Lägga till egna positioner i GPS?

Diskussion i 'Applikationer' startad av wolfpine, 2 sept 2010.

1. wolfpine

wolfpine Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Hallå!

Jag har letat efter en GPS-app som har möjligheten att "spara positioner". Det vill säga om jag är ute och går i skogen och kommer till en plats som jag vill komma ihåg. Då startar jag programmet, trycker på en knapp och sedan läggs en liten markör på platsen jag befinner mig på.

Det finns ju en liknande funktion i MyTracks men vad jag förstått så kan man bara lägga till markörer då man är ute på en "runda". Jag vill kunna vara ute på måndagen, markera 3-4 platser. Sedan går jag ut på t.ex. fredag och lägger till 4-5 platser till. Då vill jag kunna se samtliga platser jag någonsin markerat.

Extra bonus är det om man utöver detta kan lägga till en egen karta (typ orienteringskarta) över den befintliga. Men detta är sekundärt, det viktigaste är positionerna.

Någon som känner till en app som gör detta?

2. johncj

johncj Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Plockar du svamp måhända? ;-)
    Finns en app som heter My POI.

3. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

My maps editor

Med den kan du redigera dina kartor du har på Google maps. Du kan även skapa nya.

4. niklasp

niklasp Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1

MINA ENHETER

De flesta hederliga "bil-gpser" har den första funktionen du efterfrågar, jag har kört copilot ett tag nu och sparat en hel del bra fiskeplatser/parkeringar i "Mina Favoriter".

Angående att lägga egna kartor på kartor vet jag tyvärr inte var du ska leta, men med t.ex. Waze kan du bygga kartorna själv.

5. GammelGreggan

GammelGreggan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    7

MINA ENHETER

Testa OruxMaps, den hanterar online-kartor, offline-kartor, egna inskannade kartor (tex. orienteringskartor) och kan logga tracks, spara waypoints. Tror det är precis vad du vill ha.
    Hanterar även geocaching.
    Otroligt bra program, fattar inte varför han inte tar betalt. :-)
    Fast.... det gör inget. ;-)

6. auno

auno Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Location Log gör precis det du vill. Du kan spara koordinater antingen genom att läsa av din nuvarande position eller genom att knappa in dem manuellt. Sparade punkter kan du sedan få upp på en karta eller på en "radar" (riktning och avstånd) om du har t.ex. Radar installerat.

7. wolfpine

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Tackar för svaren, kommer prova på dessa program. Förhoppningsvis borde ett av dem uppfylla mina behov.

Jag är tyvärr ingen svampplockare men jag är älgjägare så det är i princip samma funktion. Fast en och annan svamp hittar man ju ändå på väg till och från pass :P.

8. johncj

johncj Baby Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    3

MINA ENHETER

Nu har jag iofs aldrig jagat, men har inte älgar en tendens att röra på sig? Jag menar, om du ser en älg och loggar koordinaterna, så är det väl stor risk att de inte stämmer ett par dagar efteråt? ;-)

9. berkaboy

berkaboy Infant Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Skulle tro att han vill lägga in älgpass ;)

10. christerorebro

christerorebro Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    107
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8
    Övrigt:
    Chromebook: Lenovo IdeaPad Flex 5
    Med apparna Compass och 3banana Notes kan man i Compass med Type GPS valt, vid svampstället klicka på Note This Location och sedan få adress, GPS-punkter samt även lägga till egen info och bilder från platsen.

11. heeke

heeke Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    20

MINA ENHETER

I Google Maps kan man ju "Stjärnmärka" sin position, men man kan tyvärr inte lägga in någon notering vad jag sätt.

12. JerryJ

JerryJ Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

13. mortuus

mortuus Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    677
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

MINA ENHETER

Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    har du htc så funkar ju alltid footprints

14. wolfpine

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Jag körde med MyMaps Editor till Google Maps och det verkar fungera kanon.

Dock har jag stött på ett konstigt problem. Jag var ute idag och markerade typ 10st olika ställen. När jag sedan kontrollerade kartan på datorn hemma så ser jag bara 5 ställen markerade (några av de första jag markerat, några av de sista jag markerat).

Jag tänkte först att man inte hade tillräckligt bra mottagning när jag väl lade till koordinaterna men då borde de väl läggas till senare då man faktiskt har bra mottagning?

När jag nu är hemma och har bra mottagning så lade jag till min nuvarande position och den kom upp på datorn direkt. Däremot finns det flera positioner på mobilen som inte har kommit upp på datorn.

Någon som vet hur man "säger åt" My Maps Editor att skicka hela kartan till Google Maps?

15. Skywriter

Skywriter Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    142

MINA ENHETER

Jag vet inte om du kan uppdatera hela kartan men du kan testa att flytta de som inte syns. Se bara till att du har zoomat in så mycket som det går så du inte flyttar dom för långt

16. wolfpine

Mottagna gillanden:
    0

MINA ENHETER

Testade att byta namn på hela kartan, då uppdaterades det på datorn.

Testade också att byta namn på själva markören men den kom inte fram på datorn.

Försökte flytta markören men det gick inte. Det stod att man skulle klicka och dra med markören men fungerade ej. Kanske fungerar det inte med min mobil (SE X10)?

Testade också att lägga till en annan markör precis bredvid den som "inte syns". Denna markör kom dock inte upp på datorn. Jättemysko att mobilen bara "skickar" iväg vissa markörer men inte andra. Beror det på mottagningen? Jag är hemma hos mor och far och där har man i princip ingen mottagning alls.

17. adinfinitum

adinfinitum Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    2

MINA ENHETER

Om du gillar svamp och bär så har du alltid "Svamp- och Bärnavigatorn". Lägg lätt till nya platser med få knapptryckningar med beskrivning.

mvh Per