Det är så laddare och telefon fungerar. När laddningen av batteriet närmar sig 100% stängs laddningen av och batteriet står för strömförsörjningen av enheten utan hjälp från laddare. När nivån sjunkit på batteriet till sådan grad att laddaren på ett säkert sätt kan ladda igen puttar han in lite mer laddning, men själva driften av telefonen är fortfarande direkt från batteri. Man kan "tvinga" in de sista procenten genom att plugga i och ur laddkabeln (eftersom laddaren börjar med att putta in laddning) ett antal gånger, men liksom task-killers hindrar det hur en telefon fungerar och skadar faktiskt batteriet (eftersom laddaren/telefonen inte får göra sitt).
Detta är ingenting unikt för Nexus S utan gäller för alla telefoner.
Att batterinivån när man drar ut laddaren är 90% känns däremot lite väl lågt, men 95% är ingenting konstigt alls. Det är som det ska vara! Om man ofta har 90% kan man nog unna sig en total urladdning av batteriet, alltså köra med telefonen tills den självdör och sedan ladda fullt.* På laptops finns det ett chip som med jämna mellanrum (varje halvårish) bör få berättat för sig vad som är "0% av batterinivån", eftersom uppfattningen börjar skela när batteriet förändras. Antar att det finns någonting liknande på telefoner.
... hellre redovisa sanna siffror än ändra algoritmer så att folk får se det de vill se (*host*)
* = "w00tw00t, li-ion-batterier ska man ju inte helt ladda ur!!!" kanske någon säger, och det stämmer. Dock har alla normala enheter numera ett skydd som minimerar skada på batteri, den stänger alltså av i tid. Dock ska man inte ha för vana att ladda ur, men det gör ingenting om man gör det.
Om man oroas kan man ju tänka på att li-ion (eller några batterier för den delens skull) aldrig heller ska överladdas, men ändå låter man telefonen styra över laddningen över en hel natt :rolleyes:
Hör väl kanske inte till topic, men själva laddningen sen kan man göra som man vill med. Ladda lite hur som helst alltså. En timma här, en timma där påverkar inte batteriet negativt (liksom det gjorde/gör med NI-MH-batterier). Sist men inte minst är mitt mantra att man alltså bör skita i batteriet. Ladda när du har möjlighet, skit i vad som står och kör tills du stupar.
Last edited: 15 mars 2011
Yakky och martin gillar detta.