Krever oppdatering til Froyo Windows?

Discussion in 'Galaxy S' started by NoISv, Aug 20, 2010.

1. NoISv

NoISv Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Froyo er jo på vei så jeg ringte Samsung Support for å spørre om hvordan man oppdaterer telefonen.

Support sa at jeg måtte installere "Samsung Kies". Ett Windows-program.

Så: Kan man ikke oppdatere Froyo (når den kommer) ved å legge den inn på minnekortet? Må man ha Windows?

Bruker bare Linux og Mac selv, og kjenner ingen som har Windows i nærheten.

2. OliverG

OliverG Professional Droid Hedersmedlem

MINA ENHETER

Nu vet jag inte om Galaxy S har möjlighet till OTA-uppdatering, men i övrigt så är Windows ett måste. Kies går tyvärr inte att köra över Wine heller. Det brukar dock gå att lämna in telefonen för att få den uppdaterad. Kolla med butiken du inhandlade telefonen ifrån.

3. NoISv

NoISv Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Så vidt jeg vet ingen OTA for Galaxy S. Kjøpte den i en nettbutikk så det blir bare rotete å sende den inn. Jeg løser det jo på ett vis ved å finne en Windows-PC når jeg er i Norge, men det virker så veldig- veldig tungvint av Samsung å gjøre det på den måte.

4. hackan

hackan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag har hört rykten om att det ska läggas till stöd för OTA när Galaxy S uppdaterats till 2.2, men första uppdateringen kräver Windows och Samsung Kies.

Lite underligt att Kies inte fungerar på Mac kan man tycka.

5. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Tja, jag vet inte om det är så underligt... Om de tänkte sig OTA för 2.2 från början är det rätt meningslöst att bekosta utveckling av uppgraderingsprogramvara för ett system som inte ens 7% av världens befolkning använder.

Och jag misstänker att de flesta som har en Mac sitter med en iPhone. Så de som sitter och enbart kan uppgradera med en Mac är förmodligen försumbart få. (Skulle förvåna mig ifall det ens uppgår till 5000 pers)

Men hur det än är med det är det väldigt många som inte kan uppdatera ens med Windows, trots att Kies finns... Och det är betydligt underligare. :D

Last edited: Aug 20, 2010
  6. hackan

hackan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Om företag utvecklar sin mjukvara till mer än ett operativsystem så känns det som att Mac är det logiska, eftersom Linux av någon anledning alltid blir bortprioriterat (jag använder Linux själv, men inte Mac).
    Kies används inte bara till Galaxy S, utan även till Wave, och antagligen fler telefoner. OTA-uppdateringar löser de flesta problemen med vilket OS man kör när det gäller uppdatering, men Kies har (påstås ha) fler användningsområden än så. Hantera kalender, kontakter, meddelanden m.m. har jag för mig ska vara möjligt.

Man kan visserligen bara säga att det går att installera Windows på en Mac, och då är problemet löst, bortsett från de mindre än 5% som använder Linux :ehm:

7. mickeko

mickeko Professional Droid Hedersmedlem

Telefon:

MINA ENHETER

Telefon:
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Så du tycker att SGS borde kosta ett par hundra kronor till och tillhandahålla programvara för mac som i bästa fall kommer användas av några tusen personer av de miljontals som köpt de telefoner Samsung säljer?

8. hackan

hackan Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Nej, jag tycker inte att SGS ska vara "ett par hundra" dyrare för att Samsung ska kunna erbjuda Mac-användare stöd för deras värstingmobil, samt resten av deras smartphones.

I Sydkorea har över 800.000 SGS sålts hittills. Nu vet jag inte hur fördelningen på folk som både har Mac och Samsung-telefoner ser ut, men jag skulle gissa på att det är mer än "några tusen" som skulle ha nytta av stöd för Mac när Samsung siktar på att sälja runt 10 miljoner SGS inom "den närmsta framtiden". Resten av Samsungs nuvarande (och kommande) telefoner bör dessutom kunna använda samma programvara, möjligtvis med mindre modifikationer för varje modell, så jag är tveksam till att det skulle vara en prishöjning på "ett par hundra" för att stödja den mängden telefoner.

Att stödja fler OS borde väl dessutom vara ett sätt att visa att man faktiskt satsar på sina produkter?

Har tyvärr lite svårt att återgå till ämnet eftersom det inte finns mycket att göra åt att Windows och Kies krävs för att uppdatera, mer än att skulle kunna fungera att installera Windows på Mac-datorn för att uppdatera via Kies.
    Alternativt kan man se om det finns någon telefonbutik som kan hjälpa till, istället för att skicka telefonen till nätbutiken.