Lägga till födelsedagar ifrån facebook i kalendern

Diskussion i 'Applikationer' startad av trozen, 2 aug 2011.

1. trozen

trozen Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Som topic lyder, jag hade alla mina vänners födelsedagar i min kalender, men jag raderade sedan all data i kalendern och nu är dom borta, hur gör jag för att visa födelsedagar ifrån facebook i min kalender? :)

2. jedi

jedi Professional Droid Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Via webbläsaren: Evenemang -> Födelsedagar -> Exportera födelsedagar (längst ner på sidan). Kopiera sedan webcal-länken, in på Google Calendar -> Other calendars -> Add -> Add by URL -> klistra in länken -> Add Calendar. Nu ska en kalendar vid namn Friends' Birthdays dyka upp under Other calendars.

Har du en HTC Sense-bestyckad mobil ska det räcka med att du lägger till ditt Facebookkonto under Accounts & sync.

3. trozen

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Tack! Jag har kommit fram till problemet nu, i min telefon är mina kontakter syncade med facebook, går jag in på en kontakt ser jag födelsedag, email, adress osv och allt är som det ska.

Problemet är att dessa uppgifter inte tas upp av gmail, öppnar jag en kontakt via gmail ser jag bara adressen, inte födelsedag eller email... ändå har jag "koppla ihop kontakter med Google"

Det stora problemet är att min kalender inte visar födelsedagar som jag vill, även fast jag bockat i "visa kontakters födelsedagar", och detta är ju då på grund av att gmail inte tar upp informationen om födelsedagar eller email ifrån mina telefonkontakter...

tips?

4. jedi

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Måste helt enkelt vara HTC:s (för det är väl en Sensebaserad telefon du har?) något annorlunda att hantera det. Välj att prenumerera på dina Facebookevenemang i Google Calendar istället?

5. trozen

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Jag har en Galaxy s2, vet ej om den är sensebaserad :)

Men det fula är att igår hade jag alla mina kontakters födelsedagar i kalendern, men fick dubbletter efter att jag uppdaterade Friendcaster pro så jag raderade all kalenderdata, och nu får jag inte tillbaka det...

Det värsta är att mina gmailkontakter inte ens får med sig emailadressen ifrån telefonkontakterna... :(

6. jedi

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Ah, nej men dåså. :)

Använder själv inte FriendCaster, så jag överlåter nog andra FriendCasteranvändare att svara på dina funderingar istället. Men har du provat något så simpelt som att rensa FriendCasters data/avinstallera appen och sedan installerat den på nytt igen?

7. trozen

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Det är inte friendcaster som är problemet, det har jag inte ens syncat nu efter att jag rensat all kalenderdata.. det enda jag vill är att gmail ska ta del av all information jag har hos mina telefonkontakter... adress, födelsedag..email :)

8. jedi

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Och kontaktinformationen uppdateras inte heller om du tvingar fram en synkronisering av dina kontakter (Settings -> Accounts & sync -> [email protected] -> Menu -> Sync now)? Om inte har jag tyvärr slut på idéer.

9. trozen

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Nej ingen skillnad.. kan det vara så att facebooksyncningen bara lägger till födelsedag och email hos kontakterna, och ifall jag avbryter syncningen så försvinner det, alltså ligger inte den informationen egentligen hos kontakterna?

Finns det då något sätt att spara den informationen permanent hos kontakterna?

Last edited: 3 aug 2011
  10. jedi

Mottagna gillanden:
    533

MINA ENHETER

Eventuellt. Jag vill minnas att HTC:s sätt att koppla samman en kontakt med dess Facebookkonto är genom ett tillägg av en kodsnutt under Notes hos kontakten.

11. trozen

Mottagna gillanden:
    43

MINA ENHETER

Det jag gjorde var att exportera alla mina kontakter i telefonen till en .vcf fil. Gick sen in i gmail och tog bort alla kontakter och sen importerade .vcf-filen, fungerade bra och nu är allt som det ska... :)

Problemet jag har nu är väl att få alla facebookkontakter med telefonnummer, adress, födelsedag och email i min kontaktbok att sparas i gmail :S