Krusiduller med Google Messages på Xiomi 12S Ultra (+bonusbekymmer)

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av hell-man, 25 mar 2024.

1. hell-man

hell-man Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Hej!

Jag chansar på att det här både passar bäst i den här forumdelen, och att det är här jag har bäst utsikter att få hjälp med mina knepigheter.

Jag har en direktimporterad Xiaomi 12S Ultra. En på de flesta sätten fantastisk lur, men den är "lite special" här och där. I huvudsak Google-kompatibel, men med vissa utmaningar.

Jag avslutar med några bonusbekymmer som inte är stora dealbreakers, men inleder med det som fått mig att skriva det här inlägget.

Det som är ett verkligt problem är att jag sedan den 20 februari (verkar som att det skedde det datumet) plötsligt inte längre kunde ta emot SMS (inte heller kunde jag skicka, visade det sig). Från out of the blue. Dels använder jag rätt mycket min jobbmobil, dels är SMS idag inte längre ett primärverktyg för mig, så det tog 2-3 veckor innan jag ens reagerade.

Efter det har jag googlat, och testat lite av varje. Återställt nätverk, rensat cache, startat om telefonen, joxat runt i inställningarna. Delvis utan effekt. Jag fick igång så att jag kunde ta emot och skicka till andra Android-telefoner. Till iPhones så att mina SMS gick fram, men SMS från iPhone kom fortfarande inte fram till mig. Och SMS från "tjänster" (Systembolaget, bland annat :D) kunde jag inte heller ta emot SMS.

Nu ikväll testade jag att installera om Google Messages (och stängde av RCS, plus "mixtrade" random med inställningar). NU verkar det funka. MEN, då har istället ett nytt problem uppstått. Nu når jag inte mina kontakter via Google Messages. Om jag väljer SMS från Google Contacts så funkar det, men i Google Messages får jag inte upp mina kontakter. Hopplöst.

Någon som har tips på vad fasen det här kan bero på? Och SMS-problemen - även om de nu kanske är lösta - är det någon som tror sig veta hur/varför de helt plötsligt uppstod?

Mina bonusbekymmer...

En sak jag aldrig fått till med telefonen, är Google Assistant. Jag får inte Google Assistant att "fastna" som standardapp. Den funkar "manuellt", och jag får den att stå som standardapp. Men jag får inte till så att det blir den som körs via hemknappen.
    --> Någon som kan lösa detta?

En annan sak är appen till bilpoolen jag är med i. Nyss har bilpoolen Moveabout sålts till OKQ8 Bilpool. Med appbyte som följd. Till min jobbmobil (en Onenote 9 Pro) funkade det klockrent, men till min Xiaomi lyckas jag inte installera OKQ8 Bilpool. Trots att det inne i den appen ser exakt likadant ut som det tidigare gjorde i Moveabout-appen (som jag kunde installera på min Xiaomi).
    --> Någon som har tips på vad detta kan bero på?

Tack på förhand!! :):)

2. toobiiias

toobiiias Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    466

MINA ENHETER

Har en Xiaomi 14 Ultra och har stött på sms problemet och hittade att det krockade med deras egna SMS-app och Google (jag kunde inte skicka mms). Löste sig genom att ta bort googles och använda deras egna.

Har haft problem med att installera app till och från, då har jag lyckats installera den genom Chrome istället, man kan välja att installera appen direkt på sin enhet därifrån och det gick hur bra som helst :)

Hoppas det löser sig