Lägga till kontakter i grupper?!

Diskussion i 'Galaxy S' startad av trotte, 27 jul 2010.

  1. trotte

    trotte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag vill lägga till kontakter till olika grupper (arbetskollegor, vänner osv) så jag kan skicka grupp sms/mail till en viss grupp.

    Så här gör jag:

    1. Starta kontaktboken.
    2. Gå till fliken grupper.
    3. Gå in på en grupp.
    4. Trycker på Lägg till kontakt.
    5. Kommer till en skärm där det står 'no contacts' och finns inga alternativ alls.

    Testade på en polares mobil och är på samma sätt där.

    Går det inte ordna Google kontakter i grupper (måste de vara sparade på sim eller nåt annat)? Eller gör vi nåt fel eller är mjukvaran ej fungerande?
     
  2. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Nej, tyvärr har Samsung gjort en riktig miss här... Tyvärr är det så att har du kontakter från Google och t.ex. Facebook så ligger de i egna grupper och du kan inte filtrera t.ex. Google kontakter alls utan det är antingen visar du alla kontakter eller så visar du inga kontakter från Google... de grupper som finns i telefonen från början är bara för lokala kontakter. Jag har skickat mail till Samsung och bett att de ska fixa detta (tror iofs. inte det kommer hända.) :( riktigt irriterande då jag har flera hundra kontakter i olika grupper som vänner, familj, arbetskollegor...
     
  3. trotte

    trotte Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade skapa en ny kontakt och lagra på Telefonen istället för som google kontakt. Då kom den upp när man ville lägga till användare...

    Men visst vill man köra med Google kontakter och ändå kunna ha grupper. Ska se om hur blir om gör grupper i Gmail.
     
  4. emil.s

    emil.s Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Själv ordnar jag alla kontakter direkt på Google contacts:
    http://www.google.com/contacts

    Klart smidigare än att sitta och pilla på telefonen.

    EDIT:
    Eller jaha. Verkar inte riktigt vara det som är problemet... Men man kan ju som ovanstående sa iallafall testa.
     
    Last edited: 27 jul 2010
  5. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ja, har ju redan som sagt fixat alla grupper i gmail via datorn och det hjälper inte ett skvatt eftersom SGS tycker att alla google kontakter ska visas/ej visas så det finns inget filter för att bara visa familj, arbetskollegor eller vad man nu vill se i kontakter på SGS. Min X10i har stöd för att filtrera på grupper så jag förstår inte vad Samsung tänkte med när de designade kontaktprogrammet.
     
  6. tidelipop

    tidelipop Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag funderar på att lära mig programmera för Android och det vore kanske ett lämpligt första program att fixa så att de kontakter och grupper man har i sitt googlekonto kopieras till telefonen och grupperna skapas i telefonen.
     
  7. Hixx

    Hixx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2009
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Om man bara kunde lägga in standard kontaktprogrammet från android 2.1 så skulle ju problemet vara fixat, tycker den är bättre också. Har dock inte sett om det går att lösa ännu.
     
  8. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Är det en apk fil tro? eller är standard eclair kontaktprogrammet inbyggt med standard launchern?
     
  9. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    g har ett problem med att lägga till viss personer i grupper.
    Jag har skapat en grupp och ska lägga till kontakter i den, men när jag då ska
    välja vilka kontakter jag ska lägga till så finns inte alla kontakter med i den listan
    som jag har i min telefonbok . Någon mer som har detta problem eller kan kolla
    om det är likadant hos er?
    Någon som vet hur man kan åtgärda detta?
     
  10. Evil_E

    Evil_E Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Vad jag vet beror detta på att endast lokalt skapade kontakter (sparade på SGS) kan läggas in i olika lokala grupper. Googles grupper stöds inte i nuvarande programvara :(

    De som testade FroYo firmware sa att det verkade som om stöd för Googles grupper fanns där... vi får hålla tummarna för störande är det när man som mig har 2st. Android telefoner 1 privat och 1 jobb... då vill man ju inte ha arbetskollegor på privata o tvärtom...