Problem: Kraschar vid laddning och ljuduppspelning samt BT-problem

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av Lrnflk, 8 jan 2012.

1. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Problem 1:
    Idag hände det för tredje gången så jag tänkte kolla om det är någon här inne som upplevt samma fel och kanske har tips på någon lösning.

Jag har inte pillat med någon annan ROM ännu utan luren är helt stock och kör 4.0.1. Två gånger har den kraschat när jag spelar musik från Spotify via Bluetooth till bilstereon samtidigt som den laddas av en USB-ciggladdare. Det som hände då var att skärmen blev helt svart och jag var tvungen att rycka batteriet för att få igång den igen.

Gång nummer tre så hade jag den inkopplad i datorn med USB-sladd och pratade samtidigt i telefon med headset. Efter drygt fem minuter tystnade det i hörlurarna och när jag tittade på telefonen så var den stendöd, bara att lossa batteriet och starta den igen.

Det känns som att det finns en liten röd tråd här. Någon som vet om det här är ett känt fel som fixas i en kommande uppdatering? Som det är nu så är det att välja mellan pest eller kolera, antingen så dör batteriet på nolltid eller så kan telefonen få för sig att krascha.

Edit: Det här löste sig när jag uppdaterade till en nyare android-version.

Problem 2:
    Som jag nämnde så spelar jag upp musiken i bilstereon via Bluetooth, men det funkar heller inte så smidigt som jag hade hoppats. Lite då och då så försvinner ljudet tillfälligt (ca 0,5-1 sekund) för att sen komma tillbaka, ungefär som att någon trycker på mute för att sen fadea upp musiken till normalvolym igen. Musiken fortsätter spela som vanligt i bakgrunden så den pausar inte eller något sådant.

Om det händer då och då kan man leva med det men ibland kan det ske så ofta som 5-10 ggr per låt och det är rätt irriterande. Jag spelar musiken via Spotify men jag testade med MX Video Player och det var samma fel där så det är förmodligen inte Spotifys fel. Någon som har tips eller erfaranheter av den här sortens strul?

Last edited: 28 nov 2012
  2. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 403
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Spotify är inte konpatibelt med ICS i dagsläget. Problemet med att telefonen kraschade kan bero på det.

Ang. att det hackar när du lyssnar på musik via BT, är det lika oavsett vilken enhet din mobil är uppkopplad till via BT? Jag hade detta problem på den gamla goda Symbian tiden, deg berodde på att min telefon inte var helt kompatibel med (i mitt fall) headsetet. Har du använt en annan telefon i bilen ansluten med BT tidigare utan problem? :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Att Spotify inte är 100% kompatibelt med ICS i dagsläget har jag koll på men det förklarar ju inte varför luren kraschade när jag snackade i telefon. :-/

Ang. BT så har jag inte haft möjlighet att testa min telefon med någon annan enhet men risken finns ju att det är bilstereon som inte är fullt kompatibel, precis som du säger. Jag har även testat andra telefoner med bilstereon via BT utan bekymmer men då har det inte varit under så långa stunder så möjligheten finns ju att de har samma problem, men att det inte visat sig. Jag får helt enkelt felsöka lite mer. Bleh. :(

4. jagu

jagu Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    323
    Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia + Tre
    Telefon:
    Asus Zenfone 9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+
    Jag kör spotify via bt i bilen och har inte några problem alls. Så det kan bero på din bilstereo. Testa med annan bt-utrustning för felsökningning.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

5. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 403
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är ju sant, har du testat med en fabriksåterställning och efter det inte installerat några appar för felsökningsskull - och har det hänt mer än en gång? Annars kan du ju försöka ringa dig själv under samma förutsättningar för att se om telefonen kraschar då.

Det vore superbra om du kunde testa det, det blir även lättare för dig om du ska skicka in den på service om du redan gjort lite felsökning åt verkstaden :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

6. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Jag har inte testat en fabriksåterställning än. Det jobbiga med det hela är att det är ett intermittent fel så den kan fungera som den ska i timmar och sen krascha lite när den känner för. Som jag skrev i första inlägget så har det bara hänt tre gånger än så länge så det är inget jag stör mig på såpass mycket att jag tänker besvära mig med att skicka in den för reparation, men om nästa uppdatering inte hjälper och felfrekvensen ökar kanske jag blir tvungen.

Edit: Stavfle

Last edited: 9 jan 2012
  7. appel

appel Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    123

MINA ENHETER

Min GN var ganska ostabil när jag körde stock 4.0.1 yakjuxw, många spontana omstarter och låsningar. Orkade inte vänta och bytte till 4.0.2 yakju och det har blivit mycket bättre. Har iofs inte använt Spotify så mycket.

8. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Igår fick den för sig att krascha när jag kollade upp ett program med tv.nu-appen, trots att den inte laddade. Underligt värre.

9. limpandahlbom

limpandahlbom Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    6

MINA ENHETER

TV.nu fick min appdrawer att bli tokseg så efter avinstallation blev den underbar igen :)

10. Riddler

Riddler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

Till ditt Problem 2

Har du wifi aktiverat?? testa i så fall att slå av det. Efter som BT och wifi ligger på samma frekvens kan det bli lite tok ibland om ditt wifi ligger och söker efter en AP (access point) hela tiden men inte hittar någon.

Hade ett liknande fel när mitt MW600 var kopplat till min jobb mobil och samtidigt till X10i och X10:n hade wifi igång men inte ansluten till någon AP.

11. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Till en början körde jag faktiskt med wifi avstängt och det hjälpte inte ett dugg, så den teorin kan vi tyvärr avskriva. :ehm:

12. Riddler

Riddler Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    39

MINA ENHETER

ja då har jag inge mer idéer för utom att hålla tummarna för 4.0.3 snart å hoppas de löser dina problem..

13. Johsa

Johsa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Platta:
    Nexus 9
    Övrigt:
    Toshiba Chromebook 2
    Min gör omstarter flera gånger i veckan vilket jag inte verkar vara ensam om. Kollade lite på Google mobil forum och där är det många som får någon typ av krascher. Någon verkar skumt.

14. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Får väl hoppas att nästa uppdatering löser problemet. Känns lite risky att använda mobilen som väckarklocka när den kraschar i tid och otid.

15. Johsa

Johsa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Platta:
    Nexus 9
    Övrigt:
    Toshiba Chromebook 2
    Har kört utan wifi 1 1/2 dag nu = ingen krasch...

16. Johsa

Johsa Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Platta:
    Nexus 9
    Övrigt:
    Toshiba Chromebook 2
    La på wifi igårkväll.. Kraschade!! Idag inga stopp utan wifi.

17. Lrnflk

Lrnflk Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Underligt värre. Nu tog jag en 30-minuterstur med bilen och under den perioden var det inte ett enda avbrott i BT-trafiken. Inte för att jag klagar men man börjar fundera litegrann.

Att inaktivera wifi för att undvika sällsynta krascher är tyvärr ett lite väl omständigt steg då jag är i behov av att kunna koppla upp mig till mitt hemnätverk. Den har f.ö. inte kraschat sen senast med tv.nu så man får väl se om det blivit någon automagisk bättring på den biten också.

18. carnaval

carnaval Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Jag får också massa konstiga omstarter. Säkert ett par gånger om dagen.
    Det konstiga är att det inte är någon riktig omstart. Telefonen stängs ner, startanimationen kommer, telefonen startas upp. Jag behöver inte slå in pin-kod.
    Gick in på telefoninformation nu för att söka efter uppdatering (som inte hade kommit). Går jag in på status så är det 37:31:00 sedan systemstart. Och då startade den om sig för ca 30 minuter sen.

Jag använder en app med widget som heter Freenote. Efter både den här sortens omstarter, och efter "riktiga", så är widgeten vit. Jag måste öppna freenote från appdrawern för att widgeten ska ladda om.
    Flera mornar när jag vaknat har den varit vit, vilket borde innebära att telefonen startat om sig någon gång under natten.
    Om det är en tröst för någon så har mitt alarm aldrig svikit mig trots detta. (Använder iofs GentleAlarm).

Hoppas på en uppdatering som löser alla små buggar snart!!

19. Blondyz

Blondyz Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    87

MINA ENHETER

Kan inte problemet vara att Freenote inte lirar så bra på ICS och att det orsakar beteendet?

20. carnaval

carnaval Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    57

MINA ENHETER

Tror du att det är Freenote som framkallar omstarterna? Ja vad vet jag...
    Det fungerar dock utan problem i övrigt. Det är just det här med widgeten.

Jag tycker ju att det är ganska bra att widgeten blir vit, för då vet jag att telefon startat om utan att jag sett det :)