Fråga: Ladda med ickeoriginalladdare?

Discussion in 'Galaxy S2 - Allmänt' started by dANSK, Aug 3, 2011.

1. dANSK

dANSK Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

Tja!

Jag undrar om det är riskfritt att ladda min SGS2 med en SE laddare? Det är ju samma micro-usbport så det borde inte vara några problem antar jag. Men vill gärna vara på den säkra sidan! Tack på förhand.

2. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    Så länge den ligger i intervallet 700mAh-1500mAh så ska det funka felfritt tror jag. Men jag har inte forskat i ämnet direkt! =P
    Har du mindre än 700mAh går det sjukt långsamt att ladda och går du för högt kan du skada batteriet har jag för mig.
    Har en kompis som laddar sin med en 1500mAh-laddare utan problem hittills. Går jäkligt snabbt dock. Tror att han laddade 0-100% på 3 timmar. :)

3. dANSK

dANSK Baby Droid Medlem

MINA ENHETER

850mA står det bara :c

4. dweebling

dweebling Senior Droid Medlem

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Jag har laddat med 1A dvs 1000mA utan problem (laddaren till LG o2x) ... även med svagare också, fast då tar laddningen längre tid.

5. nineteenfortyfive

nineteenfortyfive Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Laddade min SGS2 idag med min sambos SE ARCs laddare, gick alldeles utmärkt!

6. Tråget

Tråget Senior Droid Medlem

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 edge
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S 8.4
    850 är ju bra. Original är ju bara 700!

7. Merlininsider

Merlininsider Teen Droid Medlem

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Vad jag har hört spelar det ingen roll ifall det är högre strömstyrka (700mA eller 2000mA, whatever)- har från flera olika personer (folk på Clas Ohlsons, Kjell & Company, med flera) hört att batteriet bara tar den ström den behöver. Däremot är det viktigt att den har rätt spänning, dvs 5V. Är det lägre än 700 mA kommer det ta längre tid att ladda, men det är förstås inte skadligt för batteriet det heller.

Bara vad jag har hört. Själv laddar jag med Samsungs orginal på natten, och en Nokia-laddare med 890 mA på jobbet.

8. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Merlin har helt rätt. Det är inte märkningen på laddaren som bestämmer laddströmmen till batteriet. Det sitter alldeles säkert en laddningsregleringsktrets i telefonen som styr hur batteriet laddas. Den stänger även av laddningen när batteriet är fulladdat och går över till underhållsladdning. Strömangivelsen på laddaren anger bara hur mycket den maximalt kan leverera, och kräver telefonen mer än det så går det naturligtvis långsammare att ladda.

9. Jöns

Jöns Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Nu vet jag inte hur kretsarna går men det finns två sätt att tänka på i detta fallet.

1: Spänningen (och A) går direkt till batteriet utan att gå igenom någon strömbegränsare. Då matar laddaren full kräm direkt in i batteriet och det är helt och hållet laddarens effekt som bestämmer hur mycket den laddar med.
    Tänk dig att ladda ett bilbatteri med 4A eller snabbladdning 10A....

2: Spänningen går genom strömbegränsarkretsar och Samsungen stryper ner A och laddar med den optimala A beroende på batteriets fyllnadsmängd....

Jag har iaf en laddare i bilen från Belkin som laddar antagligen 500mA eller 1000mA. Har inte testat till min mobil men har fungerat bra med alla andra ännu så länge.

10. Jöns

Jöns Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Inte snabb nog;)

11. fristil

fristil Youth Droid Medlem

MINA ENHETER

Har för mig att Samsung har en gräns satt i SII att bara ta 650mA för AC laddare och runt 450mA för USB eller nått sånt. Finns någon tråd på XDA ang detta.

Jag kör iallafall med en HTC på 1000mA och det har aldrig varit några problem

//Micke

12. daxwise

daxwise Teen Droid Medlem

Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    T2
    Telefon:
    S21 Ultra
    Telefon 2:
    S10+
    Telefon 3:
    S8
    Platta:
    ipad2 wifi
    Övrigt:
    Chromecast i två rum
    Jag har min reklamerade arcs laddare kvar och den är på 850mA, medan SGS2 orginal är på 750mA. Jag har aldrig kollat om det skiljer speciellt mycket i laddtid men logiken säger ju att det borde det. I bilen har jag en 1A-laddare som säljaren på Teknikmagasinet langade fram när jag behövde en till arcen, för den är lite kinkig på andra strömstyrkor än sin egen default. SGS2 klarar alternativa strömstyrkor galant, men det är osäkert hur det sliter på batteriet. Teorier (och andra ej verifierade påståenden) gör gällande att man sliter ut batteriet snabbare om man snabbladdar det, men det kan det ju vara värt då de flesta mäter tid i pengar.
    (Värt att notera är att när brorsan kör Waze på sin SGS2 och samtidigt laddar med billaddare på 500mA så drar den mer ström än som går in).

Last edited: Aug 4, 2011
  13. tjtj

tjtj Teen Droid Medlem

MINA ENHETER

Som redan nämnts, kraftfullare laddare än ca 700mA (650?) gör ingen skillnad på laddtid eftersom telefonen inte tar emot mer.

Detta framgår t o m av de delar av källkoden för SGS2 som är publicerade, och det verkar som att det går att justera denna gräns med modifierad kernel (tror inte det finns nån än), fast då ökar ju risken för överhettning om man t ex spelar & laddar samtidigt.

14. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag vet inte hur det är numera, men på lite äldre SonyEricsson-lurar så kom meddelandet "Alien Battery" upp på skärmen om man stoppade i ett icke-originalbatteri. Jag vet inte riktigt hur telefonen bar sig åt för att avgöra detta, men telefonen sänkte laddningsströmmen och därmed ökade laddningstiden markant i det läget, med motiveringen att SonyEricsson inte kunde garantera att andra batterier än deras egna kunde klara den högre laddströmen och därför i stället eventuellt explodera eller fatta eld eller åtminstone gå sönder eller skada telefonen. (I själva verket ville dom kanske sälja sina egna batterier)
    Denna historien pekar på att det sitter logik i telefonen som bestämmer laddströmmen, och det spelar således inte någon roll hur mycket laddaren kan leverera, bara den levererar tillräckligt. Spänningen är förstås viktig, men den behöver man inte bekymra sig så mycket över heller, eftersom USB-kontakten måste följa en fastställd standard där även spänningen ingår.

Last edited: Aug 5, 2011
  15. danne

danne Kid Droid Medlem

MINA ENHETER

Jag kör med en billaddare på 2A och det går utmärkt.