För sms kan jag rekomendera Handcent SMS funkar väldigt bra och lätt att använda. Jagar själv efter någon bra "post it" applikation hittar jag någon som verkar bra så kommer jag givetvis att tipsa om den.

Hoppas det har get dig lite svar på vad du letar efter.

7. andysign

andysign Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xiaomi Mi 13 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab4 10.1
    Jag kör med Tele2 39kr och lagt till 200mb/månaden för 29kr
    jag gör knappt slut på halva, men kopplar alltid upp mig till wifi i närheten lyan/jobb