Kraftfull surfplatta för videouppspelning

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av drones, 9 dec 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. drones

drones Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tänkte fråga om goda råd för köp av en surfplatta.

Jag har ett stort videobibliotek där 99% av videofilerna är i HD, och 80% av dessa är FHD (1080p). Nästan alla dessa är kodade i Matroska Multimedia Container; .mkv, och oftast med x264 codec.

Jag vill ha en surfplatta som utan problem kan spela dessa videofiler. Dvs, inget lagg eller dylikt. Jag ser gärna att plattan har relativt mycket internt lagringsutrymme men också stöd för utökning.

Jag har inte speciellt mycket erfarenhet av surfplattor - allt jag någonsin prövat är den första Padfone-plattan, vilken självklart inte klarar mina ovan ställda krav.

Jag har svårt att föreställa mig vilken skärmstorlek jag önskar, men gissar att 7" - 10" kan fungera bra.

Och slutligen, om det är någon som tycker att FHD på "en så liten skärm" är helt poänglöst så vill jag härmed slå hål på den diskussionen direkt: anledningen till att jag efterfrågar den här surfplattan är inte för att jag i huvudsak vill ha full HD när jag ser på videofiler i den utan för att jag ska slippa behöva böka med konverteringar eller dylikt för det videoarkiv som jag redan har. Jag vill helt enkelt bara kunna föra av filerna till surfplattan och sedan ha möjligheten att spela dem utan något krångel.

Tack på förhand!

2. alfisti89

alfisti89 Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro 12.9 M1
    Köp vilken du vill och kör plex server som scalear ner upplösningen medans du streamar det från datorn! sålänge datorn din är på så finns hela biblioteket i plattan och du kan själv välja kvalitet du ska streama i, Fungerar bra. Streamade några serie avsnitt från min dator hemma i sverige i 720.. fast jag var i italien på hotellets WiFi med plattan, no problemo.

Annars får du nog köpa en MS Surface Pro så du får lite minne med om du vill lagra flera filmer på plattan.

3. drones

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar, alfisti89. Jag borde givetvis ha förtydligat: jag önskar lagra videofilerna på plattan för uppspelning -- dvs, jag önskar inte strömma till plattan, detta för möjligheten att komma åt dem utan någon uppkoppling.

Så, MS Surpface Pro är vad du rekommenderar, jag ska ta mig en titt bortom Android.

4. kallt_kaffe

kallt_kaffe Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Visserligen saknar den möjlighet till extra lagring (kanske iofs går att koppla USB minne med OTG adapter?) med idag får du en Nexus 7 (2013) med 32Gb för 2290:- på CDON.
    http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-nexus-7-7-32gb-android-p25807442

Test även rabattkoderna XMAS2013 och 2013XMAS. Minns inte skillnaden på dem men du bör få 100kr rabatt med ngn av dem.

5. drones

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för svar, kallt_kaffe (och tack för koderna). Jag måste bara fråga, är RAM-minne på 2gb och processorn (4 kärnor, 1,5Ghz) tillräckligt bra för mitt ändamål?

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.