Ladda upp Youtube klipp med Musik i bakgrunden? Upphovslagen

Diskussion i 'Off Topic' startad av Kung, 9 dec 2012.

1. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

Tja!

la upp ett youtubeklipp häromdagen och i detta klipp har jag musik i bakgrunden, och när jag laddade upp det så kom det ett meddelande som säger.
    "Ditt videoklipp kan innehålla följande upphovsrättsskyddade material"
    och så visar dem låten jag spelar i bakgrunden

om jag laddar upp detta ändå kan man få skit för det då???

kan tillägga att musiken jag spelade i bakgrunden är streamad radio musik...

Last edited: 9 dec 2012
  2. indika

indika Custom Android Moderator

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det var väldigt länge sedan detta hände mig men jag är 90% säker på att det som kommer hända är att ditt videoklipp kommer att antingen vara tyst eller så får du möjligheten att välja ett nytt soundtrack för vilket youtube äger rättigheterna att dela med sig av.

Kan även lugna dig med att det är okej att få varningar på sitt konto om man tar sig själv i kragen och inte medvetet försöker dela copyright skyddat material. Har själv ett par varningar på mitt konto sen ett par år tillbaka.

3. Ior

Ior Adult Droid Inaktiverad

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

4. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

mm ok, men om det är streamad radio musik borde det väl inte spela någon roll?

5. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det som händer bakom kulisserna när du laddar upp ett videoklipp sker ju automatiskt. Källan till musiken som hörs i ditt videoklipp spelar då ingen roll. Det kan vara tv:n, datorn, radion eller något du lagt till själv i ett redigeringsprogram. Huvudsaken är att algoritmen som bryter ned ditt ljud i klippet har lyckats matcha bitar med en mall i youtubes referensarkiv.

Du behöver som sagt inte oroa dig för några allvarliga påföljder. Du försöker inte medvetet sprida copyright skyddat material och nu hjälper Youtube dig att inte göra det.

Innan denna funktionen fanns fick man ett meddelande från youtube teamet om att det kommit in en anmälan om upphovsrättsintrång, vilket fortfarande kan ske om en video lyckas smita igenom.

6. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    och om någon får för sig att anmäla dig ska jag tillägga. Har hänt mig med en prodigylåt för fyra fem år sen men då var också mitt syfte att dela med mig av låten inte att visa något annat och ha en skön låt i bakgrunden.

7. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Upphovsrätt är upphovsrätt, streamat eller ej, det spelar ingen roll.
    Men du behöver knappast oroa dig. Sannolikt kommer du få en koppling till medieservrarna som du ska godkänna, men mer lär inte hända. Möjligtvis visas det lite reklam bredvid klippet men inget mer.

8. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

ok.. man blir ju ändå lite nojjig när man måste godkänna och "bestrida" anmälan innan man kan lägga upp klippet.

men om man Äger cd skivan då, då kan det väl inte va nåt problem eller??

sen den nya funktionen i youtube gör ju att man kan tjäna pengar på klippen,
    är musiken / programmen / spelen ett big NO NO eller?

9. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Ja du får absolut inte tjäna pengar på ett videoklipp där en upphovsrättsskyddad låt hörs.
    Spelar igen roll om du äger skivan som låter finns på och lagligt har köpt den. Man får ändå inte vidaresprida upphovsrättsskyddat material.
    Jag nojjade också en del men för min del var det inga problem med videoklippet. Laddade upp ett klipp där Lady GaGas "Poker Face" hördes tydligt men den videon finns kvar idag.

10. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    När du köper en cdskiva så ger det dig inte rätt att dela med dig av musiken. Du betalar för att få lyssna på den själv. Lagen ger såklart utrymme för att du ska kunna spela musik för dina vänner i ditt hem. Samma sak gäller film du köper.

Det är inte tillåtet att tjäna pengar på någon annans material utan den / deras tillåtelse.

11. Kung

Kung Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    24

MINA ENHETER

fi fan ... vad skall man göra i klippen då för att få tjäna pengar ??
    webcama sig själv utan musik ???

får man inte typ göra klipp där man spelar pc spel och tjäna pengar på det ???

12. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    vet inte var gränsen går faktiskt. Det är klart att Stefan 11år får göra minecraftvideos där han visar hur man bygger en gömd dörr men om du bygger upp ett företag och en inkomst du lever på kring någon annans produkt är det nog en helt annan sak.

13. indika

Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Youtube i sig anmäler inte folk som bryter mot upphovrätten men de underlättar för företag att hitta överträdelser som kan ligga till grund för anmälan på samma sätt som de underlättar för dig att undvika det.

Vad gäller spel har jag för mig att det fungerar så att du får visa när du spelar ett spel då syftet med spelet är att bli spelat och inte sett. Du delar inte med dig av filerna som gör att vem som helst kan spela spelet utan bara din upplevelse när du själv spelar.

14. Ior

Mottagna gillanden:
    53

MINA ENHETER

Är du ute efter att tjäna pengar på dina klipp så får du ha klipp utan musik, eller med musik som du gjort.