Problem: Kvalite Nexus 5

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av blahavid, 4 sept 2014.

1. blahavid

blahavid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Köpte min Nexus 5 hos Telia. Till en början väldigt nöjd. Efter 25 dagars användande slutar touchskärmen att fungera. Mobilen går att starta om. Jag har endast använt min telefon inomhus på kontoret. Uppsöker telias butik och personalen uppger att detta är ett solklart garantiärende.

Mobilen skickas vidare till verkstaden.

Får svaret " Mobilen är fuktskadad". Fuktskada innefattar inte garanti.
    Har nu en obrukbar mobil som jag använt i mindre än en månad.

Anser själv att det är något fel på produkten då den blir fuktskadad under normalt användande efter 25 dagar. Rekommenderar andra att välja en annan telefon.

2. kendobendo

kendobendo Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    632
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

MINA ENHETER

Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tråkigt å höra. Detta är första gången jag hört något om detta dock. Lär ju inte vara direkt vanligt.

De har ju regnat rätt så mycket senaste tiden med översvämningar och allt. Är du säker på att du inte har fått regn i din ficka? Krävs inte så jätte mycket för att få problem med en telefon som inte är byggd för att fixa väta.

Köp en Sony om du vill vara säker på slippa problem med fukt. Du kan ju tom bada med deras mobiler.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk Pro

3. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Serviceverkstäderna har inget att vinna på att ljuga om fuktskador, det är jag tämligen säker på. Knappast tillverkaren heller eftersom man ju kanske väljer ett annat märke vid nästa inköp samt att tillverkarens renommé kan skadas. Då återstår butiken, men jag tvivlar. Med det inte sagt att du tror att någon konspirerar mot dig.

Jag tycker inte du ska ge dig i detta. Bevisbördan ligger på försäljaren och att säga att nån sa så duger inte, det kallas hörsägen tror jag.

Du använder den endast på kontoret, är den inköpt till ett företag? Är den inte det tycker jag du ska ta kontakt med konsumentvägledaren på din ort. Om du ENBART haft den på kontoret borde man kunna anse att du inte utsatt den för väta och borde kunna få rätt i en tvist. Om du använt den (transporterat) utanför kontoret (i regn i ytterfickan) blir det nog knepigare.

Lycka till

4. 2l8

2l8 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    185

MINA ENHETER

5. stealth.pilot

stealth.pilot Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    242
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tycker detta är mycket konstigt, jag brukar går fram och tillbaka till jobbet hela året runt, telefonen finns alltid med mig i väskan och oftast i handen även när det regnar, jag har aldrig haft eller hört om fuktskada på Nexus:n.

Det kan vara värt att lämna in den till en annan verkstad för att vara säkert.

6. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Det finns fuktsensorer i telefonernar, och ibland, på batteriet. Troligtvis är det denna de kollat när de säger telefonen är fuktskadad. På länken kan du se den på några av de översta bilderna. En relativt liten bit ”tape” som blir röd av fukt.

Flera säger att dessa fuktsensorer utlöst utan att de vet att telefonen varit i kontakt med vatten eller stark fukt.

https://www.google.se/search?q=cell...phone-water-damage-sensor-location%2F;229;275

7. apelipell

apelipell Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Spelar väl ingen roll hur gammal den är? :P

8. Zhyr

Zhyr Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 6s

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 6s
    Har haft min sen den släptes typ, har aldrig haft några problem med den.

9. matokt

matokt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Begär bilder på fuktskadan. Har de inte det så stå på dig.
    Om de har så är det nog tyvärr kört :/

10. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag tror baske mig inte blahavid är med oss längre. Måste ha varit rätt irriterad för att leta rätt på Swedroid, regga sig och komponera en missnöjestråd för att sen återgå till livet.

Meen det är ju bra att släppa och gå vidare, fin egenskap!

11. r12500

r12500 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    251
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    Har du kontaktad LG?

12. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Jo faktiskt. Enligt svensk konsumenträtt ligger bevisbördan på säljaren under de 6 första månaderna. Det innebär att det räcker inte med att fuktsensorerna har löst ut - verkstaden måste påvisa att det aktuella felet är orsakat av just fukten. Tror det finns prejudicerande fall i ARN.

Se https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=58302

13. apelipell

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

Enligt mina erfarenheter är det väldigt vanligt att man har varit oaktsam och telefonen fått väta över sig.
    Då spelar det ingen roll om den är 25 dagar eller 1 år gammal.

14. mate

mate Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    8

MINA ENHETER

Som sagt, det spelar ingen roll om telefonen fått väta över sig eller inte. Det som spelar roll är om det aktuella felet beror på vätan, vilket är upp till butiken att bevisa om telefonen är yngre än 6 månader.

När telefonen är mer än 6 månader gammal däremot, så faller bevisbördan över på köparen, och lycka till med att bevisa att ett fel inte beror på väta om fuktindikatorerna löst ut.

15. apelipell

Mottagna gillanden:
    133

MINA ENHETER

När jag säger får väta över sig menar jag att den var fuktskadad. Ursäkta för otydlighet.
    Det jag försöker få fram är att TS tycker att telefonen är dålig för att den enligt honom höll i 25 dagar.
    Jag säger då att det spelar ingen roll hur gammal den är om den faktiskt är fuktskadad.

16. blahavid

blahavid Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag kontaktade LG och de hade samma serviceverkstad som Telia.
    Serviceverkstan reparerade inte telefonerna för de kunde inte. Samtidigt så var deras svar att vad de tjänar pengar på är just reparationer....

De erbjöd sig förstöra min telefon gratis....

Jag ville ändå ha hem den för en vidare titt.

Öppnade telefonen och kollade om jag ngn synlig fuktskada (Vilket jag inte gjorde). Jag bytte min main flex cable (se 8,36 in i klippet) https://www.youtube.com/watch?v=OPuCmfhzgbg

Kostade ca 160:- att byta själv med en plastkniv
    http://www.ebay.com/itm/Flex-Cable-...e_Replacement_Parts_Tools&hash=item418642586f

Jag är långt ifrån teknisk. Låt er inte luras av att prylen inte går att laga när serviceverkstan säger de.

17. Vanhanen

Vanhanen Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Jag hade problem med usb-kontakten på min Galaxy Nexus. Lämnade in den hos Telenor och fick då i te heller den lagad på grund av fukt. När jag öppnade telefonen själv så såg jag att längs upp i telefonen fanns en sån liten fuktindikator som var färgad. Bytte sedan usb-kontakten själv för ca 100 kr och telefonen fungerade felfritt efter det. Så även, som några sagt, så behöver fuktindikatorn innebära att det är fukt som är felet på telefonen

18. adaq

adaq Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Synd att höra, har inte haft något problem med min nexus 5 förutom att en kompis trampade på den förra veckan :/ Det kan vara så att den blivit blöt i fickan men det har min också blivit så det skulle också kunna vara att den blivit blöt under frakten eller i fabriken.