Problem: Laddning

Diskussion i 'Nexus 5 (2013) - Allmänt' startad av Ascii, 9 januari 2015.

1. Ascii

Ascii Android Expert Medlem

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Den medföljande laddaren till N5 är på 1.2A och laddar inte så fort. Jag tog laddaren som hängde med min S5 som är på 2.1A och den laddar som väntat betydligt mycket fortare.

Jag tycks dock inte kunna ladda snabbt från ett 12V-uttag i bil/lastbil medan min S5 kunde det. Jag ska testa med en annan sladd imorgon och se om Nexusen inte tycker om deltacosladden som S5 tyckte om. Billaddaren är en 2.1A Andersson från Netonnet.

Sen har jag märkt det att laddningen hålls bättre om jag laddar från sladd än om jag laddar trådlöst. Det hålls längre med sladd.

Någon som också upplever detta? Alltså snabb och stabil laddning från väggen med sladd. Dålig laddning med trådlöst och trög nästan obefintlig laddning från 12V-laddare?

2. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Det som stör mig mest är att Nexusen laddas slött från 12V-uttag med precis samma laddare och sladd som laddade S5 fort.

3. donaldduck

donaldduck Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Du kan börja med att kolla följande:

Telefonen måste kunna känna av om den laddas från en dator eller från en laddare. Laddas den från en dator får den ta max 0,5 A.

För att telefonen skall kunna känna av detta används två av de fyra ledningarna i USB sladden för detta, två av dem skall vara förbundna med varandra med varandra för att telefonen skall acceptera att det är en laddare. Det förekommer ofta att det står på en laddare att den kan ge, t.ex., 2,3 A men den är inte ”kodad” som en laddare och då drar telefonen max 0,5 A. Jag fick ändra den jag har i bilen för att den skall ladda med den ström den laddaren klarar. Oftast lätt att fixa.

Om du går in i Inställningar – batteri så kan du se hur telefonen upplever vad den är ansluten till.

4. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Ja, det förstår jag med, men grejen är att med den laddaren och sladden jag har i bilen (jag köpte en 2.1A-billaddare från netonnet och använder en vanlig deltaco-kabel) så laddades min Galaxy S5 snabbt, men på något konstigt sätt laddas Nexusen slött som fan av det. Ska det vara så olika mellan mobiler?

Jag ska plocka med mig en annan USB-sladd till jobbet idag så ska jag testa om mobilen laddas snabbare med den. En dedikerad laddkabel från Portapow (den har inget synkläge just för att synkpinnarna är kortslutna).

5. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

Det måste finnas inbyggt något i telefonen som begränsar laddströmmen, input är ju bara 5 V samt vad laddaren kan ge. Det skulle kunna tänkas vara så att man i S5 tillåter högre laddström än i N5' an.

6. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Jag såg förut att det i batterimenyn står "charging over USB" (eller ja, @Facemeat@Facemeat såg det på sin N5 när han laddade i lastbilen). Jag får helt enkelt testa med en annan kabel då, som sagt.

7. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Ascii gillar detta.
  8. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Ska fundera på det. Laddar just nu i lastbilen med min portapowkabel och det står ny mycket riktigt charging via AC och det går något snabbare.

9. donaldduck

Mottagna gillanden:
    65

MINA ENHETER

10. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Ja men idag bytte jag laddare från den som följde med (1.2A) till den som följde med min S5 (2.1A) så hemma laddar den snabbare. I lastbilen slöare.

11. jishi

jishi Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    51

MINA ENHETER

Jag undrar hur du kan använda samma laddare för 12V som för 230V... har du ett 230V uttag i lastbilen eller?

12. chraist

chraist Replicant Staff Member

Mottagna gillanden:
    9.077
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

MINA ENHETER

Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel XL
    Telefon 3:
    Apple iphone 15
    Ascii gillar detta.
  13. Avarell_Dalton

Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    743
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    @jishi@jishi Det är nog inte helt ovanligt med invertrar i lastbilar till microvågsugnar, kaffebryggare och what not så det kan nog stämma att han har 230V tillgängligt.

@Ascii@Ascii Undrar hur fin sinusvåg man får i en inverter egentligen om det nu är en sån du använder. Och undrar hur en oren sinusvåg påverkar laddningen.

Om vi pratar likspänning, är det 12V och inte 24V? Inte alla laddare klarar upp till 24V. Om man tänker på det borde väl säkringen ha gått i så fall och inte bara laddat långsammare. Jaja, lycka till

14. Ascii

Mottagna gillanden:
    3.144

MINA ENHETER

Va?? Det har jag ju inte. Jag har en vanlig Andersson billaddare som jag använder när jag kör. Den laddade min S5 snabbt men min Nexus 5 slött. Jag har testat byta USB-kabel och det hjälpte lite, men inte mycket,

Hemma via vanligt uttag laddas min Nexus 5 snabbt. (Jag bytte från den medföljande laddaren till den jag fick med i lådan till Samsungen).

Jag kanske var otydlig?

Kolla ovan.