Kräver Wiser-komponenter en Wiser-gateway

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av gunman69, 18 dec 2023.

1. gunman69

gunman69 Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

Vi har anlitat en elektriker för att byta ut en del dimrar, strömbrytare och spottar. Han har föreslagit att sätta in Plejd "när man ändå håller på". Jag som just börjat leka med Home Automation har inget emot principen, men har sagt nej till Plejd eftersom det är för stängt. Jag kör redan Home Assistant för att styra en del ZigBee och WiFi-komponenter hemma. Jag kör direkt utan någon hub utan styr allt direkt från Home Assistant (som väl får anses var en hub, kanske) och det vill jag fortsätta göra.

Så, elektrikern har föreslagit att använda Wiser-komponenter istället. Wiser har, förstås, sin egen gateway/hub vilket jag inte är intresserad av att använda, utan jag vill som sagt köra direkt med Home Assistant. När jag försöker läsa på så blir jag inte klok på huruvida man är tvungen att använda Wisers egna gateway eller om man koppla sig direkt till komponenterna via ZigBee.
    Frågar jag elektrikern så får jag inget vettigt svar, han verkar inte så insatt i ämnet.

Vet någon?

/Fredrik

2. jogge

jogge Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    514

MINA ENHETER

Jag kör wiser ihop med homey, det funkar bra iaf. Fråga i nåt home assistant forum kanske.

3. clamitas

clamitas Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Antar att du har en USB-sticka för Zigbee i din HA-maskin då? Vilken sticka och vilken integration kör du då? Det är ju ganska viktigt att veta för att kunna få svar :)

De flesta Wiser-grejer funkar med Zigbee2MQTT och en del funkar med ZHA och deCONZ, men inte alla enligt denna: Database of Zigbee devices compatible with ZHA, Tasmota, Zigbee2MQTT, deCONZ, ZiGate and ioBroker

Jag skulle säga att om du kör med Z2M så är det bara att köra på.

Annars kan du kolla på Shelly också. De funkar vansinnigt bra med HA.

bernard och jogge gillar detta.
  4. maRRtin

maRRtin Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    699

MINA ENHETER

Wiser kommer att få Matter-stöd, men än så länge är det bara gatewayen och smart-pluggen som har det.

Tills dess kanske du kan bli klokare här:
    Wiser Schneider

bernard gillar detta.