Lägga in ny update.zip utan kortläsare

Diskussion i 'Magic' startad av Emlun, 18 jul 2009.

1. Emlun

Emlun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hej,

har råkat lägga in en rom som inte fungerar på min tre-magic. Jag har ingen minneskortläsare och kan därför inte lägga in en ny update.zip med en ny rom som jag kan flasha till. Jag har försökt följa wikin med "adb shell mount -a" men får då felmeddelandet:

"mount: mounting /system/modules/modules.cramfs on /system/modules failed: No suc
    h file or directory
    mount: mounting /system/xbin/xbin.cramfs on /system/xbin failed: No such file or
    directory"

När jag sedan kör "adb push update.zip /sdcard/update.zip" så verkar det fungera som det ska och jag får en överföringshastighet och att överföringen lyckades, men det verkar som att det är samma update.zip som ligger kvar på minneskortet eftersom det inte fungerar när jag flashar om den igen, utan den hänger sig fortfarnade på startupskärmen.

Vad ska jag göra?

Tack

2. bernard

bernard Droidmin Moderator

Mottagna gillanden:
    47 178
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vilken ROM försökte du först att flasha, är det pure black och i så fall vilken version av den? Vilken ROM-fil försöker du flasha tillbaka med?

Så mycket information som möjligt underlättar alltid, förutsätter att du har en telefon med HTC-logga på baksidan (PVT32A),

Jag skulle försökt att återgå till Daldroids ROM-fil, dvs samma som följde med din telefon, med undantaget från att denna är rootad: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=523680

Har du en nandroid backup? Om inget fungerar får du prova med att återställa denna, nu är wiki-guiden lite luddig där, så hör av dig om något är oklart: https://swedroid.se/wiki/index.php?title=S%C3%A4kerhetskopiera_och_%C3%A5terst%C3%A4ll/r%C3%A4dda_HTC_Magic_%28Windows%29#6._.C3.85terst.C3.A4ll_en_nandroid-backup.2Fs.C3.A4kerhetskopia

3. alexb

alexb Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    9

MINA ENHETER

updaterade wikin om återställning, dock orkade jag bara fixa till den första varianten för nandroid > 2.1. Nån kan ju kika om det ser bättre ut, helst nån nybörjare då wikin till stor del är till för er och det är viktigt att ni förstår vad ni ska göra.

4. TheNano

TheNano Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

adb put funkar fint i recovery , vänta som sagt många gånger i foumet typ 30 sekunder innan du kör den .

5. Emlun

Emlun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har en PVT32A. Försökte flasha till rommen med länk längst ner på denna sida: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=655&page=3 , alltså en version av pure black-romen.

Innan dess hade jag den versionen som är högst upp på sidan, och den fungerade utmärkt. Jag hade en nandroidbackup på den versionen. Jag kan återställa den via recovery och det står att återställningen lyckas, när jag startar om telefonen kommer jag då längre än till htc magic-screenen, men den fastnar på nästa där det endast står htc.

Hur fungerar adb put? kan jag använda det för att byta update.zip i recoveryläget?

6. Emlun

Emlun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Just nu har jag recoveryfilen och romfilen som du länkat till, dvs-originalfilerna, i toolsmappen. Problemet är fortfarande att jag tror att update.zip inte lyckas bytas ut eftersom "adb mount shell -a" inte lyckas montera.

7. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

har du någon annan mobiltelefon med minneskort plats i?
    och dessutom ska den romen funka. kör med den själv.
    vad får du får felmeddelande när du flashar romen?

Last edited: 18 jul 2009
  8. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

varför kör du det över huvud taget !
    kör dessa efter 30 sekunder
    Kod:
    adb shell ls /sdcard/
    är den tom då kan du köra
    Kod:
    adb shell mount -a 
    oavsett vad den säger
    Kod:
    adb shell ls /sdcard/
    ser du något ?
    Kod:
    adb shell rm /sdcard/update.zip
    nu kan du
    Kod:
    adb push xxx.zip /sdcard/

Last edited: 18 jul 2009
  9. Emlun

Emlun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag har tyvärr inte det, är i Norge och jobbar för tillfället, så känner ingen som jag kan låna av heller. Jag får inget felmeddelande när jag flashar romen, det fungerar fint. Den hänger sig på startupskärmen när jag startar om sen. Däremot får jag ett felmeddelande när jag försökter byta ut update.zip på minneskortet i recoveryläget, så jag antar att det är samma rom som ligger kvar som jag flashar med som av någon anledning inte fungerar på min telefon. När jag skriver "adb shell mount -a" så får jag meddelandet:

"mount: mounting /system/modules/modules.cramfs on /system/modules failed: No suc
    h file or directory
    mount: mounting /system/xbin/xbin.cramfs on /system/xbin failed: No such file or
    directory"

i kommandotolken.

10. Emlun

Emlun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tack för alla svar, nu har jag gjort som TheNano säger och väntar på telefonen att installera och starta om. Jag skrev så eftersom det stod så i någon guide, hade inte koll på vad det gjorde egentligen, men nu förstår jag mer när du skrev de olika stegen. Tack

11. Emlun

Emlun Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Det fungerade!

Tack alla som hjälpte, jag lärde mig en del av detta också!

/Emil

12. goa200

goa200 Baby Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    162

MINA ENHETER

har du testat att bara ta ut batteriet och låta det vara ute en längre stund?

13. eGGe

eGGe Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Tack, det där hjälpte mig också :)

14. TheNano

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Ni är välkommna, man behöver vara vann vid linux och lite Embeded linux för att kunna känna igen några saker , samtidigt så Android är inte en hel linux OS utan en bantat och förändrat sådan.
    Men jobbar man konsekvent skall allt gå att fixa! jag kommer att titta hit (i forumet ) även i framtiden och hjälper gärna med det jag kan.
    Jag önskar att jag hade lust att skriva en riktigt lång Guide i wikin med förklaring av vad varje kommando gör men har inte det just nu.
    Ni som inte är vana men har tiden kan slå ihop många trådar här i forumet och klistra dem i en Guide så hjälper jag med oklarheter.