Ladda via USB

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av jsnake, 15 jul 2010.

1. jsnake

jsnake Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har lite problem att ladda min X10 mini med USB-sladd i datorn ibland. Det som händer är att jag sticker in sladden, telefonen börjar visa ikonen för laddning av batteri, men sen efter några sekunder försvinner den igen. Först trodde jag det handlade om att sladden glappade, men det verkar inte vara fallet.

Har testat omstart av telefonen och det verkar hjälpa, men har inte testat det tillräckligt många gånger för att vara säker.

Har någon annan samma problem?

2. teddyjohan

teddyjohan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Monteras telefonens SD kort som en extern "hårddisk" om du kikar under "Den här datorn", eller saknas drivrutiner på datorn för telefonen kanske?

3. masa69

masa69 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    173
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 11 pro
    Telefon 2:
    iphone 6s
    Jag har liknade problem när jag har mobilen som modem.
    Den laddar lite som den vill när den är inkopplad i datorn.

4. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Om man kör mobilen som modem (kanske även monterat SD kort) så laddar den avsevärt mycket sämre än om den är inställd på att bara ladda.

Om jag har 50% och kör bara ladda ett par timmar är jag på närmare 100% (inte X10 Mini då utan Legend) men kör jag på Internetdelning så är jag kanske på 55% i bästa fall efter samma tid!

5. lerman

lerman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det krävs väl inga drivrutiner för att ladda?

6. DanielMalmgren

DanielMalmgren Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Nä, då vore det ju svårt att ladda från vägguttaget :P

/Daniel

7. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo, så är det. Det är inget eluttag direkt, datorn måste veta vad som finns där och om den ska skicka ström. Om det sen är DET som är problemet för X10 Mini eller inte kan jag inte uttala mig om. Men det är inte alls ovanligt (gäller bl.a. för Motorolas Android-mobiler). Hur som helst kanske det kan vara värt att undersöka?

8. Shaun

Shaun Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Jag får upp ett flerval, där ett av valen är "ladda telefonen" och ett annat är "överföra filer" (eller något liknande)... Då väljer du ju att knacka på överföringsikonen.

9. lerman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Fast det får ju datorn veta via USB-deskriptorn som devicet skickar. Det krävs fortfarande inga drivrutiner för att ladda över USB. Man kan ladda med Windows 3.11 installerat (där det garanterat inte finns drivrutiner) om man vill.

Last edited: 15 jul 2010
  10. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jo det kan man tycka, men det är inte alltid fallet - precis som med Motorolas Android-mobiler som sagt. Nu är det som sagt troligare att något annat är fel (laddaren trasig, kanske?) och jag är långt ifrån en expert på området, men jag ville iaf ge ett tips, även om det kanske är långsökt.

11. Coldsnap

Coldsnap Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

Här tycker jag att laddningsikonen tänds och släcks lite godtyckligt. Jag går efter lysdioden istället ;)

12. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Precis. Däremot har jag för mig (utan att orka Googla vidare mycket efter det just nu) att en USB-enhet som är hyfsat smart och snackar med en likaledes smart USB-port kan "förhandla till sig" högre amperetal än vad den får som default och således ladda snabbare. För detta kan det nog mycket väl krävas drivrutiner...

/Daniel

13. lerman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nja ... Nu pratar vi ju om nån grundläggande USB-bussfunktionalitet i operativet. Detta är ju inget som SE tillhandahåller eller som användaren kan påverka genom att sätta i en skiva med drivrutiner.

Last edited: 16 jul 2010
  14. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Inte direkt. USB-porten skickar 100 mA på USB2 (eller 150 mA på USB3) som standard men drivrutinerna till en enhet kan göra att den skickar upp till 500 mA. Förmodligen även en PnP drivrutin, men en drivrutin non-the-less.

Last edited: 16 jul 2010
  15. lerman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Visst. Men det enda som tillhandahålls av SE i drivrutinsväg är en signerad ADB-drivare (som inte har ett smack med detta att göra). Allt annat är operativets egna standarddrivare. Det finns alltså inget en användare kan installera eller ladda ner som påverkar USB-laddningen.

16. erikl

erikl Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har exakt samma problem som jsnake. För att besvara en del av de inlägg som finns i tråden ska jag ge en exakt beskrivning av hur problemet yttrar sig för mig.
    Precis som jsnake skriver tänds ikonen för laddning under några sekunder, sedan släcks den/byts ut mot den vanliga batteriikonen. Lysdioden lyser hela tiden. Har en app installerad som dessutom visar batteriets status i procent samt om det laddar eller inte. När originalikonen efter några sekunder visar att batteriet inte laddar längre visar min andra app exakt samma sak, nämligen att batteriet inte laddar längre. Lysdioden lyser fortfarande. Kan det vara så att det laddar fast det inte syns? Svar nej. Streamar webradio genom telefonen på jobbet stora delar av dagen vilket drar mycket batteri och när ikonerna visar att batteriet inte laddas minskar batteriets procentsats allteftersom tiden går, alltså laddar det inte fastän lysdioden lyser. Batteriikonerna verkar alltså visa helt rätt, batteriet laddas faktiskt inte.
    För mig fungerar det oftast bra om jag inte väljer något av de tre alternativ som dyker upp när jag kopplar in telefonen (inte ens att ladda via usb), utan jag trycker bara på hemknappen. Då fortsätter (oftast) ikonerna att visa laddning och batteriets procentsats (laddningsstatus) ökar.
    Nu kanske det blev en rörig beskrivning, men jag hoppas den var tillräckligt tydlig för att visa att det inte (åtminstone inte i mitt fall) beror på att mobilen används som modem eller något i den stilen. Det verkar helt enkelt som att mobilen lägger av att ladda efter några sekunder. Och det verkar inte heller som att lysdioden är ett säkert tecken på att telefonen laddas, utan ikonen visar nog rätt.
    Mvh Erik

17. DanielMalmgren

Mottagna gillanden:
    74

MINA ENHETER

Problemet du beskriver har jag upplevt en gång. Då startade jag om telefonen och så funkade det. Känns ju som en bugg av något slag. Det var före senaste uppgraderingen, har inte hänt efter. Så jag hoppas att buggen är fixad. Har du uppdaterat?

/Daniel

18. teddyjohan

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Steg ett är nog att uppgradera, steg två att fabriksåterställa. Jag har haft problem i Windows 7 med min HTC Legend vad gäller laddningen men inte med Windows XP på samma dator före uppgradering av Windows.