Laddningsproblem

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av okabore, 22 jun 2010.

1. okabore

okabore Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Är det någon mer som har problem ibland med att ladda sina telefon? Min frus Spica vägrar ibland att bli laddad.
    Första gången det hände trodde vi att det var batteriladdaren som var kass eftersom det senare gick att ladda den igen när hon prövade att ladda den via datorkabeln.
    Vi köpte då en ny laddare som fungerade utan problem ett antal dagar men nu har det börjat bli strul igen. Förra veckan lyckades jag efter mycket problem och omstarter få den att ladda via datakabeln när den först började strula igen. Någon natt sen när hon hade pluggat in den i laddaren funkade laddningen inte bara för att mitt i natten plötsligt plinga ljudsignalen flera gånger för att den hade upptäckt laddaren. Efter det så fungerade laddaren igen ett par dagar. Nu i morse så var den telefonen nästan död efter att inte ha laddat ordentligt i natt.

Tror ni att detta kan vara ett hårdvarufel eller mjukvarufel i telefonen eller har vi stött på dubbla måndagsexemplar när det gäller laddare?

2. mekstro

mekstro Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Glapp?

Då felet finns med två olika laddare så får man nog rikta uppmärksamheten mot telefonen.
    När du ansluter kabeln, "förstår" telefonen det då? Den ska normalt pipa till och visa en blixt i batteri-ikonen.
    Om det inte gör det, prova att vicka lite försiktigt på kontakten och se om du får kontakt.
    Glappar det så är det bara att knata in i butiken igen och få den lagad/utbytt.:cry:

3. okabore

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Nej när det händer så triggar inte telefonen alls, ingen ljudsignal och ingen symbol över batterisymbolen. Att vicka på kabeln lite har jag försökt men det har aldrig gett någon effekt.
    Det konstiga är ju att den fungerar igen efter ett odefinierat lång tid. En gång började den ljudligt ladda mitt i natten och då hade ingen rört den på kanske en timme. Att boota om telefonen och rycka batteriet verkar inte ge någon definitiv effekt.

Den är helt omoddad med endast program nerladdade från market och med 1.5 av OS:et. Funderar lite på om jag ska försöka blåsa den och lägga på 2.1 istället och se om det kan hjälpa ifall någon etta eller nolla har trillat ur telefonen ;)

4. mekstro

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Allt kan hända när ettorna och nollorna jobbar (eller inte) :P
    Jag skulle vända mig till butiken i första hand.
    Är det bara problem med laddning eller även med USB-kommunikation? Om du trots anslutningsproblem lyckas klämma in en ny ROM och sedan vill ha den lagad så finns trots allt risken att garantin är förverkad - om du inte mot förmodan kan få den uppdaterad via NPS...

5. okabore

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Mitt minne sviktar men jag tror inte att usb-kommunikationen fungerade under tiden då det inte heller gick att ladda med usb:n. Lite dumt men jag tänkte nog inte så mycket på att kolla just det när jag höll på med att få den att ladda.

Jo min plan var i så fall att försöka få NPS att fungera. Kan bli spännande eftersom jag använder win7-64 bitars. Har minnen av att jag har hört att det ska vara svårt att få det att fungera där. I värsta fall så har jag dock en partion med xp också som jag skulle kunna dra igång. Borde funka bättre hoppas jag.
    Lutar mer och mer mot "lämna in den"-alternativet men eftersom jag köpte den i Karlshamn och tillfälligt bor i Ljungby så drar jag mig för att göra det :)

6. okabore

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Efter lite experimenterande så har jag kommit fram till att jag hellre kör mina fingrar i en köttkvarn än försöker använda NPS mer...
    Det sjuka är att jag har arbetat med att bla flasha telefoner på både EMP och UIQ. Där höll vi på och testade prototyptelefoner, vissa av dem var aldrig var avsedda att användas av slutkunder och vi gjorde det med hjälp av program som aldrig skulle användas av slutkunder och ÄNDÅ så var de programmen bättre och fungerade bättre än NPS!
    *suck*
    Ska försöka dränka mina sorger i Trudvang nu istället :)

EDIT: Jag uppskattar förresten att du har försökt hjälpa mig mekstro :)

7. Dallebull

Dallebull Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Har samma fel, funkar ltie bättre om man tar en kniv eller något och perat "upp" den lilla fliken i usbkontakten :)

8. okabore

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag förstår inte riktigt var du menar att man ska peta egentligen.

Var kanske inte så tydlig i förra meddelandet men det är alltså så att jag just nu kan ladda med usb-kabeln plus att jag får kontakt med telefonen. Samtidigt så kan jag inte ladda via batteriladdaren. Den är visserligen om jag förstått det rätt en nokia-laddare men försäljaren på Telia hävdade till min fru att den skulle passa. Antar att jag kan lämna tillbaka den men det är frågan om laddaren är enda problemet när jag haft problem att ladda via usb-kabeln också. Å andra sidan så var det kanske när laddaren gav upp som hängde porten tillfälligt.
    Finner det något förvånande att två laddare på kort tid skulle dö dock.

9. mekstro

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

Ja, NPS gör ingen glad...

Ingen orsak. Det är det forumet är till för!

EDIT: Jag laddar min Spica med godtyckligt utvalda laddare "avsedda" för HTC och SE etc. via microUSB-adapter (finns hos Kjell.com). Det fungerar precis lika bra som med originalladdaren.

Last edited: 27 jun 2010
  10. LeBär

LeBär Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag hade samma problem att den plingade konstant förut när jag försökte ladda den ur samma kontaktdosa som jag laddade min bärbara dator med. Drog jag ur datorns laddsladd försvann problemet. Så kolla att du inte har något annat anslutet till samma kontakt.

11. okabore

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tror att det enda som är inkopplat där är en lampa men det är en gammal skruttlampa så det kan ju vara värt att pröva. Skadar iaf inte :)