Lägga in android 4.2.2

Diskussion i 'Samsung' startad av ilea, 14 dec 2013.

1. ilea

ilea Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag och sambon har varsin likadan surfplatta, samsung galaxy tab 2 10.1.
    Vi beställde dem ungefär samtidigt (någon dags mellanrum bara). När jag fick min så uppgraderade jag min surfplatta med hjälp av datorn. Tror jag hittade en guide här på sidan.
    Men nu till mitt problem. Här om dagen upptäckte sambon att han fått android 4.2.2 till sin surfplatta, men jag får den inte.
    Jag tänkte att det beror säkert på att jag la in en nyare version med hjälp av datorn så jag blåste ur hela surfplattan och återgick till systemåterställning igen (idag). Tänkte att då kommer jag säkert kunna få in det nya systemet. Men nej. När jag söker efter nyare version av android så finns inte det.... Men varför finns det då till min sambos surfplatta men inte till min?

Båda är köpta från Telia...

2. G4il1

G4il1 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    367

MINA ENHETER

Jag kommer att tänka på 2 saker.
    1. uppdateringarna som kommer OTA skickas ut successivt och inte till alla samtidigt. mao även om ni köpt plattorna helt samtidigt skulle det kunna det skilja på veckor mellan när ni får uppdateringarna.
    2. vad var det för version du uppdaterade till med hjälp av datorn? Om du kört en systemåterställning från plattan så är det inte tillbaka till den versionen som plattan kom med utan fortfarande den versionen du la på som du återställer till. Det är bara all användardata mm som tas bort.

Jämför att du har Windows 7 på din dator när du får den men du uppdaterar till Windows 8 med hjälp av en DVD. Systemåterställningen du gör på plattan kan då jämföras med att du använder Windows 8 DVD till att installera om hela din dator med formatering av Hårddisk och allt. När du är klar har du ju fortfarande Windows 8 på datorn och inte Windows 7 som det var från början. För att komma tillbaka till Windows 7 Måste du använda en Windows 7 DVD

Så för att kunna ge mer förslag vore det bra att veta vad du uppdaterade till / vad det är för version av Android du kör idag?
    Är det Samsungs egna? i så fall vilken version och lands kod ? om inte Samsungs egna vad är det för ROM du använt då?

ilea gillar detta.
  3. ilea

ilea Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Svårt att säga vad det var för något, men det var en uppdatering som kommit, men som det såg ut som att inte alla fått.... När vi köpte surfplattan så var det grundversionen av Jelly Bean på den, tror den hette 4.1.0 och så hittade jag den här andra och den hette 4.1.1. Systemen ser ut att höra till samsungs egna... samsungs produkter fungerar i alla fall med denna version och deras program ligger kvar.
    Modellen jag har är i alla fall samsung galaxy tab 2 10.1
    Modellnummer: GT-5110.

Landskod har jag tyvärr ingen aning om, men det finns säkert ett jättebra sätt att kolla det, fast jag inte känner till det... *känner mig mycket blond och blåögd just nu*.

4. androidbabe

androidbabe Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Ang uppdatering jag har galaxy tab2 10,1 3g versionen finns det ny uppdatering till den?
    Den är ju segare än sirap, den flyter dåligt. Har nu 4.1.2
    Vågar man greja med att flasha in rom med hjälp av odin som många gör. Garantin har gått ut så. Något förslag?

5. ilea

ilea Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det var just det jag gjorde. Jag la in något med hjälp av Odin, ser precis ut som sambons tab 2, fast numera har han en nyare version och jag kan inte få in den.
    Har inte så mycket sparat på den, så att återställa på något vis är inget problem. Kan man på något sätt återställa plattan till fabriksåterställning med originalprogramvaran? Det som följde med när vi köpte dessa var Jelly Bean, som nog inte uppdaterats någon gång.

Kan man på något sätt göra så att man får in originalversionen igen och så ta det därifrån? Provade att göra en fabriksåterställning, men jag får fortfarande samma (version 4.1.1).
    Finns det något sätt man kan se att androidsystemet är "svenskt", av vad jag har förstått så går det ju inte om man har en utländsk version att uppdatera den med en svensk uppdatering...

Hoppas någon fattar vad jag menar...

6. kryddan

kryddan Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    70
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6

MINA ENHETER

Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 6
    ROM:
    Original OOS 5.1.5
    Telefon 2:
    LG Google Nexus 5
    ROM:
    Original 7.1.2 root
    Telefon 3:
    LG Google Nexus 5
    Jag tröttnade på min 4.1.2 på min GT-5100 och då inte 4.2.2 verkar dyka upp på den heller så tog jag och la in denna https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=85291 istället.
    Man slipper Samsungs egna skit och plattan flyter på mycket bättre.

Annars kan du använda Odin från datorn, eller plattan (om du har root) eller RomToolBox (kräver också root) för att slänga in en orginal rom som du kan hitta här http://www.sammobile.com/firmwares/

7. daltemyr

daltemyr Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    365
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Samsung A35 5G
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag tror jag har en likadan tablet. (GT-P5110)och det var version 4.0.4 som låg på när jag fick den. För ett litet tag sedan kom det en OTA-uppdatering och numera är det 4.2.2 på den. För att få den där OTA-uppgraderingen så tror jag att man måste ha den ursprungliga versionen på plattan, och det ska inte bara vara rätt androidversion utan även den nordiska varianten av den, vilket exakt versionsnummer det är kommer jag inte ihåg, men det framgår av några av siffrorna i versionsnumret.

Sen kan man ju fråga sig vad du ska med den uppdateringen till. Den tillför inte särskilt mycket nytt annat än att statusraden hamnar högst upp som på telefoner och att softknapparna hamnar centrerat längst ned. Dessutom så har returknappen hamnat till höger om hem-knappen. En del har upplevt att plattan blivit segare. Uppdateringen blåste bort alla genvägar och widgets man lagt på de olika hemskärmarna.