Kvalitet på GPS?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Gustav_H78, 4 okt 2010.

1. Gustav_H78

Gustav_H78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tjena!

Har en Hero sedan ett år tillbaka och det är en bra telefon. Men GPS'en i Hero är rätt kass. Använder den till bilnavigering(Navigon), Google Maps, Sportypal med mera med mera. Dels har den emellanåt problem att hitta sateliter, sen tappar den mottagning titt som tätt och vid loggning i ex My Tracks blir en del spår helmysko med knepiga hastighetsangivelser med mera. Använder till de appar som har möjligheten istället en extern blåtands GPS för bättre precision och tillförlitlighet.

Min fråga är om alla Androidmobiler(gäller tydligen även Ajfån) har lika dålig GPS mottagning? Är det chipens fel, eller helt enkelt att det fysiskt är svårt att få bra GPS funktion i så komprimerade enheter? Jag behöver inte ha 10Hz uppdatering som jag har i min blåtands GPS, men vettig tillförlitlighet hade varit kul. Det är tex ofta när man använder ex Navigon som signalen försvinner när man som bäst behöver den. Och det är inte bara i Navigon det händer, så det är inte applikationsrelaterat.

Nu tänker jag inte byta min Hero på ett tag, men det kan vara bra att veta för framtida uppgraderingar. :ehm:

2. Ziq

Ziq Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Jag tycker inte det är några större problem med GPSen i min hjälte. Visst är den inte i samma klass som en riktig GPS, men sen är det ju bara en AGPS man stoppar in i telefoner, som har begränsad beräkningsförmåga. Sen sitter det ju gissningsvis en bättre antenn i en dedikerad GPS också..

Tappar signalen gör jag däremot aldrig i bilen när jag sätter den i hållaren. Är bara när jag sitter i baksätet på andras bilar som jag måste hålla den mot rutan för att få fix, men det har ju mer att göra med bilen blockar signalerna än att hjälten brister..

Provat att uppdatera till senaste radion?

Har du inte datatrafik igång så tar det ju mycket längre tid att få fix, eftersom det är en sk AGPS som använder triangulering via mobilmaster som hjälp för att underlätta beräkning av positionen..

3. Thiesen

Thiesen Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    26

MINA ENHETER

Jag har kunnat jämföra GPS'en i både HTC Hero och HTC Desire och jag har märkt att GPS'en i Desiren är faktiskt bättre.

Med Heron kunde jag inte hålla gånghastighet tillsammans med Waze för då skrev den GPS data överallt där jag inte befann mig. Med Desiren kunde jag cykla med en kompis som höll gånghastighet och den gjorde riktigt fina GPS data åt Waze...

Så Desire vinner på den punkten iaf.

4. rawimage

rawimage Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

MINA ENHETER

Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Jag jämförde min Desire med farsans Navigon GPS i somras och de hittade lika många satelliter och hade ganska likvärdiga signalstyrkor utomhus.
    Inomhus däremot var Desiren bättre på att plocka upp satelliterna.
    Så jag tror nog att det är schyssta GPS chip i telefonerna.

5. ehnvis

ehnvis Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    49
    Telefon:
    LG G5

MINA ENHETER

Telefon:
    LG G5
    ROM:
    Orginal
    Att mobilen var bättre på att plocka upp satelliterna beror helt enkelt att det är en assisterad gps.

En standard GPS (bil eller handhållen) kräver att den ska få fullständiga sekvenser med data från minst 3 satelliter för att kunna beräkna position.

En A-GPS tar dels positionerings information från mobilnätet samt använder data trafik för att ladda hem info om vilka satelliter den ska lyssna på/efter från den grova positioneringen. Detta gör att den inte behöver fullständiga sekvenser från satelliterna utan kan börja räkna ut dess exakta position bra mycket snabbare än en vanlig GPS.

6. Gustav_H78

Gustav_H78 Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hero'n tappar signal även utanför bilen, och har svåra problem att få signal emellanåt trots att datatrafik är påslagen. Kan ju bero på dålig mottagning iofs, då hjälper ju inte datatrafiken. Samma klass som en riktig GPS begär jag inte, men bättre än så här måste det kunna vara.

Får testa att uppdatera radio, gissar att det står i wikin? Låter lovande att andra modeller har bättre GPS mottagning än Hero.