Krossad skärm, vill åt bilder på internt minneskort

Diskussion i 'Allmänt' startad av Gandi, 24 aug 2012.

1. Gandi

Gandi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Hej

Krossade skärmen på min galaxy s (1) och vill nu åt bilderna på det interna minneskortet. Telefonen är död så att koppla in den i en dator går inte.

Min idé var att skruva isär telefonen och plocka ut det interna minneskortet men vet inte vad det är för sorts chip och där med inte vet hur man får in den till datorn.

Tacksam för all hjälp.

Mvh

2. henca

henca Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Det interna "minneskortet" är med största sannolikhet inte något kort utan en fastlödad flashminneskrets, kanske "hör den ihop" med några controller-kretsar på telefonens moderkort. Enklaste sättet att "få in den i datorn" är nog att köpa en likadan telefon, löda bort flash-minnes-kretsarna och ersätta med de flash-minnes-kretsar som innehåller data, för att sedan koppla in den nya telefonen till datorn. Därmed inte sagt att en sådan operation är trivial eller riskfri.

Mitt råd till dig kommer tyvärr försent, men kanske kan det vara användbart någon annan gång: Backup skall man göra innan man har förlorat sina data.

m v h Henrik

3. Gandi

Gandi Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Ja det visste jag att det bara är ett chip, men jag har kunskap att löda fast ett chip på ett kontrollerkort. Vad är det för sorts chip? Har googlat förgäves efter information om vad det är för sorts chip.

4. DasBoot

DasBoot Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    11

MINA ENHETER

Varför inte bara reparera skärmen?

5. otto

otto Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    126

MINA ENHETER

Köp en till S1 på blocket för ett par hundra och swappa display alt. moderkort istället för att joxa med lödning som är betydligt mer vanskligt.

Satt precis och funderade på om jag kände någon som har en gammal S1 liggande som du kunde få, men tyvärr inte.

6. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Det interna minneskortet är en partition på flashminnet... finns ingen separat minneskrets...

7. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Menar du att flashminnet är inbyggt i CPU-kapseln?

Jag trodde att det skulle vara en eller flera egna kapslar då olika telefonmodeller kan ha olika mängd flash-minne, men det kan ju förklaras av att de har olika CPUer.

m v h Henrik

8. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Du kan partitionera vilket lagringsminne som helst, hårddiskar likavål som SSD's/USB minnen... operativsystemet ser ingen skillnad i princip och skiter fullständigt i det... den biten får drivrutinerna hantera...

9. henca

Mottagna gillanden:
    213

MINA ENHETER

Ja, i princip... Därmed inte sagt att det vore meningsfullt eller att något OS har stöd för att skapa partitioner i t ex RAM-minnet. Man brukar inte heller partitionera disketter. Å andra sidan är det också fullt möjligt att skapa filsystem direkt på hårddiskar utan att förse dem med någon partitionstabell.

Jag skulle vilja påstå att det är just operativsystemet som sköter hanteringen av partitionerna och drivrutinerna som sköter hanteringen av den underliggande hårdvaran som flash och usb-minnen, men gränsen mellan operativsystem och drivrutiner kan man ju se som lite flytande.

Frågan eller påståendet huruvida det interna flash-minnet är en egen krets eller inte ser jag dock fortfarande som öppen. Ligger den i samma kapsel som RAM-minnet och CPUn?

Att det interna flash-minnet är partitionerat till olika partitioner för systemet och användardata är jag medveten om.

m v h Henrik

10. Thiesen

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

ARM-arkitekturen är väl en SoC??? Allt i ett? Jag erkänner att jag inte har läst så mycket om hur ARM har valt att specca sin design iofs så det kanske Inte behöver vara en SoC-arkitektur?? Hur ser det ut i tex set-top'ar??

11. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM: