lägga appar på systempartitionen?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av felixdroid, 15 januari 2012.

1. felixdroid

felixdroid Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Hej!

Hur stor är egentligen systempartitionen? tänkte att man kanske skulle ta en rom t ex elelinux, lägga in så mycket appar som möjligt i system/app för att få mer plats på den andra app partitionen. Hur stor kan jag göra romen? Och nej, jag vill inte göra s-off och byta hBoot och ändra storlek på partitionen.

:) //Felix

2. benhur

benhur Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    207
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    STOCK Hboot
    The Desire has 3 internal partitions using up 437Mb on its 512ish Mb internal nand. They are named /system, /cache and /data

* /system (250Mb) holds the OS files
    * /cache (40Mb) is there to hold HTC OTA updates before they are flashed to /system
    * /data (147Mb) is space for your downloaded apps

As we all know, /data on a stock desire fills quickly. It is a pathetic 147Mb, of which 20Mb is reserved for the dalvik cache leaving you with just 127Mb for downloaded apps.

felixdroid gillar detta.
  3. felixdroid

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

Då kan jag alltså lägga in ca 150 mb med appar om jag använder elelinux som väger in på 98mb? ;)

4. gosa

gosa Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    145

MINA ENHETER

Det är väl rätt korrekt uppfattat...

Vore jag du skulle jag börja med att ladda ner och installera Quick System Info, som direkt visar hur mycket plats du har ledigt på resp partition.

Finns väl bara en liten hake med din idé om att du inte vill ändra partitionslayouten (ni andra kan väl rätta mig om jag har fel nu) och det är att varje gång du flashar in en rom-uppdatering måste du också lägga in samma appar på nytt i din zip. Dessutom kommer det - varje gång det släpps en update till någon av de apps du har på /system - ändå tas upp plats på /data då du inte kan ladda ner updates direkt till /system. Och med 150Mb av "extra" appar kommer du få många program som blir "död yta" på /system om du inte flashar om kontinuerligt.

Höll på och pillade rätt mycket med detta när jag fortfarande körde Stock Rom & Partitionslayout och ville utnyttja /system full ut. Satt då och först sparade mina apps till sd med Titanium Backup, petade in dem i zip-en och flashade. När det sedan en vecka senare hade hunnit koma 5-6 uppdateringar till dessa apps så gjorde jag om allt igen, och igen, och igen...

- Jag ledsnade till slut och insåg att det är bättre med en trimmad partitionslayout.

Om du ändrå vill "vandra" den vägen, tänk också på att inte alla appar funkar från /system. Jag tror jag har någon tråd/några inlägg någonstans om detta...

5. felixdroid

Mottagna gillanden:
    61

MINA ENHETER

det där med updates klarar jag mig utan, men jag vill gärna att alla apps ska fungera, vill helst köra utan s-off så länge som möjligt ;) Jag kör nog safe tills jag tröttnar :P