Fråga: Laddström?

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av jolerius, 4 dec 2011.

1. jolerius

jolerius Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

Hej, jag har för tillfället en SGS och är fruktansvärt irriterad på att laddströmmen är strypt så att man inte kan använda krävande appar så som gps etc utan att batteriet dräneras. Detta fastän man har laddaren i.

Så frågan är vilken laddström har GN? Kan den ta emot 1000mA?
    Kan någon kolla om det går att köra gps aktivt en längre stund (minst 15-30 min), exempel google maps navigering med laddare i (gärna billaddare) och att den samtidigt inte dränerar batteriet?

2. Fredriks

Fredriks Android Medlem

Mottagna gillanden:
    2 289

MINA ENHETER

Har kört min tidigare Desire S och kör min nuvarande Arc S med både Spotify och gps/maps igång i bilen utan problem,batteriet laddas när det sitter i min cigg laddare. Jag använder en SE cigg laddare som jag tror ger 1200 mAh när den sitter i 12 Voltsuttag.
    Som jag förstått det är det ju telefonen som avgör vilken ström den kan ta emot,alltså kan man använda vilken laddkabel som helst utan att skada någonting. En laddares skrivna effekt är ju bara det den kan ge ut som max

3. blunden

blunden Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    534
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Har du verifierat att den laddaren du använder när du testar GPS faktiskt känns igen som en laddare och inte bara som en USB-kabel? Står det Charging (USB) tillåts bara telefonen dra maximalt 500 mA från laddaren då den annars skulle gå över USB-standarden. Om data-pinnarna är kortslutna kommer den dock kännas igen av telefonen som en laddare och då kunna dra 1 A (eller 1000 mA som du säger).

Sedan bör du också tänka på att till skillnad från en laptop som hårdvarumässigt kan koppla förbi batteriet helt när strömkabeln är ansluten och därmed fungerar helt utan batteri så kan inte mobilen göra det så strömmen dras alltid från batteriet. Kombinera det med att litium-baserade battericeller inte gillar att hållas i maximal spänning hela tiden så när man laddar dem laddar man upp till max och låter dem sedan falla till en viss förbestämd nivå (ofta runt 90-95% för telefoner rent praktiskt) innan man börjar ladda upp det igen.

4. jolerius

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

ja, precis det jag undrade. Om Gn klarar av den laddströmen som krävs. Vilket brukar vara 1000mA eller mer

5. Nisse Järnet

Nisse Järnet Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Pixel 9 pro

MINA ENHETER

Telefon:
    Pixel 9 pro
    Konstigt, min SGS orkar ladda batteriet medans google navigation kör, har bara testat nån enstaka gång men iaf.

6. Magnus

Magnus Först på /forum Medlem

Mottagna gillanden:
    500

MINA ENHETER

Läs blundenblunden;s inlägg igen.

Jag har kört med gps och blåtand igång samtidigt som jag lyssnar på podcast/musik och även laddat ner nya avsnitt och mobilen laddar upp batteriet med laddaren jag har. Jag kör med original htc laddare.

Så kolla upp din laddare så den inte känns av som en "vanlig" usb kabel. Bara för att det står 1A på laddaren så är det inte riktigt att mobilen ser 1A

Gnexus laddare tror jag är en 1A och då laddare den med 1A men om du kopplar den till en "vanlig" usb kabel så kommer den bara ta 500mA eller mindre.

Last edited: 4 dec 2011
  7. jolerius

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

laddaren jag har i bilen är till och me 2000mA, men frågan var ju om GN klarar att ta emot de starka strömmarna på 1-2 A. Jag vet sen tidigare diskussioner i andra forum att SGS är mjukvarustoppad vid ca 750mA. Kan inte nån bara testa GN i bilen, gärna med både spotify och något navigeringsprogram igång samtidigt.???