Diskussion: Lägen och rutiner.

Diskussion i 'Galaxy S25 Ultra' startad av dt33, 1 feb 2025.

1. dt33

dt33 Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Tänker ha en tråd om detta då tycker det är riktigt bra funktion som Samsung har kommit med. Men verkar funka så där eller bara jag som inte fattar hur man konfigurerar. Bra om folk kan dela med vad man har lagt till där.
    Jag har försökt skapa 2 rutiner men det funkar ena dan och inte dagen efter. Vet inte vad problemet ligger eller bara kanska funkar detta bara halvdans.
    Det jag ville göra var att när går till jobbet så ska 1. WiFi stänga av efter viss tid och mobil data sätts på viss tid. 2. När dags hem från jobbet ska mobil data stängas av viss tid och väl hemma ska WiFi sättas på viss tid. Väldigt enkelt men funakr ena dan och inte dagen efter som sagt.
    Vad har ni andra lagt till för läge och rutiner?

2. voro12

voro12 Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    78

MINA ENHETER

Jag har gjort ett par rutiner;
    Om klockan är mellan 21.00 - 09.00
    Då stängs snabbladdning av (för att spara lite på batteriets hälsa)

Och en annan som säger

Om wifi-nätverk x & y
    Då hålls telefonen upplåst

Kan ditt problem ha att göra med att du inte haft platstjänster på, så att den inte har triggat "kommit hem"?

3. Egil

Egil Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    697
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S23 ultra
    Platta:
    Samsung S7+
    Platta 2:
    Ipad pro, Sony Z4
    Övrigt:
    Google nest hub max + Google nest hub + Chromecast etc.
    Har en rutin som gör att mobilen är olåst när den är ansluten till mitt nätverk här hemma.

4. HenrikNord

HenrikNord Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    23
    Har i brist på bluetooth i pennan skapat två rutiner som med knapptryckning på SmartTag2 tar bild eller lång knapptryckning öppnar kameran och tar bild. Det krävdes en hel del testande för att få det att fungera. Samsung vill verkligen inte att man ska kunna ta en bild via något annat verktyg än deras klockor, finns inga färdiga rutinåtgärder som tar bild, eller hur man ska kunna trigga detta från smarttaggen. Hade varit så enkelt för Samsung att bara ha som åtgärd direkt i Smart Things för att ta bild med smarttaggen men tyvärr verkar det inte funka. Om någon kommer på ett smidigare sätt än detta så säg gärna till!

Består av dels två rutiner samt knapptryckning som skapar en notifiering som rutinen hämtar upp. Behövde skapa två skärmtryckningar, en för liggande respektive stående läge samt bygga in delay i båda skärmtryckningarna för att det skulle funka. Rutinerna startar genom att leta efter nyckelordet "pressed" respektive "held" som finns i den notifiering som knapptryckningen skickar till min medlem i smart-thingshushållet.

Rutin 1.jpg Rutin 2.jpg Trigger.jpg

Samoht, dt33 och Egil gillar detta.
  5. polacko

polacko Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Z Flip6
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Platta:
    Xiaomi Pad 6S Pro
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S10 Plus
    Har inte hittat möjlighet att styra Samsungs eller Googles väderappsnotifikationer..

Så jag ställde in två väderrutiner. Får väder notifikation 04.30 + notifikation som bara handlar om regn. Om chansen för regn är 20% eller högre så varnas jag olika tider på dygnet. Innan jag vaknar, innan jag hämtar barnen eller 1 timme innan jag slutar jobbet.

6. polacko

polacko Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    129
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Z Flip6
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Platta:
    Xiaomi Pad 6S Pro
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S10 Plus
    Eftersom det är ganska dåligt med stats kring skärmupplösningens påverkan på batteriet så går jag i tankarna att köra med FHD+ och sen låta en rutin öka upp till QHD+ när jag kollar på film eller spelar spel med sjyst grafik, tex Nintendo switch spel. Kanske tom sänka till HD+ när jag vet att jag bara lyssnar på musik.

Fille84 gillar detta.
  7. Samoht

Samoht Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Har lite olika rutiner.
    En som håller telefonen upplåst i hemmanätverket
    En som håller telefonen upplåst när jag anländer till stugan (via plats)
    En som aktiverar maximalt batteriskydd vid laddning när 85% nås (var så innan det ändrades till 80%) samt ger avisering i form av ljudsignal och orange kantbelysning
    En som aviserar med ljud och grön kantbelysning då 100% uppnås i de fall 85%-rutinen är inaktiverad
    En som inaktiverar trådlös snabbladdning samt drar ner ljudnivån nattetid
    En som sätter telefonen till ljudlös när jag använder kameran
    En som sätter på AOD, ökar bt-volymen till 100% och håller telefonen olåst när jag kopplar upp mig mot handsfreen i bilen

Sen har jag några manuella rutiner men det handlar om separat appljud när jag spelar upp på bt-högtalare, t ex Spotify endast i bt-högtalaren och alla andra ljud i telefonen.

8. Bilal

Bilal Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    190

MINA ENHETER

Mina rutiner:

#NFC-Parkster
    Denna fungerar med Pitakas Pin Button Case. När jag trycker på en av de tre extra knapparna då startas Parkster appen.

#NFC-spela in ljud
    Denna fungerar med Pitakas Pin Button Case. När jag trycker på en av de tre extra knapparna då startas ljudinspelning automatiskt.

#NFC-YouTube Music
    Denna fungerar med Pitakas Pin Button Case. När jag trycker på en av de tre extra knapparna då startar appen YouTube Music.

#Wi-Fi samtal - Flygplansläge
    När telefonen kopplar upp sig till WiFi hemma då aktiveras flygplanläge och "WiFi-samtal" aktiveras. Pga att jag har väldigt dålig mobiltäckning hemma.

#Fingerprint 3 - Hemlig mapp
    När jag låser upp telefonen med "Fingerprint 3" då startas läget "Hemlig mapp".

#Meddelande mottaget - Starta inspelning
    När jag får SMS/WhatsApp meddelande mottaget från vilken avsändare som helst, med texten "1X1", då startar automatiskt ljudinspelning på telefonen.

#Trådlös laddning - Stör ej
    När telefonen läggs på trådlösladdning, och jag befinner mig på min hemadress, och klockan är från 21:00 på vardag. Då aktiveras profilen "Stör ej".

#Night lock
    När telefonen läggs på trådlös laddning på kvällen. Inaktivera Biometrisk upplåsning. Lösenkod måste då knappas in för att låsa upp telefonen.

#Ljusstyrka i bilen
    När telefonen kopplar upp sig på bilens Bluetooth, och tiden är mellan soluppgång och solnedgång, då sätts ljusstyrkan till 50%.

#Spara batteri
    När telefonen inte laddar och batteriet är på under 16%, då aktiveras Energisparläge.

#WiFi - OFF
    När jag lämnar hemmet eller arbetsplats, då inaktiveras WiFi.

#WiFi - ON
    När jag anländer hem eller till arbetsplats, då aktiveras WiFi.

#Laddning på natten
    När telefonen laddar mellan kl 23:00 - 06:00 på vardagar, då aktiveras "Maximal Batteriskydd" och "Snabbladdning" inaktiveras.

#Ljusstyrka i Kamera app
    När jag öppnar Kamera app, då sätts ljusstyrkan till 100%.

#Musik i bilen
    När telefonen ansluter till kopplar upp sig på bilens Bluetooth, då startar "YouTube Music" samt "Bluetooth-ljud" sätts till 100% (Max volym).

#Autorotation
    Autorotation av skärmen är enbart aktiv om (vissa utvalda appar startar). Annars är autorotation inaktiv.

mr_tompe och Leo83 gillar detta.
  9. cjb

cjb Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 292
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Det går ju att ställa maximalt skydd mellan 80% och 95% i telefonens inställningar, utan rutin.

10. dt33

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Det går inte ställa in 95% i batteriskydd. Det är grundläggande skydd som laddar till 100% väntar tills droppar ner till 95% innan "trickle charging" den upp till 100% igen.

För ställa in hur mycket telefonen laddar. Batteri skydd måste vara av först.

1. Gå till " Lägen och rutiner "

2. Gå till fliken Rutiner längst ner

3. Uppe till höger, tryck på + för att skapa en ny rutin

4. I "Om" lägg till trigger -> Batterinivå -> skriv in 85% och välj sedan "Lika med eller över" och klicka på Klar

5. I "Då" -> Batteri - Batteriskydd -> Välj "På" och välj "Maximum".

6. Valfritt extrasteg i "Då" för ställa in avisering eller ljud typ ringsignal så vet tel laddat till nivån man valt. Jag har valt Ljudsignal en gång och Visa anpassad avisering och Läs upp avisering med text Batteri laddat. En mans röst "battery laddat battery laddat" låter som svengelska. :D

Bifogade filer:

11. cjb

Mottagna gillanden:
    1 292
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Jag kan iaf välja maximalt skydd mellan 80% och 95% utan rutin, det är vad jag förstår nytt i Ui7.

Bifogade filer:

Gorgeous gillar detta.
  12. dt33

Mottagna gillanden:
    602

MINA ENHETER

Oh fan, det har jag inte märkt. Kör aldrig med maximalt tidigare.

13. cjb

Mottagna gillanden:
    1 292
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Galaxy S25 Ultra
    Telefon 2:
    Galaxy S23+
    Nä jag blev också lite förvånad när jag såg det, har ju inte funnits tidigare, men det är en positiv förändring.

14. snej81

snej81 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    704
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S25 Ultra
    Telefon 2:
    Fold 4
    Platta:
    Galaxy Tab S10 Ultra
    Älskar Lägen & Rutiner, har kört det i flera år redan och det har i princip helt ersatt Tasker för mig på senare tid. Visst, man kan bygga extremt avancerade automationer med Tasker, men för det allra mesta fungerar Lägen & Rutiner minst lika bra.

15. Samoht

Samoht Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S25 Ultra
    Det hade jag missat därav rutinen, när den skapades var det 80 och 95% att välja på om jag inte minns helt fel. Aja den får vara kvar så jag iaf får en visuell notis också när den når 85. :)

16. brolf

brolf Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20
    Lite off-topic, men det finns en inställning i kamera-appen där den ska ta bild om man säger "cheese" vilket dock måste aktiveras. För selfe-kameran så startar den en timer om du håller upp handflatan.

17. museo12

museo12 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    313

MINA ENHETER

Jag skulle vilja göra en rutin att min bluetoothuppkoppling till min Garminklocka bryts på kvällen för jag vill inte ha notiser efter kl. 18. Garminklockan är dock inte med bland Bluetoothenheterna utan den är kopplad via appen Garmin Connect. Hur gör jag? Har aldrig gjort en rutin tidigare.

18. BigF

BigF Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    538
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Under anpassa skärminställningarna i Garmin Connect kan du ställa in stör ej-läge på klockan. Behövs ingen rutin för det.

museo12 gillar detta.
  19. museo12

museo12 Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    313

MINA ENHETER

Tack för den infon! Jag var så uppe i att skapa en rutin så jag tänkte bort den enklaste vägen. ;)

BigF gillar detta.