Laddbara batterier, laddtidens betydelse

Diskussion i 'Off Topic' startad av Nummerskivan, 5 feb 2011.

1. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Jag köpte de laddbara batterier som fått bäst i test i Råd&Rön, reCyko+.

Nu ser jag att det finns olika laddare, en "fast charger" som tar 4 timmar på sig att ladda, och den jag köpte, som tar 14 timmar på sig att ladda.

Den som laddar snabbt, visar när det är klart och övergår till underhållsladdning när den laddat klart. Den laddar och visar för enstaka batterier för sig.

Den jag köpte, verkar inte sluta att ladda, man får hålla reda på tiden. Där måste batterierna laddas två och två.

Den snabba har alltså fördelar med sådana saker.

Men, finns det någon fördel med att ha en laddare som tar ett halvt dygn på sig att ladda? Eller är fast charger lika bra? Det känns ju som att det borde finnas en hake, annars skulle man väl inte sälja de andra som tar lång tid på sig? Vet att det i alla fall för bilbatterier är bättre med långsam laddning, men jag vet inte hur det är med NiMH småbatterier och nu för tiden.

Någon som vet?

2. Zooklubba

Zooklubba Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 199

MINA ENHETER

Det är väl två olika marknader.

Så länge den snabba inte skadar batteriet när den laddar med för hög spänning/ström så tror jag inte att det är dåligt.

Men en marknad över folk som behöver ladda sina saker snabbt och effektivt som då måste ha koll på de själva för bästa prestanda (fortsätta ladda låter inte så bra om den redan är full)

Och sedan mot de som inte har så bråttom utan vill skydda sina batterier ser jag det som.

3. Nummerskivan

Nummerskivan Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Vet man att det inte är dåligt så att batteriet just skadas av snabbladdning då? Om den alltså har funktioner som ska avbryta laddningen när den är klar, och under förutsättning att det fungerar.

Fast charger" sägs i infot avbryta vid full laddning, och då övergå till underhållsladdning. Dessutom ska dess lampor visa när varje batteri är klart, vilket inte finns på långladdaren (den som jag fick tag på).