Laddkabeln brann upp.

Diskussion i 'ASUS' startad av DJ Madman, 12 sept 2011.

1. DJ Madman

DJ Madman Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag vill bara varna alla att hålla koll på sina laddkablar. Misstänker att det säkert inte bara jag som kommer råka ut för detta. Upptäckte precis att min kabel utav någon anledning kortslutit sig själv. Har inte laddat senaste dygnet, och tyckte att det osade bränd elektronik sedan några timmar, utan att hitta källan. Nu när jag ska plugga i min Transformer på laddning ser jag att hela höljet till kontakten har smält ihop, och är brännhet. Tur att jag skulle ladda min transformer, annars hade den fortfarande varit strömförande, och troligtvis kunnat starta en brand. Den var så pass varm, att jag nu har fina brännmärken i bordet. Kan tillägga att kabeln aldrig utsatts för någon som helt fysisk påverkan, i form utav drag, kläm eller liknande.

Så nu blir nästa fråga för mig, hur får jag tag på en ny kabel...? Att reklamera tar väl flera veckor/månader, som det alltid gör på net on net.

2. strangert

strangert Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    18
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG Nexus 5X

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG Nexus 5X
    Telefon 2:
    Motorola Nexus 6
    Telefon 3:
    LG Nexus 5
    Platta:
    Asus Nexus 7 (2012)
    Tack för varningen!
    Ska hålla lite koll på kabeln i fortsättningen men man får hoppas på att du har fått ett måndagsexemplar.

Sent from my awesome Asus Transformer using Tapatalk

3. CML

CML Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Laddkabeln och transformatorn är enligt mig det sämsta med transformern. Många har problem med detta, bästa tipset är att aldrg lämna den ikopplad. Själv laddar jag med en vanlig timer som kör i 6hrs emellan.

Kontakta asus direkt,dom vet att detta är ett problem och detborde fixa sig!

4. DJ Madman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag anser ändå att det måste vara ett fabrikationsfel på kabeln eller transformatorn då detta kan hända. En himla tur att den inte låg i någon möbel som är lättantändlig, en säng exempelvis. Jag är just nu väldigt skeptisk till om jag vill behålla min Transformer. Har det hänt en gång så kan det mycket väl hända igen. Jag jobbar inom public service, och vi har massor utav tekniska prylar med transformatorer och laddare, men aldrig förut råkat ut för något liknande på alla dessa år. Har försökt att nå fram till Asus Support, men det är en riktig djungel att vet vart man reklamerar just en sådan här skada. Därför överväger jag att reklamera och återlämna hela skiten istället, då plattan just nu är obrukbar när jag ej kan ladda den.
    Tänk vad snabbt en kanonbra produkt kan förvandlas till skit.

Last edited: 12 sept 2011
  5. chucken

chucken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    318

MINA ENHETER

Nu gäller ju detta ASUS och inte ACER ;)

DJ Madman gillar detta.
  6. DJ Madman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nu varit kontakt med Asus via telefon. Sämre service får man leta efter. Jag förklarar vad som har hänt, och de vill ha in kabeln på service för att konstatera att kabeln brunnit upp. Jag anser att Asus skall skicka en ny kabel till mig då felet är på deras produkt, samt att jag då vid mottagandet returnerar den brända kabeln. Men nej, så tycker man inte på Asus. Deras policy säger att så kan man inte göra. Ansvaret på produkten anser dom dessutom ligga på Netonnet som är återförsäljare åt Asus. Jag skulle då inte våga vara återförsäljare till Asus om jag ska behöva ta ansvar på deras tillverkningsfel. Mycket dåligt utav Asus, jag kommer aldrig att köpa något som dom tillverkat igen. Det är inte första gången detta händer, har en del bekanta som även dom upplevt deras usla badwill. Jag kommer att lämna tillbaka plattan och kräva Asus på ersättning för mitt datorbord som har fått brännmärke, samt varna alla ifrån detta företag. Jag hoppas även att de vågar ställa upp i en intervju i vårt radioprogram där vi tar upp just sådana här händelser.

Som sagt, från kanonprodukt till kanonflopp...

Bilder på kabeln kommer sen så att ni vet vad som kan hända.

7. CML

CML Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    14

MINA ENHETER

Det låter riktigt jäkligt DJ Madman, jag trodde faktiskt du skulle ha bättre tur med Asus än så. Visst har man läst blandad kritik om deras telefonsupport och så vidare men detta är ett VÄLKÄNT problem och det borde dom hanterat direkt utan tjafs. Riktigt dåligt. Hoppas det löser sig för dig!

8. DJ Madman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har nu kommit hem från Netonnet, med en ny kabel. Jag förklarade för Netonnet om vad som hänt och att Asus anser att problemet är deras. Dom skrattade lite åt Asus uttalande och hämtade en nu kabel åt mig. Dom tycker att det är konstigt att det inte sitter någon bimetall i adaptern som bryter vid sådana här strömöverslag, i stort sett alla andra adaptrar har det. Det kan ju vara så att funktionen inte fungerade i just min adapter, så dom bytte den också åt mig. Dom förstod inte heller varför Asus inte kunde skicka en ny kabel utan tjafs. All heder åt Netonnet som alltid bemöter kunder på ett professionellt sätt. Men Asus har samlat en massa Badwill med detta och jag kommer att göra en polisanmälan, då produkten kan vara farlif för både liv och egendom. Dessutom kommer jag att kräva Asus på ersättning för mitt datorbord som numera har brännmärke. Säger som tidigare att tack och lov att jag upptäckte det hela och det inte blev en brand utav incidenten.

9. TURBONY

TURBONY Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Var bara tvungen att citera din första post :cool:
    "Så nu blir nästa fråga för mig, hur får jag tag på en ny kabel...? Att reklamera tar väl flera veckor/månader, som det alltid gör på net on net."

10. unokuhlin

unokuhlin Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

men har du köpt plattan på Netonnet, så är det ju dit i första hand du ska vända dig. eller har jag fel? det är dom som sålt din produkt, å även dom som hanterar garanti åtgärder.

visst, det kan ta en stund å få bekräftat att vara är felaktig. den ska ju från netonnet, till deras servicepartner, bli undersökt, åtgärdas, skickas tillbaka till netonnet för att du sedan ska kunna hämta ut ny motsvarande (om det är ett tillverkningsfel)

har man tur så kan dom redan i butik konstatera att felet ligger i produkten, har dom då en liknande att byta ut, så kommer dom troligen att göra så.

bevisbördan ligger på kunden att visa att det är ett tillverkningsfel/fel som uppkommit, utanför kunds påverkan. gäller i det flesta fall av elektronik.

11. DJ Madman

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Att det oftast tar flera veckor att få service utförd på netonnet har inte med deras professionella handläggande att göra. Att saker normalt tar flera veckor ligger hos tillverkarna på saker man köper där. Denna kabel borde också ta flera veckor att lämna in och få reparerad. Asus egna handläggningstid på 2 veckor + tiden det tar för netonnet att administrera det hela = flera veckor. Nu ansåg dock Netonnet att Asus varit så otroligt småaktiga att dom valde att lämna ut en ny kabel till mig, då det var uppenbart att något blivit fel i tillverkningen, och att man inte kan laga en uppbränd kabel.
    Nästa fråga jag har är om man verkligen har så lite goodwill att man inte kan skicka en ny kabel med en gång och få det hela överstökat. Nä då väljer man en dum väg, och får mer problem istället. Jag hade godtagit att det kan bli fel i tillverkningen, och att jag fick en ny kabel. Sen hade jag varit nöjd, trots brännmärken på bordet. Nu känner jag att jag på grund utav deras badwill måste kräva ersättning för bordet. Detta innebär att jag nu måste polisanmäla och påvisa hur illa det kan gå med deras produkter. Massa badwill som dom själv bygger upp. Jag lovar att aldrig någonsin köpa en produkt från Asus igen. Badwill borde man väl akta sig för när man är medvetna om detta problem sedan tidigare. Microsoft hade liknande problem med sina xbox en gång i tiden, men dom bad alla köpare att lämna namn och adress, så skickade dom en ny transformator utan kostnad eller frågor. De vet vad goodwill innebär iaf.

12. ASUS.Sverige

ASUS.Sverige Senior Droid Verifierat konto

Mottagna gillanden:
    1 062
    Telefon:
    Asus ZenFone 6

MINA ENHETER

Telefon:
    Asus ZenFone 6
    Hej DJMadman!

Vi beklagar att du fått ett dåligt bemötande från vår kundtjänst och mycket riktigt som du säger så borde det ha skickats ut en ny ersättningssladd till dig utan problem. Dessvärre missade vi detta inlägg tidigare, om du vill så tar vi tacksamt emot ev. handläggningsnummer / serienummer på din maskin så vi kan spåra till ärende internt för att reda ut vart det brustit.

Mvh
    Asus Sverige

Last edited: 13 sept 2011
  13. Zarci

Zarci Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Samma här..

Hej,

Jag har idag varit i kontakt med ASUS support ang liknande sak, att kontakten som man sticker in i dockan/surfplattan blivit så varm att plasten runt om har smält. Precis som DJ Madman skriver så vill dom att jag ska skicka in kabeln på service för att se om det täcks av garantin. Jag är dock inte helt säker på att jag överhuvudtaget vill använda surfplattan mer eller iaf inte laddaren. Något fel på den måste det vara eftersom den har fungerat ypperligt tidigare och det är jordfelsbrytare installerat i hemmet. Om detta nu hänt tidigare så borde ASUS inte säga att det aldrig hänt, denna tråd är ett tydligt bevis på att något är väldigt fel i konstruktionen av laddare/kabel och jag vill inte ens tänka på vad som skulle kunnat hända..

14. jabbeboy

jabbeboy Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    209
    Telefon:
    Xiaomi 13T

MINA ENHETER

Telefon:
    Xiaomi 13T
    Har inte råkat ut för det problem som tur är, men igrå när jag laddade så märkte jag att vid kontakten som går in i plattan, att själva sladden börjar släppa under plasten om ni förstår..:( Tycker det är synd, men alla sladdar som sagt kan släppa med isoleringen.
    Tog svart tejp och drog små remsor för .Men släpper det, så ska jag självklart reklamera till Dustinhome där jag köpte, förhoppningsvis får jag en ny..

15. Dec

Dec Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Det har hänt att min laddare har blivit ganska varm, problemet kan vara att själva EU kontakt stycket inte satt i ordentligt (fick superlimma den på plats) och nu är den inte alls lika varm. Innan kunde man bara slinka ur den utan att ens försöka.