Krypterad enhet och rombyte. Problem?

Discussion in 'Allmänt' started by lassekongo, Jul 5, 2013.

1. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har länge funderat på att kryptera mina enheter under Settings - Security - Encrypt, men har inte orkat eftersom jag har tänkt att det säkert inte går att flasha romar. Nu har det dock visat sig att TWRP har stöd för dekryptering av krypterade enheter (i alla fall för Nexus verkar det som) så jag tänkte att det kanske funkar ändå?

Vilka partitioner är det som krypteras? Är det bara /data eller är det /sdcard också?
    Vid ett snabbt test upptäckte jag att om jag gör en factory reset i TWRP, utan att formatera /data, så töms /data men krypteringen är kvar. Hur funkar detta på den nya romen? När jag valde att kryptera enheten blev jag ju tvungen att välja en ett skärmlås med antingen PIN eller lösenord. Vid wipen försvinner ju skärmlåset, vilket alltså innebär att enheten inte tror att jag har något lösenord. Hur funkar det i så fall om jag skulle vilja byta lösenord på krypteringen?

Hur funkar det i övrigt för er som har krypterade enheter och flashar nya romar med jämna mellanrum? Har ni upptäckt några problem?

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

2. lassekongo

lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 6
    Jag svarar lite snabbt på delar av mina egna frågor:
    Efter en del googlande verkar det som att både /data och /sdcard (det interna minneskortet) krypteras.
    Byta lösenord går att göra oberoende av PIN/lösenord med hjälp av root. Mer info här: http://nelenkov.blogspot.se/2012/08/changing-androids-disk-encryption.html Det borde med andra ord gå att byta PIN även om inget skärmlås finns. Jag måste dock prova detta innan jag vågar säga något.

Men sagt, hur funkar det i övrigt?