Det ser lite olika ut hos olika operatörer.
Tele2 &
Telenor
Personen du först kopplas till är densamma, oavsett om du väljer fakturafrågor eller teknisk support. Dessa personer kan sedan ringa till något som kallas 2nd line, personer som har mer kunskap. Ytterst sällan du som kund får prata med dessa. Ibland är det även dessa som är "chefer".
Telia
Generellt sett så finns det några team med mer teknisk kunskap än andra. Men annars hanterar de flesta alla typer av frågor. Samma sak här, finns personer med mer kunskap (ofta i speciella team) som då hanterar en större del teknisk support.
Tre
Här finns det tre typer av team - alla frågor, alla frågor + teknisk kompetens, modem & router. Det vill säga att de de flesta kan hantera alla typer av frågor - men lite beroende på vem du hamnar hos och hur pass teknisk frågan är, så kan du bli omkopplad till en person med mer kunskap.
2nd line existerar till viss del hos Telia och Tre, men hos dessa operatörer sitter kundtjänsten inhouse vilket gör att det är lättare att hitta en person med rätt kunskap. Framförallt är det så hos 3, då hela kundtjänsten sitter i samma byggnad på samma våning. Telia har ju sin utspridd över landet, men även där är det en bra variation på varje ställe.
Teknisk support-delen har öppet hela tiden kundtjänsten har öppet. Den "avdelning" som har andra öppettider är ofta de som hanterar abonnemangsfrågor eller nybeställning.
Click to expand...